Ja du, vi verkar ju inte ha samma åsikt, det är ett som är säkert
Visst händer det saker i föreningen, styrelsen och utskotten, men något revolutionerande kanske det inte är, allt tar trots allt tid. Att man inte går ut med information innan man är klar med saker kan jag förstå då jag själv jobbar med information. När man har något som är 100% klart att presentera kan man göra det. Att gå ut med ev. felaktig information bara för att man ska gå ut med information är inte rätt väg att gå.
Kursmässigt så publiceras ju information på hemsidan och gör kursledarna i Stockholm som vi som jag tolkar att du menar med "Nu är det kurs!" så skickas mail ut till de som är intresserade. Men, på hemsidan står det att det är enligt den klassiska först-till-kvarn-principen som gäller och så har iaf vi även med våra intresselistor. Just nu är våra listor "korta" i Helsingborg, bara 45 personer som får mail plus ett antal utöver dem som har redan har betalat, ja sen tillkommer intresselistan för fortsättningskurserna... I Stockholm har de ännu fler på sina listor, väl över 100 personer och då räknar jag inte de som förbetalt kurserna. Att individuellt rangordna alla och skicka ut mail till några i taget, vänta på svar, justera listor, invänta betalning, och upprepa är inte administrativt hållbart.
För oss i HBG är processen 1. Besluta datum. 2. Skicka mail till förbetalda. 3. Skicka mail till intresserade som ej betalat. 4. Publicera datum. Först till kvarn på allt, som det står på hemsidan.
Gällande rabatter och sponsring, ja majoriteten av SM-sponsorerna bidrar ju med både det ena och det andra. Åbro sponsrar ju trots allt med en 30000-litersbryggning av domarvinnarölet, Maltmagnus med presentkort, Humlegården med dömnings- och förvaringsokaler, Transport och Jäskärl, Monks Café sponsrar med bryggning av FV-vinnaren, med mera. Listan finns här:
http://shbf.se/39-shbf/evenemang/395-sm-2015-sponsorer. Vad hjälper det er som enskilda medlemmar? Först och främst att SM över huvud taget blir av och att föreningen kan hålla nere biljettpriserna, dela ut handdukar, flaskor, tygkassar med mera. Gällande året-runt-sponsring så vet jag inte hur prioriterat det är hos Styrelsen eller över huvud taget bland medlemmarna. Mitt tips, engagera dig själv! Skriv en motion om det till årsmötet och kom dit och argumentera för din sak.
När du skriver "Nu syftade inte jag på att vara kursledare och tjäna pengar skulle vara den huvudsakliga anledningen utan få fler att vilja brygga hemma och där med vilja vara en del av SHBF är en anledning för mig." så har du helt rätt. Det ska vara den primära motivatorn för att vilja hålla i en kurs, och därför fortfarande varför det inte är helt lätt att få fatt i rätt personer till det.
Den här föreningen, liksom nog de flesta ideella föreningar i landet, drivs och går runt av engagerade medlemmar som säkert många sitter på dubbla stolar om inte mer. Mer engagerade medlemmar som kan tänka sig att aktivt bidra till föreningen behövs. Du verkar som sagt ha många idéer och tankar kring vad du vill att föreningen ska göra och hur den ska utvecklas, så hjälp SHBF på traven - engagera dig i något av utskotten som finns eller till och med, vara med om att starta upp något nytt?