Temperaturen den är kalibrerad för brukar stå i mikrotext inuti hydrometern, normalt 15 eller 20 °C
Jo jag hittade de nu

20°C
Jag gav den en chans att jäsa ner mer, lämnade den en vecka men den kom bara ned 4 grader och landade på 1014, alltså 2,8% alc, så gav upp och tabbade upp ölet på 10 flaskor. Men ölen var god, dock fel temp och utan kolsyra, så ja har gofa förhoppningar om att de ska bli ganska bra. högre alc är dock att föredra, 4,5-5,3 någonstans tycker jag är passande.
Ska snart göra ett andra försök, men nu undrar jag förståss vad ja ska göra för att den andra ska lyckas bättre. För er som inte orkar läsa från början så kommer här en liten redogörelse för hur jag gick till väga :
gjorde en förkultur på Wyeast BC Propagator London Ale och spraymalt medium efter
Bryggare Wikins instruktioner , och använde alltså en halv dl malt. Kan nämnas att en kamrat till mig hade läst på annat ställe att de bör användas 2 dl spraymalt, så han prövade det istället. Han fick då en mycket kraftigare skumbildning än jag, finns bilder på min förkultur inne på:
Bryggaren - SHBF Hembryggareforum Forumindex -> Nybryggarhjälp -> Förkultur. Och har nu jäst längre och kraftigare än vad det gjorde för mig. Så min tidigare fråga om jag fick en för svag förkultur kvarstår, är de nått jag bör ändra till nästa gång eller är de nått annat de kan bero på?
Sen har jag bara följt instruktionerna till
Satsbryggning som finns på Bryggarwikin.
En annan fråga, när de kommer till kylning av vörten. Går de bra att hälla vörten från den varma kastrullen man använde till koket, till en annan kastrull, som fått stå i frysen/kylen ett tag för att sen börja kyla med vatten. tänker mig att kylningen bör gå fortare då man slipper först kyla ned den varma kastrullen. Eller riskeras vörten bli förstörd eller ta skada? kan väl inte spela någon roll om den syresätts lite, det ska ju liks göras i ett senare moment?
Tacksam för hjälp!