Numbro Uno

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
kricken
Nybryggare
Nybryggare

Numbro Uno

Inlägg av kricken »

Var hälsade högt ärade ölbryggare! Jag planerar att brygga min första bryggd, en ale. Liksom Sickan i Jönssonligan så kommer allt vara planerat in i minsta detalj :D
Köpte mig en Biltemagryta som jag nu har isolerat med liggunderlag från Jula. Fixade dessutom till en vörtkylare av bränsleledning från Biltema. Så nu är man en bit på väg...Testar just hur väl mäskgrytan håller värmen...Frugan ska sy till en påse av tyll för jag tänkte köra biab. Min bryggd skall heta Numbro Uno....Fortsättning följer.....
Bilagor
Biltemagryta
Biltemagryta
Vörtkylare av bromsledning
Vörtkylare av bromsledning
kricken
Nybryggare
Nybryggare

Re: Numbro Uno

Inlägg av kricken »

Grytans värmeförlust är 2 grader på en timme efter jag fyllt den med 25 liter vatten och värmt upp till 65 grader. Är det acceptabelt eller måste det isoleras mer?
Oscaro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Numbro Uno

Inlägg av Oscaro »

Det är väl upp till dig, jag tycker det låter helt ok.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Grytan ser ut att vara grymt bra isolerad! En praktisk aspekt dock, du kommer vilja göra rent den där grytan och då är det ganska smidigt att kunna ta av isoleringen. Som det är nu ser isoleringen ganska "permanent" ut...
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Framför allt går det ju snabbare att kyla också om du tar av isoleringen, det brukar jag göra.
Skriv svar