Köpte mig en Biltemagryta som jag nu har isolerat med liggunderlag från Jula. Fixade dessutom till en vörtkylare av bränsleledning från Biltema. Så nu är man en bit på väg...Testar just hur väl mäskgrytan håller värmen...Frugan ska sy till en påse av tyll för jag tänkte köra biab. Min bryggd skall heta Numbro Uno....Fortsättning följer.....
Numbro Uno
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Numbro Uno
Var hälsade högt ärade ölbryggare! Jag planerar att brygga min första bryggd, en ale. Liksom Sickan i Jönssonligan så kommer allt vara planerat in i minsta detalj 
Köpte mig en Biltemagryta som jag nu har isolerat med liggunderlag från Jula. Fixade dessutom till en vörtkylare av bränsleledning från Biltema. Så nu är man en bit på väg...Testar just hur väl mäskgrytan håller värmen...Frugan ska sy till en påse av tyll för jag tänkte köra biab. Min bryggd skall heta Numbro Uno....Fortsättning följer.....
Re: Numbro Uno
Grytans värmeförlust är 2 grader på en timme efter jag fyllt den med 25 liter vatten och värmt upp till 65 grader. Är det acceptabelt eller måste det isoleras mer?
Re: Sv: Numbro Uno
Det är väl upp till dig, jag tycker det låter helt ok.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Grytan ser ut att vara grymt bra isolerad! En praktisk aspekt dock, du kommer vilja göra rent den där grytan och då är det ganska smidigt att kunna ta av isoleringen. Som det är nu ser isoleringen ganska "permanent" ut...
Framför allt går det ju snabbare att kyla också om du tar av isoleringen, det brukar jag göra.