Och tack för ett fantastiskt forum. Jag har spenderat många kvällar med att läs igenom olika trådar och "dagböcker"
Tack för det! Det har varit roligt och lärorikt.
Jag har helt klart fått blodad tand och kommer att brygga vidare i all oändlighet
Nu är det så att jag gjorde min första bryggning på en sats (coopers ), jag vet att många ser ner på det och det har jag full förståelse för, jag vill också brygga riktigt öl!!!!!!
Men för att komma igång och för att prova valde jag nu det enklaste sättet. Nästa omgång blir det förhoppningsvis en delmäskning.
Nu till min fråga.
Jag har gjort "ölet" på landet för det kändes härligt så.
Tyvärr ( NOT!!) har det varit sjukt varmt, jäsning började på ca 24 C, efter det tog det fart på vår kära sommar och kärlet var uppe i 26-27 grader som värst. Jag hade då fått ordentligt med skum och man såg hur det hände grejer i jäsningen.
Jag fick då panik och flyttade kärlet till källaren mellan 16-18 C, där fick den stå i ca 5 dagar. Sen sjönk temperatur mot 12 C på natten så flyttade in den igen, ett jävla flyttande helt enkelt.
Det har nu gått 10 dagar, jag har mät FG de senast 3 och det ligger runt 1020!!! OG var 1045.
Har jag dödat allt? Ska jag slänga och börjar om?
Ölet är grumligt och smakar mest jäst och vatten, fullt med små bubblor i mätglaset.
TACKSAM FÖR ALL HJÄLP MAN KAN FÅ!