Nybörjarpanik!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Nybörjarpanik!!
Dextriner jäser normalt inte ut, har du tillsatt något som innehåller mycket dextriner är det naturligt att det inte jäser ner väldigt långt.
Har ingen egen erfarenhet av Brew E1.
Jag skulle inte börja blanda i något mer utan att ha rätt bra koll på grundprocessen, nöj dig med att få fram ett öl och försök lära dig av det du gjort.
Varför vill du röra upp bottensatsen, vad hoppas du vinna på det?
Jäsen som följer med kan ha legat länge, men den har ju helt tydligt jäst ut en hel del, så död är den ju inte.
Hur skyddas ölen mot syre och hur släpsp koldioxiden ut vid jäsning om det inte finns något jäsrör till?
Har du en länk till hur denna utrustning ser ut, eller kan du ladda upp en bild?
Har ingen egen erfarenhet av Brew E1.
Jag skulle inte börja blanda i något mer utan att ha rätt bra koll på grundprocessen, nöj dig med att få fram ett öl och försök lära dig av det du gjort.
Varför vill du röra upp bottensatsen, vad hoppas du vinna på det?
Jäsen som följer med kan ha legat länge, men den har ju helt tydligt jäst ut en hel del, så död är den ju inte.
Hur skyddas ölen mot syre och hur släpsp koldioxiden ut vid jäsning om det inte finns något jäsrör till?
Har du en länk till hur denna utrustning ser ut, eller kan du ladda upp en bild?
Med lite primningssocker kommer du nära ett mellanöl i alla fall:-) låt det stå glöm bort det en vecka. Jag har själv lärt mig läxan att vara tålmodig.
Om du inte öppnat hinken för många gånger skulle jag snurra runt lite så jästen kommer i suspensio. Har du tur får du igång lite jäsning på nytt. Annars, vänta 1-2 veckor och tappa på flaska. Smaka efte 2-3 veckor. Inte så gott? Vänta 2-3 månader och smaka igen. Inte gott? Tömm o ta lärdom.
Hej igen!
(snabela) Janne
http://www.coopershembryggning.se/produ ... rs-jaskarl
Anledningen till att jag spontant vill röra om är att de kanske kan få jästen att börja jobba igen, men det kanske är naivt?
Jag har inte öppnat locket överhuvudtaget!
Olika besked från er, röra runt eller låt stå!
Vad ska jag göra!!!!!!!!!
Äntligen något positivt!
Tog ett SG idag och det låg tyvärr fortfarande på 1019+-.
Dock så var smaken betydligt bättre!! Fortfarande långt ifrån vad jag skulle kalla en god öl, men dock mkt bättre. De fruktiga tonerna var nästan borta och en svag doft och smak av öl var där.
Tycker ni jag ska köra det på flaska nu? FGhar varit det samma i ca 4 dagar nu.
Eller ska jag vänta ännu en vecka? Om jäsningen är helt klar kan man väl lika gärna sätta det på flaska och börja med nästa sats?
(snabela) Janne
Anledningen till att jag spontant vill röra om är att de kanske kan få jästen att börja jobba igen, men det kanske är naivt?
Äntligen något positivt!
Dock så var smaken betydligt bättre!! Fortfarande långt ifrån vad jag skulle kalla en god öl, men dock mkt bättre. De fruktiga tonerna var nästan borta och en svag doft och smak av öl var där.
Eller ska jag vänta ännu en vecka? Om jäsningen är helt klar kan man väl lika gärna sätta det på flaska och börja med nästa sats?
Låter som du är lite naiv. Så har du inte lust/ro att vänta som en del rekommendationer säger så flaska. Men själv hade jag kört till mataffären o köpt en ny jäshink o låtit den andra stå ert tag till.
/Johan
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Johan
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Sv: Nybörjarpanik!!
Ölbryggning stavas tålamod var det en vis man som skrev på detta forum för längesedan. Här är mina tips.Zac skrev:Hej igen!
(snabela) Janne
Äntligen något positivt!
1. Sluta spring och mät sg
2. Köper du satser byt ut jästen
3. Låt ölet stå i 3-4v om du ska flaska
4. Flaska och låt stå 2-3v till.
Det är inte raket forskning i början,, ta det lugnt och vänta.. Dina första öl kommer du tycka är ok,, men dom är inte lika bra som dom kommer bli efter 10-15 bryggningar..
Okej!
Jag ska försöka vara smart och ta till mig era råd.
Jag lämnar kärlet ifred en vecka och tar inga fler SG, efter det sätter jag det på flaska och håller tummarna!
Vill tacka er alla för tips och info!
Detta är en otroligt rolig hobby och jag ska försöka lära mig så mkt som möjligt med er hjälp!
Att det skulle vara så svårt att hålla fingrarna borta var svårt att tro innan
Jag ska försöka vara smart och ta till mig era råd.
Jag lämnar kärlet ifred en vecka och tar inga fler SG, efter det sätter jag det på flaska och håller tummarna!
Vill tacka er alla för tips och info!
Detta är en otroligt rolig hobby och jag ska försöka lära mig så mkt som möjligt med er hjälp!
Att det skulle vara så svårt att hålla fingrarna borta var svårt att tro innan
Update
Jag provad nu min första flaska efter ca 2v på flaska.
Mycket positivt förvånad över resultatet, ölen är väldigt klar, fint skum och de fruktiga smakerna är borta.
Tycker jästsmaken tagit över ganska mkt, vad kan det bero på? Utöver det är väl känsla lite som en budlight
Men det är helt mitt fel som inte torrhumlat eller gjort någon teahop.
Nu till nästa fråga.
Jag ska nu göra ytterligare en coopers ( fick en av en vän jag har köpt ca 1,2kg ljust LDM, 100g kottar och 300g bryggsocker.
Frågan är, måste jag koka LMD eller räcker det att blanda ner det med kokande vatten direkt i jästkärlet?
Hade tänkt att koka endast humle för aromen?
Eller ska jag koka LDM och sedan tillsätta humlen som en minivört och sedan blanda med kallt vatten?
Mycket positivt förvånad över resultatet, ölen är väldigt klar, fint skum och de fruktiga smakerna är borta.
Tycker jästsmaken tagit över ganska mkt, vad kan det bero på? Utöver det är väl känsla lite som en budlight
Nu till nästa fråga.
Jag ska nu göra ytterligare en coopers ( fick en av en vän jag har köpt ca 1,2kg ljust LDM, 100g kottar och 300g bryggsocker.
Frågan är, måste jag koka LMD eller räcker det att blanda ner det med kokande vatten direkt i jästkärlet?
Eller ska jag koka LDM och sedan tillsätta humlen som en minivört och sedan blanda med kallt vatten?
Re: Sv: Nybörjarpanik!!
Din varma jäsning.. Det är inte jäst du smakar. Det beror på att du jäst för varmt min vän.. Blir alltid bismak av det.. Tyvärr. Jästen du använt klarar inte av så höga grader utan att ge bi smak.. Fundera på att investera i en jäskyl +ut 200 eller stc1000..Zac skrev:Update
Tycker jästsmaken tagit över ganska mkt, vad kan det bero på? Utöver det är väl känsla lite som en budlightMen det är helt mitt fel som inte torrhumlat eller gjort någon teahop.
Nu till nästa fråga.
Skönt att första ölen blev drickbart.. Ta nu och satsa på åtminstone en delmäskad öl eller allgrain biab. Kolla upp vilka jäst sorter / ölsorter som passar din jäs temp. Kom ihåg att är det 21c utanför jäshinken är det lätt 23-24 inuti under jäsning...
Bless
Martin
Hm.... blir det dålig smak på ölen om det jäser för varmt.... startade en sats nyligen å den ligger stadigt på 25 -26. Coopers. Kommer denna öl att smaka skit då?
Skit lär det inte smaka kan jag lova, det kanske kommer med någon liten felsmak men vad gör det för du kanske rent av kommer stor gilla den ölen. Sedan prova en öl efter 2 veckor tycker jag är förtidigt minst 3 veckor på flaska gärna längre så jästen hinner sätta sig i botten på flaskorna.
Brygger vad vi vill !!!
Hej IzvekIzvek skrev:Hm.... blir det dålig smak på ölen om det jäser för varmt.... startade en sats nyligen å den ligger stadigt på 25 -26. Coopers. Kommer denna öl att smaka skit då?
Har nu öppnat ännu en falska av min varmjästaöl!
Det har blivit ännu bättre! även om ölet i sig är relativt smaklöst så smakar det inte konstigt på något sätt. Jag är helt övertygad om att det kommer bli ett perfekt gräsklipparöl om några veckor!
Hoppas din första bryggning blir kanon!
Ok ok. .. tog nyss ett jäsprov eller vad man kallar det. Å d visar halvvägs i jäsningen. Provsmakade lite... å smaken är precis som den tidigare ölen jag gjort. .. gillar den inte.... den är söt å nästan åt siraps hållet i smaken... jag hoppas det lägger sig tills d lagrats på flaska i 2-3veckor. Annars fattar jag inte vad man ska göra ... tillsätta.mer humle för att beska till den.
Om den bara kommit halvvägs i jäsningen ska du inte oroa dig, men låt den jäsa klart innan du provar nästa gång.
Update
Ville bara medela att min första öl inte blev så bra.
Det har nu gått över två månader och ölen är helt klart drickbar, dock inte njutbar
Har vaskat nästa hälften och sparat ca 10L för att se om något händer.
Lektion nr 1 för mig är jäs inte i 26C
Ville bara medela att min första öl inte blev så bra.
Det har nu gått över två månader och ölen är helt klart drickbar, dock inte njutbar
Har vaskat nästa hälften och sparat ca 10L för att se om något händer.
Lektion nr 1 för mig är jäs inte i 26C