Jag har ju 24st med 4mm i håldiameter så jag antar att 108l/min är i minsta laget, som det är nu funkar det men det är alldeles för lite tryck i "jet strålarna" närmst pumpanslutningen. Högst tryck verkar det vara på de "Jet strålar" som sitter på raden längst bort från pump anslutningen.
Hade jag vist detta innan kunde jag nog kompenserat lite för tryckskillnaden genom att borra hålen som leder vattnet ut i armarna med olika storlek.
Tror enklaste lösningen är att uppgradera till en 200 l/min pump, har pumpen mer överkapasitet så tror jag att trycket i de olika "jet strålarna" blir jämnare.
Storebrors pumpen till den jag har, tror det skulle funka klockrent med denna pumpen.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... mp-731083/
Som det är nu funkar det OK men inte mer så det lär nog bli en uppgradering av pumpen.
Har provdiskat lite flaskor och kommit fram till följande:
Man behöver ungefär 15l vatten i jäshinken, när man startar pumpen så kommer ca 3-5 liter att vara uppe i rören och i flaskorna så länge pumpen är igång.
Pumpen jag använde drar 250W vilket höjer tempen i spolvattnet med 2 grader C/h.
Körde med 3 msk PBW till 15l.
Spolade varje rack med flaskor i ca 20-30 min vilket verkar vara onödigt länge.
När jag spolat ca 8 rack så hällde jag ut PBW lösningen och ersatte den med rent vatten och spolade alla racken i 3-5min/rack.
Tvättade ca 200 redan rendiskade flaskor i samma PBW vatten, vattnet hade en lätt gul ton när jag var klar.
Spolade alla 200 flaskorna i samma sköljvatten men kunde varken lukta eller se att sköljvattnet blev skitigt eller innehöll PBW i någon större mängd.
Nu står alla flaskor upp och ner och tanken är att använda samma utrustning när jag ska flaska fast då skölja med vatten och Saniclean precis innan jag flaskar.
Jag har bara fyra Fast Rack flak, behöver köpa fler så man slipper flytta flaskor mellan flak.
Har inspekterat tvättade flaskor med ficklampa efter att de fått torka upp och ner, de är riktigt rena inuti

går inte att hitta några fläckar alls på insidan.