Hjälp angående jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp angående jäsning

Inlägg av Emil »

Hallå, Bryggde mitt öl söndag kväll 14/9, och idag torsdag den 18/9 så är jag bekymmrad. på Måndagen efter jäsningen så börjdade det bubbla friskt ur jäsröret, och har så fortsatt till igår kväll, men under natten och nu på morgonen har de blitt helt tyst och jäshinken har tappat allt "tryck". :?
Är detta ett problem eller normalt?
Hur länge bör de stå och bubbla ur jäsröret?
Ölen skall väl ändå jäsas i ett par veckor. Bör ja kolla med hydrometern? Öppna och smaka och lukta på de?
Eller är allt under kontroll och de är bara att lämna de i 10 dagar till?
Finns de någon risk att ölet blir förstört?
Aktuell bryggd är på ca 25 liter om de kan vara till någon hjälp.

Yttest tacksam för svar!
Är magen glad, så är människan glad
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

hejsan, du bör mäta ditt värde, det är inte omöjligt för det att jäsa superaktivt i 4dygn för att sedan sluta.

Vad hade du för OG? Vad jäser du med för jäst? Vilken temperatur jäser du i? Vad är det för öl?

/Matte
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp angående jäsning

Inlägg av Albin »

Emil skrev: Ölen skall väl ändå jäsas i ett par veckor.
Oh, nej. Det är sällan det faktiskt jäser så länge. Oftast jäser det i lite under en vecka men man låter det stå i hinken ett tag för att det mesta av jästen ska hinna falla till botten och jästen ska hinna städa upp lite efter sig.
Bör ja kolla med hydrometern?
Ja, mät och notera ditt resultat och mät sedan igen om ett par dagar. Om det inte har ändrat sig så har det nog jäst klart.
Öppna och smaka och lukta på de?
Ja, det är bra/kul att göra samtidigt som man mäter. Om det smakar sött och hydrometern visar på ett högt värde har det nog inte jäst ut. Om det smakar lite udda när du smakar så beror det säkert på att det är grönöl. Ölet måste få stå ett tag innan det mognar och blir riktigt bra.
Eller är allt under kontroll och de är bara att lämna de i 10 dagar till?
Allt är nog väl. Men mät ändå. Om du inte loskar i jäshinken så gör du säkert ingen skada, men sanitera väl ändå.
Finns de någon risk att ölet blir förstört?
Mycket mycket liten. Du måste nästan göra en medveten ansträngning för att förstöra ditt öl.

Men som malte sa. Vad hade du för OG ? För att ge säkrare svar så hjälper det att veta. Om du inte vet vad OG är så kan du läsa om det på wikin på denna sida.
Lycka till.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

lbfmalte skrev: Vad hade du för OG? Vad jäser du med för jäst? Vilken temperatur jäser du i? Vad är det för öl?
Hydrometern visade 35 vid OG. Jäser med Wyeast BC Propagator London Ale. Jäser i 20 grader. Och med de får du nog ut att de är en ale jag försöker bringa till liv :D
Albin skrev: Lycka till.
Tack tack! Ytterst tacksam för era svar! Lugnat en orolig nybryggarsjäl! :roll: Har som sagt bubblat ganska intensivt nu föregående dagar, men idag vart helt lugnt, så vitt jag har hört. Var en sväng och luktade på de och de luktade ganska sött, ska smaka av de och kolla med hydrometern senare ikväll.

Liten fråga angående vad som komma skall; bör ja secondärjäsa det eller inte? Fördelar kontra nackdelar? Och vad är bästa/smidigaste sättet att decinficera en hävert?

Tacksam för svar.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Om du hade OG 1035 så är det 99.9% säkert att det har jäst ut helt förutsatt att du gjorde en förkultur med din propagator påse. Jag vet inte hur fort/bra det jäser med bara en propagator på 25 liter/1035.

Angående sekundärjäsning. Jag tycker du ska låta ölen stå i primären, inget slabb och inga risker för infektioner eller oxidering. Vissa oroarsig för att grumset på botten skulle kunna ge tråkiga smaker. Andra menar att det är bra att flytta ölet eftersom det kan sätta fart på jästen igen och dra ner ölet ett par grader till.

Detta är ett omtvistat område.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

Om du hade OG 1035 så är det 99.9% säkert att det har jäst ut helt förutsatt att du gjorde en förkultur med din propagator påse
Jepp, gjorde förkultur. Luktade och smakade på ölen nu ikväll, luktade gott :wink: smaken var lite tunn tycker jag. kollade också med hyrdometern som visade på 1018.
Jag vet inte hur fort/bra det jäser med bara en propagator på 25 liter/1035.
När du säger bara EN propagator på 25 liter/1035, menar du då att en påse skulle vara för lite jäst för en 25 literssats? :?
Detta är ett omtvistat område.
Jag märker det, har fått höra många tankar angående detta.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

[quote="Emil"][quote]menar du då att en påse skulle vara för lite jäst för en 25 literssats? :?
/quote]

Inte om du har gjort en förkultur, då är allt i sin ordning. Det är just detta som propagatorpåsarna är till för. Om man vill slippa förkultur så bör man handla en Activatorpåse i stället.

1018 låter högt för ett öl som startade på 1035. Tog du hänsyn till vörtens temp när du mätte OG ? I vilket fall skulle jag låta ölet vara ett tag med ett så högt SG och hoppas att det jäser ner mera.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

1018 låter högt för ett öl som startade på 1035. Tog du hänsyn till vörtens temp när du mätte OG ? I vilket fall skulle jag låta ölet vara ett tag med ett så högt SG och hoppas att det jäser ner mera.
Nej de gjorde jag desvärre inte, vilket ja nu märker va lite dumt. jag tänker lämna de ifred en vecka nu och se vad som händer och hoppas de jäser ner mera. Började fundera på om jag hade för lite spraymalt i förkulturen. Jag följde anvisningarna för förkultur som finns på Bryggar wikin, där de står att man ska ha en halv dl. En bekant till mig läste någon annanstans att man bör ha 2 dl spraymalt. så vi prövade olika. Kan de vara så att de i min förkultur då inte fanns tillräckligt med näring för jästen att växa till sig och "klara av" en 25 literssats senare?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Vad tror du det var för temp på vörten när du tog ditt OG värde ? om du kan göra en gissning så kan vi ialf räkna ut ett värde som är lite närmare verkligheten. 20, 30, 50 eller 70 celcius ?

Jag tror jästen säkert hade nog med frukost för att klara dagen. Oroa dig inte för det.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

Jag kan väl höfta iväg med att de låg på 20 lite drygt. Och om då OG var 1035 utan att räkna med temperaturen borde de väl bli 1042 efter att man räknat på temp, eller?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Om din hydrometer är kallibrerad för 15 grader blir det 1036, för 20 1035. Med andra ord ingen skillnad.

Du hade nog ett korrekt OG på 1035.

Om du har bryggt med extrakt har jag mycket svårt att tro att det har jäst ut. Men om du har helmeskat så kan du ha haft hög mesktemp och därför fått en hög FG.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

Erm, hur vet jag vad den är kalibrerad för? :?

Jo jag använde mig av extrakt, ja ska låta den vara och hoppas den jäser ned lite mer, ska kolla nytt värde på söndag. Då ska jag också komma ihåg att kolla tempen.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Temperaturen den är kalibrerad för brukar stå i mikrotext inuti hydrometern, normalt 15 eller 20 °C. Annars så står det i det medföljande pappret (men det kan vara lömskt att kolla där).
Själv har jag bara köpt 20 °C då jag tycker de är bekvämare att använda (enklare att kyla ner till).

Kolla också med vatten i rätt temperatur hur den slår. Köpte en som slog 3-4 grader fel - den har jag inte mer.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Detta problem har jag också haft flera gånger.
Trotts att jag gjort en ordentlig förkultur och när det stannat av så det inte bubblar mer än två gånger på tre minuter så har jag provat tappa om det (med jäst) för att försöka få fart på det igen men änd hamnar FG otroligt högt (1023, tror jag det var) trotts ett OG på 1053..
Jag vet inte om jag ska :oops: eller :x eller kanske till och med :lol:
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Emil
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil »

Temperaturen den är kalibrerad för brukar stå i mikrotext inuti hydrometern, normalt 15 eller 20 °C
Jo jag hittade de nu :D 20°C

Jag gav den en chans att jäsa ner mer, lämnade den en vecka men den kom bara ned 4 grader och landade på 1014, alltså 2,8% alc, så gav upp och tabbade upp ölet på 10 flaskor. Men ölen var god, dock fel temp och utan kolsyra, så ja har gofa förhoppningar om att de ska bli ganska bra. högre alc är dock att föredra, 4,5-5,3 någonstans tycker jag är passande.

Ska snart göra ett andra försök, men nu undrar jag förståss vad ja ska göra för att den andra ska lyckas bättre. För er som inte orkar läsa från början så kommer här en liten redogörelse för hur jag gick till väga :
gjorde en förkultur på Wyeast BC Propagator London Ale och spraymalt medium efter Bryggare Wikins instruktioner , och använde alltså en halv dl malt. Kan nämnas att en kamrat till mig hade läst på annat ställe att de bör användas 2 dl spraymalt, så han prövade det istället. Han fick då en mycket kraftigare skumbildning än jag, finns bilder på min förkultur inne på:
Bryggaren - SHBF Hembryggareforum Forumindex -> Nybryggarhjälp -> Förkultur. Och har nu jäst längre och kraftigare än vad det gjorde för mig. Så min tidigare fråga om jag fick en för svag förkultur kvarstår, är de nått jag bör ändra till nästa gång eller är de nått annat de kan bero på?
Sen har jag bara följt instruktionerna till Satsbryggning som finns på Bryggarwikin.

En annan fråga, när de kommer till kylning av vörten. Går de bra att hälla vörten från den varma kastrullen man använde till koket, till en annan kastrull, som fått stå i frysen/kylen ett tag för att sen börja kyla med vatten. tänker mig att kylningen bör gå fortare då man slipper först kyla ned den varma kastrullen. Eller riskeras vörten bli förstörd eller ta skada? kan väl inte spela någon roll om den syresätts lite, det ska ju liks göras i ett senare moment?

Tacksam för hjälp!
Skriv svar