Nybörjarpanik!!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Nybörjarpanik!!

Inlägg av Zac »

Hej alla bryggare,
Och tack för ett fantastiskt forum. Jag har spenderat många kvällar med att läs igenom olika trådar och "dagböcker"
Tack för det! Det har varit roligt och lärorikt.
Jag har helt klart fått blodad tand och kommer att brygga vidare i all oändlighet :)

Nu är det så att jag gjorde min första bryggning på en sats (coopers ), jag vet att många ser ner på det och det har jag full förståelse för, jag vill också brygga riktigt öl!!!!!!

Men för att komma igång och för att prova valde jag nu det enklaste sättet. Nästa omgång blir det förhoppningsvis en delmäskning.
Nu till min fråga.

Jag har gjort "ölet" på landet för det kändes härligt så.
Tyvärr ( NOT!!) har det varit sjukt varmt, jäsning började på ca 24 C, efter det tog det fart på vår kära sommar och kärlet var uppe i 26-27 grader som värst. Jag hade då fått ordentligt med skum och man såg hur det hände grejer i jäsningen.
Jag fick då panik och flyttade kärlet till källaren mellan 16-18 C, där fick den stå i ca 5 dagar. Sen sjönk temperatur mot 12 C på natten så flyttade in den igen, ett jävla flyttande helt enkelt.

Det har nu gått 10 dagar, jag har mät FG de senast 3 och det ligger runt 1020!!! OG var 1045.
Har jag dödat allt? Ska jag slänga och börjar om?
Ölet är grumligt och smakar mest jäst och vatten, fullt med små bubblor i mätglaset.

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP MAN KAN FÅ!
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybörjarpanik!!

Inlägg av saltet »

Svar jag brukar få o som är bra.
Ta det lugnt, låt det stå en vecka till.

/Johan

Sent from my iPhone using Tapatalk
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

:)
Tack för svaret!
JAG VET, men man vill ju pilla med projektet heltiden, helst ta flera SG per dag :)
Jag får helt enkelt ha lite is i magen och vänta..
Ingen risk för att det är kört då??
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Bubblar det? FG kanske inte går lägre, men vänta o se. Slutar det bubbla kan du flaska det.

Luktar det jäst o inte illa så är det lugnt.

/Johan

Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Tack för svar Johan!
Det är svårt att säga då coopers kärl inte har något vattenlås.
Dock är mätröret fullt av bubblor när jag ska ta FG. Fast det kanske inte har något med jäsningen att göra.
Det luktar inte äckligt med påminner mkt om min vinsats jag gjorde i början av 2000.....
Men absolut inte äckligt, luktar lite fruktigt och jäst.

Jag får prova med ett nytt SG i morgon, men om det stämmer har det ju endast gått ner 25 punkter, det blir väl typ lättöl då?
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

(45-20)*0.132=ABV i ditt fall 3.3%

I vilken temp. står den i nu?
Vänta med nytt prov ett par dagar, ju oftare du öppnar kärlet ju lättare är det att du får in bakterier o förstör ölen.

Jag har själv en tunna som stått sen 2/7 o just nu bubblar det väldigt lite samt att jästen städar upp efter sig. Har ingen aning om vad mitt FG är då jag inte vill utsätta ölen för eventuella infektioner nu när det är "rötmånad".

/Johan

Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Hej igen
Kärlet står i garderoben, 20c-22c
Jag har inte öppnat locket sedan jag tillsatte jästen, kör via kranen.

Men är det inte onormalt att den ligger på 1020 efter snart 12 dygn! När man läser runt står det ofta att jäsningen brukar vara klar ( typ 1010 iaf ) efter 3-4 dagar!
Är det värmens fel?
Detta är ju en ljus öl, vad jag Har förstått är det lättare med tex Ale eller IPA då misstagen :) inte märks lika tydligt?stämmer det?

Har redan bestämt mig för att köra en IPA alt real Ale coopers när nuvarande sats går på flaska ( eller slängs! ) men då köra ett kok med humle samt torrhummla.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Vad har du använt för jäst?

I min bok låter det som du har låtit temperaturen pendla för mycket. Du stressar jästen och kommer få en del bismaker, men det kan mycket väl smaka bra ändå. Men så du vet. Det där med jästtemp är rätt petigt i slutändan.

Jag skulle skaka om i tunnan så att jästen blandar sig med ölet igen och sen sätta tunnan att vara ifred i nån vecka med den temperatur (eller så nära du kommer) som jästen är tänkt för (står på paketet). Försök hålla stabil temperatur, om inte annat så för framtida brygder och din egna inlärning.

Lycka till!
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Tack för alla svar.

Men jag tror att jag kanske borde vaska denna.
Är inne på dag12 nu, FG kanske på 1018, ölet är grumligt och smakar mkt fruktigt, skum smak alltså.
Ska jag köra det på flaska och hålla tummarna eller är det bara dumt? Känns lite sådär att få fram ett öl på ca 3,5% som smakar skit :)
Eller ska jag försiktigt vispa upp jästen från botten? Vad tror ni?
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Låt den vara i minst en vecka till. Pilla inte sönder den. Ta OG prov om en vecka och se.

Beer, so much more than just a breakfast drink.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Okej.
Alltså INTE vispa upp jästen?
Är det allas råd? Är det ingen som tror att det är kört? Jag menar om sgt inte rör sig kommer det väl knappast bli bättre om en vecka? Eller är jag helt fel ute med mina tankar?
Senast redigerad av Zac den lördag 2014-07-19 16:30, redigerad totalt 1 gång.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag mäskar ofta relativt högt samt kör karamellmalt i det mesta och har sällan ett FG under 1.016, inte jätteovanligt att jag ligger på 1.020 eller till och med över.

Jag skulle personligen köra en omtappning och låta den stå där en vecka, sedan butlejera den och stå med priming på flaska i rumstemp tvp veckor, sedan testkyla en flaska och se hur den smakar.

Har bara gjort en Cooperssats en gång, den blev drickbar helt klart.

Men d du inte vet hur de mäskat kan du heller inte säga direkt hur ditt FG borde vara.
Tillsatte du socker eller körde du bara maltextraktet?

Jag körde burken + socker då jag gjorde min, hade ett OG på 38, skrev tyvärr aldrig ner FG, men får för mig att det var 12 eller så, trots en stor mängd strösocker.

Ölet är troligen grumligt och smakar jäst för att du har en hel del löst jäst i ölen. En omtappning och en vecka på sekundärt kärl ger ofta en klarare öl som slutprodukt.
Ölen kommer troligen också att klarna på flaska när den fått stå kallt ett tag efter kolsyresättning.
De små bubblorna i mätglaset kan vara CO2.
Min Coopersvariant var rätt bra blaskig även som slutprodukt, men så satte jag till en stor mängs socker enligt instruktion.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Zac skrev:Tack för alla svar.

Men jag tror att jag kanske borde vaska denna.
Är inne på dag12 nu, FG kanske på 1018, ölet är grumligt och smakar mkt fruktigt, skum smak alltså.
Ska jag köra det på flaska och hålla tummarna eller är det bara dumt? Känns lite sådär att få fram ett öl på ca 3,5% som smakar skit :)
Eller ska jag försiktigt vispa upp jästen från botten? Vad tror ni?
Jag skulle inte slänga bort den, kör hela vägen så kanske du lär dig något extra.
Gör det någon opm ölen är 3.5%? Gör att du kan dricka ett par utan att bli onykter.
Du vet iten hur den smakar innan du fått bort den från jästen, fått i kolsyra och låtit ölen mogna lite.

Jag skulle inte ge mig på att få upp jästen från botten, om du gör det i detta läge skulle jag vara mycket noga med all rengöring och helt fanatiskt gällande att inte få i något syre. Men råder starkt att inte göra det.
Om du absolut tror att ölen kan och behöver jäsa ut mer skulle jag med stängt lock rulla runt kärlet lite så att jästen kommer upp i lösning.

Men du har alltså inget jäsrör/vattenlås?
Du har heller vad jag ser inte svarat på frågan om vilken jäst du kört med, den som följer med ölsatsen eller någon annan?
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Hej Janne!

Jag gjorde precis som det stod :)
Blandade med 2L hetvatten, blandade ner ett kilo Brew E 1 innehåller dextros och maltodextrin.
Fyllde till drygt 18L och sedan 2L varmare vatten för att nå 24 C enligt instruktionerna. Alltså totalt 20L, 23L som "receptet" föreslog känns som för mkt vatten helt enkelt.
Tillsatte sedan jästen.
Första dygnet var det ca 25 grader +-, därefter har de pendlat mellan 26 och 16 grader.
Jag vet att det är skitdåligt på alla sätt men hade inget alternativ då jag är i stugan. Nästa sats kan jag köra på 20C jämt och fint, kanske en IPA eller vanlig Ale.

Att det möjligtvis blir en folköl är ok för mig, dock funkade det inte om det smakar skit.
Vad tror ni om att koka en L vatten med lite citronskal och slänga i och låta dra en vecka? Kan det för med sig något gott?

Är sjukt sugen på att röra upp bottensatsen....... Skulle det bli katastrof om jag gjorde det?
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Tyvärr jäste som följde med. Guldförpackningen, ska klara 16-27C
Coopers bryggerit inehåller inges vattenlås/jäsrör
Skriv svar