Öschsle värde för fruktpuré?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Högfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare

Öschsle värde för fruktpuré?

Inlägg av Högfeldt »

Ska brygga öl med.en stor del pastöriserad fruktpuré av moreller. Påsen är köpt på bryggeributiken. Har tänkt tillsätta detta när det börjat jäsa men skulle vilja veta öschlevärdet för att beräkna korrekt alkoholhalt. Någon som vet? Purén består av moreller och 10 % cane sugar.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Öschsle värde för fruktpuré?

Inlägg av Judgecc »

https://www.morebeer.com/articles/fruit_in_beer
Detta förklarar en del.
Vad är moreller?
Edit.
(sur körsbär)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Judgecc skrev:https://www.morebeer.com/articles/fruit_in_beer
Detta förklarar en del.
Vad är moreller?
Edit.
(sur körsbär)
Den artikeln tycker jag är lite missvisande då den bortser från att vätskan i frukten också kan extraheras, i synnerhet om man låter frukten ligga med länge. Det är alltså mer korrekt att fundera på vad för densitet frukten har och sedan vikta detta med vörtens densitet.

Mestadels har frukt ett OG på 1040-1050 så påverkan på ett normalstarkt öl är nog ganska försumbar. Puré kanske är lite mer koncentrerat, står inte sockerinnehållet på förpackningen?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Vi använde en mangopuré där de deklarerade sockerinnehållet i Plato. Enkel matte senare så visste vi exakt hur mycket vi hade tillsatt i ölet.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Det har du säkerligen rätt i. Tyckte man fick lära sig något nytt åtminstone. Och ännu mer med ditt tillägg.

Personligen börjar jag mer och mer tycka att det mesta inom bryggning diskuteras alldeles för mycket. In lch petar i allt. Istället för att tänka själv och testa.. Inget illa menat till någon. Bara min personliga tanke som jag känner mer och mer nu för tiden..
Högfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Högfeldt »

Sockerinnehåll är 21gr/100gr så totalt 210gr på en kilospåse vilket jag tänkte tillsätta. Är det så enkelt så jag kan mata in värdet 210gr i mitt bryggprogram eller blir det fel?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Högfeldt skrev:Sockerinnehåll är 21gr/100gr så totalt 210gr på en kilospåse vilket jag tänkte tillsätta. Är det så enkelt så jag kan mata in värdet 210gr i mitt bryggprogram eller blir det fel?
Du måste ta hänsyn till vattnet också på något sätt. Jag tycker du var rätt ut från början genom att vilja veta densiteten. Nu vet du att du har 21 viktprocent vilket också kallas för Platograder. Detta kan du lätt räkna om till densitet med hjälp av ditt bryggprogram. Sedan kan du lätt räkna ut vad densiteten av blandningen blir.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Eller så lägger du på 210 g socker och ökar samtidigt volymen med 1 l i programmet. Men tänk på att utbytet blir 100% (har ingen aning om hur ditt program funkar).
Högfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Högfeldt »

Både Ekstedts och Fredik.Ståhls sätt ger samma resultat så det är väl ett kvitto på att det blivit rätt. Jag tackar!
Skriv svar