Flaskdiskmaskin

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Flaskdiskmaskin

Inlägg av krille356 »

Som många andra här så tycker jag att diska flaskor är det tråkiga momentet med att brygga öl, bestämde mig därför för att göra ett litet julbygge nu när man ändå är ledig.

Har inte gjort några ritningar eller så utan bygger mest på känsla och hoppas på att jag kan lösa eventuella problem efter hand.
Kanske lite överambitiöst att bygga den helt i rostfritt men jag har länge varit sugen på att bygga något skoj helt i rostfritt så när jag kom på att jag ville ha en flaskdiskare så var det inte mycket att fundera på :wink:

Min tanke är att utgå från FastRack flask ställ, har haft dem i snart ett år och tycker att de fungerar riktigt bra.

Materialet som jag utgår från:

20x20 fyrkantsrör
6x1 rör
20x3 plattstång
Fast Rack
s_IMG_2296.jpg
Börjar med att såga upp materialet till rätt längder.
s_IMG_2297.jpg
Så här är det tänkt, vattnet kommer in i mitten röret och fördelar sig sen ut i armarna.
s_IMG_2299.jpg
Sågat till ändpluggar av plattstången.
s_IMG_2300.jpg
Gjorde en svetsfixtur lite snabbt av skruvtvingar och lite överblivet material för att lättare kunna häfta ändpluggarna.
s_IMG_2302.jpg
Häftar alla fyra sidorna innan jag helsvetsar dem.
s_IMG_2304.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Flaskdiskmaskin

Inlägg av krille356 »

Helsvetsade ändpluggarna runt om så att det förhoppningsvis ska bli helt tätt. TIG svetsar all för att få så små svetsfogar som möjligt, jag är långt från någon TIG svetsare men denna vågar jag visa i närbild :D
s_IMG_2307.jpg
Alla ändpluggarna helsvetsade.
s_IMG_2309.jpg
Märkt ut var jag ska borra hålen till rören som ska spruta vatten upp i flaskan. Det svarta är bara för att jag lättare ska kunna se ritsen som jag borrar efter.
s_IMG_2310.jpg
Tid att borra lite hål, borrar hållen med lågt varvtal och hög matning.
s_IMG_2311.jpg
Köppte ett kitt med kobolt borr inför det här bygget, måste säga att jag är väldigt nöjd med hur de borren presterar i rostfritt. Skär det som det var smör och ger extremt fina runda håll utan ansträngning :mrgreen:
s_IMG_2313.jpg
Många hål blev det....
s_IMG_2313_2.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Tog upp ett lite större fyrkantigt hål till vattenanslutningen för jag ville strypa flödet så lite som möjligt.
s_IMG_2316.jpg
Alla delarna färdiga för att svetsas samman.
s_IMG_2317.jpg
Rostfritt är ett helvette att svetsa med avseende att det krymper mycket när det stelnar så allt vill dra sig snett hela tiden, jag klampar och försöker lägga svetsarna i en sådan ordning att krympkraften ska ta ut varandra.
s_IMG_2318.jpg
Tar sin lilla tid att flytta alla klampar mm mellan varje svetsfog.....
s_IMG_2319.jpg
Slipar bort det lilla av svetsfogen som sticker upp så att svetsen kommer i höjd med resten så att det inte rider på svetsfogen när jag klampar biten mot plåten.
s_IMG_2320.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

För att ansluta tvätten till pumpen har jag köpt en 1" snabbkoppling från ebay med gängor, tyvärr hade jag inget material hemma för att svarva till en adapter så därför svetsade jag igen hålet.
s_IMG_2321.jpg
Efter svetsningen fick snabbkoppling åka en tur i svarven så att jag fick en fin plan yta att svetsa mitt rör på.
s_IMG_2322.jpg
Röre ditsvetsat, skar även av den lilla öglan med vinkelslipen så att den inte ska ta i när jag monterar tvätten i plastlådan senare.
s_IMG_2323.jpg
Snabbkopplingen dit svetsad, hålet ser onödigt stort ut men hålet i andra delen av kopplingen är inte överdrivet stort så det var därför som jag valde en så här pass stor koppling.
s_IMG_2324.jpg
Nu börjar man se hur det ska bli när allt är klart :)
s_IMG_2325.jpg
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Älskar dessa trådar! keep it up, mer bilder tack :D
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Bygget går framåt :D

Mäter ut hur höga rören till jet strålarna ska vara, min teori är att de inte behöver vara så långa utan det borde räcka om de är tillräckligt långa för att "forma" vattenstrålen. Slutade med att jag bestämde mig för 60mm.
s_IMG_2326.jpg
Kapar rören 1-2mm för långa för att kunna fixa exakt längd på dem i svarven senare.
s_IMG_2328.jpg
Det är en del rör som ska sågas.....
s_IMG_2329.jpg
Sätter upp dem i svarven och svarvar dem till rätt längd, gör en fas så att de inte ska repa flaskhalsen om de skulle råka röra vid samt svarvar ett "steg" för att underlätta lödningen.
s_IMG_2330.jpg
"steget" tillsvarvat.
s_IMG_2334.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Alla jet rören tillsvarvade :)
s_IMG_2335.jpg
Här ser man tanken med "steget".
s_IMG_2336.jpg
Tänkte silverlödda jet rören i stället för att TIG svetsa dem, går nog i för sig bra att TIG´a dem men jag tror detta går lättare.
s_IMG_2337.jpg
Bockar till en ring av silver lod till varje jet rör.
s_IMG_2338.jpg
Penslar på fluss där jag vill att lodet ska väta, har gjort rent allt med aceton innan för att ha allt så rent som möjligt inför lödningen.
s_IMG_2339.jpg
Första röret monterat men inte lött ännu.
s_IMG_2340.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Första halvan förberedd för lödning.
s_IMG_2341.jpg
Fram med brännaren, kör med gasol för jag tycker det är smidigare än acetylen/oxygen svetsen.
Det gäller att värma fyrkantsröret och inte jet röret då de kommer hinna bli varmt nog ändå.
s_IMG_2343.jpg
Första halvan lödd, funkade riktigt bra att silverlöda dem och det gick definitivt mycket fortare än TIG.
s_IMG_2345.jpg
Alla klara :mrgreen:
s_IMG_2346.jpg
Första testet efter att det svalnat, höjderna känns OK tycker jag.
s_IMG_2347.jpg
Fyrkantsrören slog sig lite av svetsningen men det ser ut som att allt passar helt OK med alla rören hyfsat centrerade.
s_IMG_2348.jpg
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Snyggt!!
// Jonas
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Mycket snyggt. Sådana här trådar är riktigt kul att följa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Mycket snyggt :D
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Köpte en plastlåda från Jula att ha som diskkärl, den passar ovanpå en vanlig jäs hink

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... ox-662070/

Borrade två hål i botten på den, ena hålet har dubbelfunktionen att det även leder in vattnet till jet munstyckena.

På bilden nedan är bara det ena hålet borrat, det andra sitter helt symmetriskt med det fösta fast vid lånsidan mittemot.
s_IMG_2350.jpg
Hade först tänkt göra någon styrning av det vita flaket, avvaktar med det för det verkar vara ganska enkelt att "pricka rätt"
s_IMG_2351.jpg
Centreringen är inte 100% men helt OK.
s_IMG_2352.jpg
Premiär diskningen!
"Jet strålen" splitras fint i mitten av flaskan och åker ut till flaskans kanter för att rinna tillbaka ner i baljan, verkar fungera kanon :mrgreen:
s_IMG_2354.jpg
Lita annan vinkel på ljuset.
s_IMG_2361.jpg
En flaska borttagen, skulle nog vilja ha lite mer tryck än så här.
s_IMG_2364.jpg
Jag köpte denna pumpen från Jula, 108l/min 250W

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... mp-731081/
s_pump.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Jag har ju 24st med 4mm i håldiameter så jag antar att 108l/min är i minsta laget, som det är nu funkar det men det är alldeles för lite tryck i "jet strålarna" närmst pumpanslutningen. Högst tryck verkar det vara på de "Jet strålar" som sitter på raden längst bort från pump anslutningen.

Hade jag vist detta innan kunde jag nog kompenserat lite för tryckskillnaden genom att borra hålen som leder vattnet ut i armarna med olika storlek.

Tror enklaste lösningen är att uppgradera till en 200 l/min pump, har pumpen mer överkapasitet så tror jag att trycket i de olika "jet strålarna" blir jämnare.

Storebrors pumpen till den jag har, tror det skulle funka klockrent med denna pumpen.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... mp-731083/

Som det är nu funkar det OK men inte mer så det lär nog bli en uppgradering av pumpen.

Har provdiskat lite flaskor och kommit fram till följande:

Man behöver ungefär 15l vatten i jäshinken, när man startar pumpen så kommer ca 3-5 liter att vara uppe i rören och i flaskorna så länge pumpen är igång.

Pumpen jag använde drar 250W vilket höjer tempen i spolvattnet med 2 grader C/h.

Körde med 3 msk PBW till 15l.

Spolade varje rack med flaskor i ca 20-30 min vilket verkar vara onödigt länge.

När jag spolat ca 8 rack så hällde jag ut PBW lösningen och ersatte den med rent vatten och spolade alla racken i 3-5min/rack.

Tvättade ca 200 redan rendiskade flaskor i samma PBW vatten, vattnet hade en lätt gul ton när jag var klar.

Spolade alla 200 flaskorna i samma sköljvatten men kunde varken lukta eller se att sköljvattnet blev skitigt eller innehöll PBW i någon större mängd.

Nu står alla flaskor upp och ner och tanken är att använda samma utrustning när jag ska flaska fast då skölja med vatten och Saniclean precis innan jag flaskar.

Jag har bara fyra Fast Rack flak, behöver köpa fler så man slipper flytta flaskor mellan flak.

Har inspekterat tvättade flaskor med ficklampa efter att de fått torka upp och ner, de är riktigt rena inuti :mrgreen: går inte att hitta några fläckar alls på insidan.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Halloj!
Ville bara gratulera till ett snyggt, välbyggt och uppenbarligen välfungerande flasktvättsystem! Ser jag en fattvätt nästa?
Du skrev silverlödning, det förknippar jag med hårdlödning, men jag tycker det ser ut som tenn/silver, dvs mjuklödning eller?
Mina 2 ören, tycker det ser ut som pumpen funkar ypperligt, att vätskan rör på sig och når hela flaskan skulle jag tro räcker gott och väl. Att bara blötlägga flaskor i pbw lösning brukar funka imho, så jag tror inte du behöver 'högtrycksfunktion'. Spara pengarna på att uppgradera pumpen tills/om den du har lägger av och uppgradera då isf. Finns mycket annat kul man kan köpa till bryggandet också :)
Att 'återanvända' spolvattnet ser jag inte heller några problem med. 3 msk pbw per 15 liter är försvinnande lite när de få dropparna som eventuellt blivit kvar i flaskorna slås ut på ytterligare 15 liter och du sedan eventuellt får ngn droppe kvar i en flaska.
Att använda samma setup till saniclean desinficering innan flaskning verkar ju sjukt smidigt. 15 liter verkar ju lite överflödigt dock, men du kan ju iaf återanvända sanicleanet till att desinficera bryggutrusting/jäskärl.
Tack för att du delat med dig av bygget och snyggt jobbat!
//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Blir tjatigt men jag ansluter mig till berömmet - kanonfint. Men nu till något annat.

Var köpte du det rostfria?

Visste inte heller att Jula hade en massa pumpar också? Vilken fantastisk butik. [emoji3]
Skriv svar