Öschsle värde för fruktpuré?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Öschsle värde för fruktpuré?
Ska brygga öl med.en stor del pastöriserad fruktpuré av moreller. Påsen är köpt på bryggeributiken. Har tänkt tillsätta detta när det börjat jäsa men skulle vilja veta öschlevärdet för att beräkna korrekt alkoholhalt. Någon som vet? Purén består av moreller och 10 % cane sugar.
Re: Öschsle värde för fruktpuré?
https://www.morebeer.com/articles/fruit_in_beer
Detta förklarar en del.
Vad är moreller?
Edit.
(sur körsbär)
Detta förklarar en del.
Vad är moreller?
Edit.
(sur körsbär)
Den artikeln tycker jag är lite missvisande då den bortser från att vätskan i frukten också kan extraheras, i synnerhet om man låter frukten ligga med länge. Det är alltså mer korrekt att fundera på vad för densitet frukten har och sedan vikta detta med vörtens densitet.Judgecc skrev:https://www.morebeer.com/articles/fruit_in_beer
Detta förklarar en del.
Vad är moreller?
Edit.
(sur körsbär)
Mestadels har frukt ett OG på 1040-1050 så påverkan på ett normalstarkt öl är nog ganska försumbar. Puré kanske är lite mer koncentrerat, står inte sockerinnehållet på förpackningen?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Vi använde en mangopuré där de deklarerade sockerinnehållet i Plato. Enkel matte senare så visste vi exakt hur mycket vi hade tillsatt i ölet.
Det har du säkerligen rätt i. Tyckte man fick lära sig något nytt åtminstone. Och ännu mer med ditt tillägg.
Personligen börjar jag mer och mer tycka att det mesta inom bryggning diskuteras alldeles för mycket. In lch petar i allt. Istället för att tänka själv och testa.. Inget illa menat till någon. Bara min personliga tanke som jag känner mer och mer nu för tiden..
Personligen börjar jag mer och mer tycka att det mesta inom bryggning diskuteras alldeles för mycket. In lch petar i allt. Istället för att tänka själv och testa.. Inget illa menat till någon. Bara min personliga tanke som jag känner mer och mer nu för tiden..
Sockerinnehåll är 21gr/100gr så totalt 210gr på en kilospåse vilket jag tänkte tillsätta. Är det så enkelt så jag kan mata in värdet 210gr i mitt bryggprogram eller blir det fel?
Du måste ta hänsyn till vattnet också på något sätt. Jag tycker du var rätt ut från början genom att vilja veta densiteten. Nu vet du att du har 21 viktprocent vilket också kallas för Platograder. Detta kan du lätt räkna om till densitet med hjälp av ditt bryggprogram. Sedan kan du lätt räkna ut vad densiteten av blandningen blir.Högfeldt skrev:Sockerinnehåll är 21gr/100gr så totalt 210gr på en kilospåse vilket jag tänkte tillsätta. Är det så enkelt så jag kan mata in värdet 210gr i mitt bryggprogram eller blir det fel?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Eller så lägger du på 210 g socker och ökar samtidigt volymen med 1 l i programmet. Men tänk på att utbytet blir 100% (har ingen aning om hur ditt program funkar).
Både Ekstedts och Fredik.Ståhls sätt ger samma resultat så det är väl ett kvitto på att det blivit rätt. Jag tackar!