Svenska Ölfrämjandet? Har de utbildningar?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Svenska Ölfrämjandet? Har de utbildningar?

Inlägg av Falkens »

Någon som är med där?

Är nyfiken på om de har utbildningar av olika slag eller om det bara är "va medlem" som gäller. Jag vet att jag kan maila dom också men nu börjar jag är för att se OM någon är med där och kanske har en insyn och kan hjälpa mig på traven. Det verkar stört omöjligt att hitta utbildningar inom denna hobby. De olika stegen/utbildningar som ploppar upp är... typ de här och det finns nog fler och de finns nog de som inte behövs osv.
  • Steg 1 = nybörjare
    Steg 2 = Vidareutb.
    Steg 3 = avancerad
    Bryggverksutbildning
    Datorprogramutbildning (beersmith etc.)
    Hitta felsmaker /utveckla min öl?
    Osv. (finns säkert fler typer)
// Jonas
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Svenska Ölfrämjandet? Har de utbildningar?

Inlägg av martinb »

Pratar du bryggutbildning?
SHBFs grundkurser i Hembryggning har ju funnits länge och nu under hösten kommer den första Bryggkurs 2 - Fortsättningskurs i SHBFs regi köras och därefter utvärderas. Fel (och rätt-)smaker, dvs. sensorik, tas bland annat upp på SHBFs Domarutbildning.

Utbildningar för specifika bryggverk eller datorprogram för hembryggning känns inte helt relevant. Kan man lite grundläggande bryggmatte kan man nästan brygga med vad som helst :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Mej Martin,

Tack för ditt svar.

1, Både ja och nej eller jo jag menar grund och fortsättningskurser.
2, Jag vet att det funnits kurser (har gått en själv) men annonseras inte ut för det är lite "fria kriget" och kursledarna gör lite som dom vill då man har en egen intern kö. Lite svårt om man vill gå en specifik kurs eftersom man får en plats i den ordningen man står i kön hos kursledaren. Jag kanske vill veta mer om att brygga just en stouth, barley wine, lambiq eller suröl. Jag har mailat styrelsen om detta både 1 och 2 gånger samt andra idéer (se inlägget ovanför). jag syftar just nu på Stockholm där jag finns, det kanske är annat i andra delar av Sverige.
Jag kanske vill lära mig felsmaker etc. INNAN jag hoppar på en domarutbildning för idag känner jag att jag inte har de kunskaperna för att just identifiera mig med domargruppen utan vill ha lite mer i bagaget, vad ska man säga en domar prep. kurs... typ.
3, Inte relevant? Jag tycker det är högst relevant då fler och fler använder det. Sen är det en sak för den ideella föreningen att kanske erbjuda då det diskuteras ganska ofta i forumet så varför inte, se möjligheterna för SHBF och dess medlemmar för kan man erbjuda detta till nybörjare eller för de som bara vill vara med och diskutera i ett öppet forum. Ja där man träffas också menar jag.

SHBF kanske ska gå ut och fråga på sitt egna forum om det finns fler som kanske vill certifiera sig som kursledare hos SHBF, det finns nog fler bryggkollektiv som vill tjäna en lite % på kurserna och ÖL-Sverige växer ju så det knakar. Och kan man koppla på "Så här lär du dig att hålla en ölprovning" eller vad som helst egentligen så är det ju en win-win. Jag vet att jag kan gå på ölprovningar privat MEN kan jag lära mig av tex. de duktiga dammarna eller kursledarna hos SHBF så kan jag sen köra lite provningar med vänner och bekanta och jag blir tryggare i min ölkunskap.

Se möjligheterna för SHBF säger jag!
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

SÖ i allmänhet för en ganska tynande tillvaro. Det finns dock ett par ganska pigga lokalavdelningar, bland annat har man i Göteborg regelbundna provningar med olika teman där man säkert lär sig en hel del om öl i största allmänhet.

SHBF bör ha fokus på hembryggning, och där vore det väl trevligt om man kunde utöka utbudet, exempelvis med fortsättningskurser där man tar upp exempelvis sensorik. Finns nog många som vill lära sig sådant utan att vara intresserade av öldommar-aspekterna.

Men sedan krävs det ju folk som är villiga att arrangera sådana kurser också. I Göteborg lyckades vi tjata till oss en domarkurs genom att samla ihop ett stort gäng som ville gå, och vi hade lokala förmågor på plats som hjälpte till med arrangemanget. Det krävs helt enkelt sådant engagemang från medlemmarna också.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Mmm, då hänger jag med här lite bättre. Här kommer några svar som inte på något sett ska ses som representativt för SHBF utan som mina personliga åsikter i ämnena även om jag både är domare och kursledare.

Kurstrycket är ju som du vet väldigt högt och platser går fort. Vi i Helsingborg har också våra "egna" listor, dels med folk som betalat in kursavgiften i förväg och på ett eller annat sätt inte kunnat delta samt en lista för de som aktivt anmält intresse att gå kurs. De brukar 1-2 dagar innan vi släpper datumet på hemsidan få information om att det är dags för kurser igen.
Att lära sig brygga en specifik ölstil är inte vad grundkursen handlar om - det handlar om att lära sig att brygga öl rent praktiskt och att ge en viss teoretisk grund att stå på när man ska fortsätta själv. Vi får ofta folk som vill gå flera kurser för de vill lära sig att både brygga t.ex. Pale Ale och Porter.

Nu när du själv gått kurs och brygger hemma vet du ju att förfarandet är i grund och botten exakt likadant. Malt krossas och blandas med varmt vatten för att skapa en mäsk som har en försockringsrast i vanligtvis en timme. Vört lakas ut och kokas med humle innan den kyls och jäst tillsätts. Det är i stort sett likadant oavsett om du gör Barley Wine, IPA eller Pilsner. Det är detta grundkursen bör lära ut - vad man gör, hur man gör och varför man gör det. Jag funderar på att sluta att utlysa vilken ölstil som ska bryggas på kurserna, för det är inte relevant. När du är klar ska du kunna brygga öl själv givet ett recept.

Vill man fördjupa sig i stilar och annat finns det ju en uppsjö av material att ta till sig. Det finns litteratur om specifika ölstilar (http://shop.humle.se/litteratur/oltyper/), avancerade metoder och råvarukunskap (http://shop.humle.se/litteratur/avancer ... bryggning/), bloggar som t.o.m. handlar om specifika bryggprogram (http://beersmith.com/blog/), podcasts (http://www.thebrewingnetwork.com/shows/), och även YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=h5J8S5nBdUc). Allt finns bara man orkar och vill leta själv. Inte riktat direkt mot dig, men om man ser på Facebookgrupper och andra webbplattformar där idag hembryggning diskuteras så går det mer och mer från att "Jag har en tanke och idé, har någon feedback på detta" till "Jag vill göra det här, kan någon säga hur jag ska göra och ge mig ett recept". Lite av det jag kallar "Lilla Köksbryggeriet-generationen", där man förväntar sig att allt levereras klart med enkla steg-för-steg instruktioner och minimal egen ansträngning krävs.

Domarutbildningen är en "prep-utbildning". Den pågår i två dagar och därefter är det självstudier som gäller. Om man sedan vill skriva tentan eller inte, ja det är en annan sak. En renodlad sensorik-utbildning är kanske nåt för DK att ta fram tillsammans med Utbildningsgruppen, men det kräver som allt annat i ideella föreningar att någon ska ha tid, möjlighet och intresse att jobba med det.

Gällande att få in fler kursledare är något som jobbas på. Nu finns det t.ex. en tredje kursledare i Stockholm och i Skåne söker vi också folk. Ett problem är dock det du själv skriver "det finns nog fler bryggkollektiv som vill tjäna en lite % på kurserna".
Det är liksom inte tanken med att hålla kurs. Om det första någon som är intresserad av hålla bryggkurser frågar är "Vad får man för ersättning?", ja då är det kanske inte rätt person/personer för det hela. Ja, visst får man en viss ersättning som ska täcka material, råvaror, ev. lokalkostnader med mera, men om det är din högsta prioritering då ska du kanske inte vara kursledare för SHBF.

Som herr Ekstedt säger - SHBF bör ha fokus på hembryggning. Så att lära sig att hålla i en ölprovning är inte något SHBF bör lägga tid på.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

martinb, bara direkt så här efter ha läst så tycker jag tyvärr det låter som... nja, vi vill inte.

Det känns som att det är så här det funkar och jag tycker tyvärr hela SHBF är en "klubben för inbördes beundran". Nu kanske jag skjuter mig själv i foten men jag kan inte påstå att det händer något revolutionerande trots att man får tips om hur man kan förbättra och utveckla. Ok, det kanske händer mycket i bakgrunden men varför kan man då inte skriva det i sitt egna forum? Nä, det tar inte mer tid än att gå på toa.

Ja det är klart, det kanske bara är jag som tycker så här. Nä, det är ingen som tvingar mig att vara med heller, jag vet det också men just nu betalar jag min avgift och är med men jag kan skita i det också. Forumet är öppet för alla, tidningen kan jag köpa på humle.se om jag önskar ett nummer eller två. Jag kan ta den extra summan om jag vill gå på SM. Det skulle vara om jag vill skicka en öl på bedömning men å andra sidan kan jag byta öl med andra på forumet och där med få en bedömning. Ja, det är ju kurserna också men då det inte finns info om när, var, hur så är det ju svårt att planera in speciellt om man står i en kö som man inte vet vilket plats man är i utan får bara "Nu är det kurs! kom hit då och då" så blir det svårt. Då det inte finns något annat som erbjuds för det gör det ju inte, vad syftar jag på? Jo, man har sponsorer till SM men dessa erbjuder ingen rabatt till SHBF och dess medlemmar efter SM och det brukar ju vara en ganska så vanlig sak i en förening, ja att man får rabatter (jo det är ju så) men här finns inget. Varför är jag med? För jag tycker det är en bra förening med en bra idé men jag tycker dock att det saknas otroligt mycket delar som JAG tror skulle gynna utvecklingen.

Att det handlar om hembryggning fattar jag också och det är väl klart att det ska vara grundstommen också. Det kan ju vara bra att samla kunskapen och kanske förmedla den vidare till de som önskar och önskar betala för det, det blir ju en slant in till SHBF. jag menar olika utbildningar etc. nu inte bara grundkursen. Att man kan köpa böcker och sitta och läsa är inget konstigt men jag ser också något positivt i att träffas, diskutera utveckla.

Vad gäller ersättning till kursledare etc. Så vet jag att ersättningen ska täcka det grundläggande men det är tacksamt för ett bryggkollektiv med hyror och andra kostnader att kanske ta del av den och inte bara de som har kurser i Stockholm idag för om de fyller dina kurser med råge så kanske det är så att det behövs fler för man ska ju sippa ha en intern kö som fylls direkt. Nu syftade inte jag på att vara kursledare och tjäna pengar skulle vara den huvudsakliga anledningen utan få fler att vilja brygga hemma och där med vilja vara en del av SHBF är en anledning för mig.

Jag vet inte om jag ska skriva på annat sätt, att lära sig att hålla en provning tycker jag är en positiv sak OCH gynnar SHBF i längden då man kanske attraherar en publik som kanske initialt inte skulle bli hembryggare men blev det efter den provningen. Jag talar lite om mig själv här som du säkert förstår men som jag sagt inna, det kanske bara är jag som tycker så här och då får jag acceptera att det är så det är inget konstigt i det för vad säger man? Det är inte för alla...

Tack för stunden :-) nu ska jag se om jag kan gnälla på något annat ;-)
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Falkens skrev:martinb, bara direkt så här efter ha läst så tycker jag tyvärr det låter som... nja, vi vill inte.
Vill inte vad? Att göra just det du önskar? Nej, det har du nog rätt i. Du verkar ha en stark tro på just kurser som kanske inte delas av övriga. Själv tycker jag kurser kan vara bra sätt att lära ut vissa grundläggande saker, men mycket funkar bättre och effektivare att lära sig själv; läsa böcker, prova själv etc. Att arrangera kurser innebär väldigt mycket jobb; ta fram kursmaterial, samordna tid plats, informera, skaffa lokal etc. Att SHBF skulle ge kurser inom nästan varje aspekt av ölbryggningen, och även annat som att anordna ölprovningar är helt orealistiskt. Vilka är alla dessa kursledare?

Med en del erfarenhet från det ideella föreningslivet vet jag att man i styrelser sällan har brist på medlemmar som engagerar sig i att ge synpunkter på hur verksamheten ska skötas. Det är inget fel i sig, tvärtom, men ofta finns det bakom helt orealistiska förväntningar om vad styrelsen kan åstadkomma. Bristen är alltid medlemmar som engagerar sig direkt i verksamheten på olika praktiska sätt.

Vill du som medlem se fler kurser får du kanske erbjuda dina tjänster till styrelsen på ett mer praktiskt plan, med att boka lokaler, hitta kursledare och kursdeltagare etc. Kanske kan du få till din favoritkurs, exempelvis om felsmaker?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

ekstedt!
Gå inte till attack på mig bara för jag försöker lyfta fram idéer och förslag på förbättringar eller för den delen saker som kanske kan utvecklas. Jag sa inte att det är för mig, åt mig och bara mig! Jag sa även att det kanske bara är jag som söker detta och då kanske det är så. Jag kan acceptera att det är så också vilket jag också gör och med det så lägger jag ner frågan vad gäller idéer och utveckling.

Alla som är med i ideella föreningar gnäller alltid över att man ska tänka på att det är just ideella saker man gör och det är på fritiden så tid kanske inte finns. Har du inte tid, säg inte JA då för det innebär ett arbete med att vara med i en ideell förening, det är ett ansvar! Jag tycker att styrelsen lyser med sin frånvaro speciellt i ett forum där delar av sina medlemmar diskuterar saker som har med föreningen att göra och om man inte har tid, varför bemödar man sig att tack ja till ett uppdrag? Det finns en kursansvarig och jag fick skicka info kring den här tråden för INGEN i styrelsen hade sett den, https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=11311 Efter det tipset har en kontakt gjorts med "Morgan" vet jag vilket är bra för SHBF och dess utveckling men det är tråkigt för föreningen att andra söker sig till andra delar och på så vis går i från SHBF eller inte blir medlemmar för uppbackningen från Facebook-grupper är snabbare men... det vet ju inte jag utan jag TOLKAR det är det blir så. Gnäll inte på mig, gnäll på mitt förslag i stället... men jag tror att jag ska grina lite nu då jag inte får som jag vill.

Vad säger man, det är bra som det är för så här har vi gjort i alla år.
// Jonas
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Ja du, vi verkar ju inte ha samma åsikt, det är ett som är säkert :)

Visst händer det saker i föreningen, styrelsen och utskotten, men något revolutionerande kanske det inte är, allt tar trots allt tid. Att man inte går ut med information innan man är klar med saker kan jag förstå då jag själv jobbar med information. När man har något som är 100% klart att presentera kan man göra det. Att gå ut med ev. felaktig information bara för att man ska gå ut med information är inte rätt väg att gå.

Kursmässigt så publiceras ju information på hemsidan och gör kursledarna i Stockholm som vi som jag tolkar att du menar med "Nu är det kurs!" så skickas mail ut till de som är intresserade. Men, på hemsidan står det att det är enligt den klassiska först-till-kvarn-principen som gäller och så har iaf vi även med våra intresselistor. Just nu är våra listor "korta" i Helsingborg, bara 45 personer som får mail plus ett antal utöver dem som har redan har betalat, ja sen tillkommer intresselistan för fortsättningskurserna... I Stockholm har de ännu fler på sina listor, väl över 100 personer och då räknar jag inte de som förbetalt kurserna. Att individuellt rangordna alla och skicka ut mail till några i taget, vänta på svar, justera listor, invänta betalning, och upprepa är inte administrativt hållbart.
För oss i HBG är processen 1. Besluta datum. 2. Skicka mail till förbetalda. 3. Skicka mail till intresserade som ej betalat. 4. Publicera datum. Först till kvarn på allt, som det står på hemsidan.

Gällande rabatter och sponsring, ja majoriteten av SM-sponsorerna bidrar ju med både det ena och det andra. Åbro sponsrar ju trots allt med en 30000-litersbryggning av domarvinnarölet, Maltmagnus med presentkort, Humlegården med dömnings- och förvaringsokaler, Transport och Jäskärl, Monks Café sponsrar med bryggning av FV-vinnaren, med mera. Listan finns här: http://shbf.se/39-shbf/evenemang/395-sm-2015-sponsorer. Vad hjälper det er som enskilda medlemmar? Först och främst att SM över huvud taget blir av och att föreningen kan hålla nere biljettpriserna, dela ut handdukar, flaskor, tygkassar med mera. Gällande året-runt-sponsring så vet jag inte hur prioriterat det är hos Styrelsen eller över huvud taget bland medlemmarna. Mitt tips, engagera dig själv! Skriv en motion om det till årsmötet och kom dit och argumentera för din sak.

När du skriver "Nu syftade inte jag på att vara kursledare och tjäna pengar skulle vara den huvudsakliga anledningen utan få fler att vilja brygga hemma och där med vilja vara en del av SHBF är en anledning för mig." så har du helt rätt. Det ska vara den primära motivatorn för att vilja hålla i en kurs, och därför fortfarande varför det inte är helt lätt att få fatt i rätt personer till det.

Den här föreningen, liksom nog de flesta ideella föreningar i landet, drivs och går runt av engagerade medlemmar som säkert många sitter på dubbla stolar om inte mer. Mer engagerade medlemmar som kan tänka sig att aktivt bidra till föreningen behövs. Du verkar som sagt ha många idéer och tankar kring vad du vill att föreningen ska göra och hur den ska utvecklas, så hjälp SHBF på traven - engagera dig i något av utskotten som finns eller till och med, vara med om att starta upp något nytt?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Alla kan inte tycka lika, det accepterar jag. Vilket jag även gör eller kommer göra i den här frågan.
Jag säger inte att mina förslag ska fastslås på något sätt och gillar man det här upplägget dvs. det som är idag och fyller tex. sina kurser så är ju alla nöjda. Jag får söka efter mitt där det erbjuds värre är det inte.
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har inte attackerat dig Falkens, det var en grov överdrift. Du får läsa mina inlägg lite noggrannare.

Ditt gnäll på styrelsen är inte heller särskilt konstruktivt. Styrelsen kanske lägger ner massa tid på sitt uppdrag totalt, vad vet du om det? Sedan kanske de prioriterar på ett annat sätt än vad du önskar. De har naturligtvis inte obegränsat med tid. Jag skulle själv önska att de vore lite mer aktiva här på forumet, men jag har ingen aning om hur deras situation ser ut och hur mycket mejl de får, och hur mycket annat de har att sköta. Jag har själv suttit i en styrelse som stundtals har blivit mejlbombade av vissa medlemmar. Detta tar mycket energi och tid, som styrelse måste man formulera sina svar med omsorg, och ibland hinner man inte få iväg ett svar innan nästa mejl kommer.

Men det är ju bra att har fått kontakt med kursansvarige, då kan du erbjuda honom dina tjänster så kanske du kan bidra praktiskt till att det kommer till några av de kurser du önskar.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Falkens. Kan du inte själv engagera dig i SHBF då? Om du har mycket idéer och tror på dem så kan säkert styrelsen hjälpa till ifall du själv engagerar dig och lägger ned tid.

Jag tror inte problemet är bristen idéer eller förslag. Jag tror det saknas engagemang och mantimmar för att kunna förverkliga alla idéer. Det är så det brukar se ut i många föreningar.
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Att få tillräckligt med folk att engagera sig i det praktiska arbetet är väldigt ofta ett problem i en ideell förening, enligt min erfarenhet. Nu har shbf växt ordentligt, och jag misstänker att styrelsen har fullt tillräckligt att göra bara med den dagliga driften (medlemshantering, tidning, domarutbildning, bryggkurser, svara på mail etc). Glöm aldrig att det är vanliga människor med familj, många med barn, jobb och vänner som engagerar sig. Det finns helt enkelt inte hur mycket tid som helst. Här behövs naturligtvis ännu fler medlemmar som engagerar sig. Vill man att något radikalt ska hända i en ideell förening, så får man nog räkna med att kavla upp ärmarna och engagera sig. Självklart är det bra med folk som säger vad de tycker (så länge det görs på ett konstruktivt sätt) och kommer med idéer. Men till slut är det ändå medlemmarna som ÄR föreningen, och det är därifrån engagemanget och arbetet måste komma, med stöd och sammanhållande funktion från styrelsen förstås.

Som ett litet sidospår så håller LHBF (Linköpings hembryggarförening) nu kurser i egen regi. Jag höll i många år kurser i SHBF:s regi, och höll ordning på kölistor till kurser. Det tog väldigt mycket tid. Det kunde vara fler än 50 intresserade till en kurs med 6 platser, en del hade stått i kö i ett halvår eller mer, och kanske hunnit tappa intresset under tiden. Och när ett datum väl var bestämt så hände det ofta att det var väldigt få som kunde/ville gå kursen, vilket ibland resulterade i att man inte ens fyllde platserna, eller fick lägga en massa tid på att påminna folk som inte svarat. Detta var en väldigt tråkig hantering som tog massor med tid, så vi bestämde oss helt enkelt för att sluta med kölistor. Nu annonserar vi ut kursdatum på lhbf.net och på Facebook och då är det först till kvarn som gäller. Senaste kursen blev fylld på mindre än ett dygn. Helt rättvist? Knappast, men det ger oss tid att hålla fler kurser istället för att sitta och samla på mailadresser, och i slutändan tror jag det gagnar alla.

/Erik Rönnqvist
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Då jag nu känner mig lite intryckt i hörnet pga. mina "önskningar" och tydligen är det bara JAG som uppfattar det så här. Alla andra verkar nöjda med förståelsen att det är så här det fungerar i en förening. Jag tyckte personligen att mina "förslag" var bra och kanske utvecklande för SHBF men då det inte tas emot på det sätt som jag trodde så får jag nog säga, förlåt. Det var inte min mening att försöka se om man kan stärka utvecklingen i SHBF eller jag rättar mig själv här, jag TRODDE det skulle vara en utveckling för SHBF. Man kan bli ganska driven i sin fråga när man verkligen tror på den men man kan inte ha rätt jämt.

Jag är ganska ny bryggare vilket gör att JAG är inte den personen som kan hålla eller skapa en kurs kring smaker/felsmaker dvs. sensorik för att på så sätt kanske få sin egen kunskap att gå framåt. En kurs i "Ölprovning" kan man väl se som en kul grej eller? Jag trodde det var en del i arbetet vad gäller hembryggning, att bredda sin kunskap kring öl och inte bara brygga den. Jag skulle kunna hoppa på domarutbildningen och betala 1500:- men det står på sidan "Att du har goda kunskaper i ölbryggning är en förutsättning." och hur vet jag det? Att jag tycker det är kanske så men huruvida det funkar i praktiken, ja det vet jag inte och där av så tänkte jag att man kunde ha kurser i olika steg. Samt att man kanske har en prep.kurs inför en domarutbildning för de som kanske behöver se över sina kunskap... eller vad vet jag. Det var ju ett förslag.

Det är inte på något sätt meningen att säga att styrelsen INTE gör sitt jobb eller att man inte tar det på allvar. Jag har förstått i alla undertoner i de senaste svaren, vill jag få detta gjort så får jag göra det själv men som jag skrev innan, jag känner mig inte ha den kunskapen på långa vägar. Så styrelsen, jag ber om ursäkt om någon känt sig uthängd som "en dålig person i styrelsen". Jag tackar för ert arbete då ni säkert gör ett stort sådant trots att vi eller delar av oss medlemmar inte riktigt vet men det är en fråga i ett annat forum

Tack för ordet och åter igen, jag är ledsen för mitt utspel
(Mig kan man nå via PM eller mail om man vill säga något som kanske inte passar i tråden)
// Jonas
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

For ett par veckor sen holl jag en kurs i egen regi i Biskopens Bryggklubbs lokal. Innan sa var Falken pa tarna och fragade lite om upplagget och i och med detta kom jag i kontakt med Sergej pa SHBF. Jag ar sjalv inte medlem an men det ar bara en tidsfraga. Som jag forstar det ar det svart att fa till bryggkurser. Jag kan forsta varfor! Det ar valdigt mycket jobb med en bryggkurs och som nuvarande upplagg ar om jag forstatt det ratt sa far inte kursledaren nat mer an lite overbliven malt. Har tycker jag att man passerar gransen for vad som kan forvantas fungera inom en ideell verksamhet. Om efterfragan pa kurser ar stor och problemet ar att kurser inte blir av for att man inte far ut nat av det som kursledare ar det val bara att kursledarna ges tillatelse att ta lite betalt? Jag tog bara 100 kr/person (4 personer) eftersom det var forsta kursen jag holl i. Om man for t.ex. en kurs pa 5 personer tar 200 kr/person tror jag att kvaliteten pa kursen och allas nojdhet vinner pa det. 200 kr ar inte en summa som manga skulle backa for. Dari ingar ju ocksa malt, jast, humle o.s.v. Sen om gruppen vill komma tillbaka och buteljera sa behover ocksa det regleras ekonomiskt.

Jag tycker det ar bra om SHBF ser till att halla kvaliteten pa kurserna som erbjuds hog, men kurserna maste inte nodvandigtvis vara i SHBF regi.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Skriv svar