[SÖKES] heogararden
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
[SÖKES] heogararden
Hej alla bryggvänner. jag tänkte ge mig på att brygga en Hoegaarden Witbier kopia. Vad jag förstår så använder man två olika jästsorter. Prime jästen tängte jag odla upp från en orginal flaska. Ge mig förslag på recept till 60l.
Hälsningar
Petri J
Hälsningar
Petri J
Jag brukar för det mesta ta jästen från Hoegaarden flaskorna.
2-3 flaskor konsumeras och jag spar någon centimeter slatt.
Dessa slattar häller jag i i en förkultur gjord på 0,5 liter vatten och 0,1 liter torkat maltextrakt.
Skaka runt och vänta.
Det kan ta några dagar innan jästen är igång ordentligt.
Det räcker gott och väl till en bryggning på 25 liter.
För 60 liter så kan du skala upp förkulturen ytterligare efter att den jäst några dagar.
Förslagsvis ytterligare en liter vört p.s.s som ovan.
Resultatet blir en utmärkt wit-bier.
Har aldrig använt mig av två olika jäster.
2-3 flaskor konsumeras och jag spar någon centimeter slatt.
Dessa slattar häller jag i i en förkultur gjord på 0,5 liter vatten och 0,1 liter torkat maltextrakt.
Skaka runt och vänta.
Det kan ta några dagar innan jästen är igång ordentligt.
Det räcker gott och väl till en bryggning på 25 liter.
För 60 liter så kan du skala upp förkulturen ytterligare efter att den jäst några dagar.
Förslagsvis ytterligare en liter vört p.s.s som ovan.
Resultatet blir en utmärkt wit-bier.
Har aldrig använt mig av två olika jäster.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
- Inlägg: 346
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
- Ort: Göteborg, ASKIM
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Jodå det har jag också gjort när det får ett antal år sedan inte fanns Hoegaarden på bolaget.assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
Den fungerar också rätt OK, fast jag är lite tveksam till om det är Hoegaarden jäst. Tror att det snarare är Dentergems wit-bier för den är mer lik den.
- henrik.lundqvist
- Satsbryggare

- Inlägg: 10
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hoegaarden
Papazian hade ett extraktrecept i någon av sina böcker som jag testade och det vart helt ok, och det är väl lätt att göra om till helmalt. Vad jag minns så var det förutom malten en del honung (ca 200 g till tio liter), malda korianderkärnor (ca en halv kryddburk till samma mängd) samt ett skal pomerans.
Jag använda mig av hoegaardenjästen och det vart bra, men det blev ganska mycket restsötma... vet inte om jag var otålig eller om jästen vart slö, men effekten blev att jag överprimade flaskorna... värt att låta den ta någon vecka till i utjäsning...
Jag har hört att man kan använda sig av hydrometer...
Jag använda mig av hoegaardenjästen och det vart bra, men det blev ganska mycket restsötma... vet inte om jag var otålig eller om jästen vart slö, men effekten blev att jag överprimade flaskorna... värt att låta den ta någon vecka till i utjäsning...
Jag har hört att man kan använda sig av hydrometer...
-
mats.ekelund
- Satsbryggare

- Inlägg: 6
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Oxelösund
- Kontakt:
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
- Inlägg: 346
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
- Ort: Göteborg, ASKIM
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
- Inlägg: 346
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
- Ort: Göteborg, ASKIM
Man vet aldrig om jästen som finns i flaskor man köper är den jäst de användt till huvudjäsningen av brygden. I Hoegardenfallet är det iallafall en jäst som ger bra belgiskt veteölssmak.
Sen om ett visst recept ger en öl som är lik Hoegarden eller inte kan bero på många andra saker som ingredienser, vattenprofil, mäskschema och jästempertur.
Sen om ett visst recept ger en öl som är lik Hoegarden eller inte kan bero på många andra saker som ingredienser, vattenprofil, mäskschema och jästempertur.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
- Inlägg: 346
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
- Ort: Göteborg, ASKIM
Jag missuppfattade dig. Jag trodde det var Hoegardenjästen du inte tyckte blev lik Hoegarden.bohumle skrev: Hej
Jo jag har gjort det 2 gånger, men tycker nog som K. att smaken inte blir som Hoe. Men ölet blev helt ok, men som sagt var ingen direkt H
Bo
De WIT jag bryggt med Hoegarden har blivit jättebra, men jag har inte jämfört dem sida vid sida. Jag bryggde en förra veckan som åkte på flaska i förrgår. När det blivit kolsyra skall jag jämföra dem sida vid sida.
Re: [SÖKES] heogararden
Hej!bbadmin skrev:Jag har precis testat ett recept från boken "Beer Captured" där föreslår de att man ska använda sig av "Wyeast´s forbidden Fruit". Eftersom jag aldrig har bryggt den tidigare får jag återkomma med svar när jag har vet.
Om det fortfarande finns intresse kan jag skriva hit receptet.
Gör ett försök på att återuppliva en gammal tråd. Du har inte möjlighet att dela med dig av receptet, alternativt leda mig det kan finnas?
Mycket uppskattat!
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
