[SÖKES] heogararden

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

petri.p3
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

[SÖKES] heogararden

Inlägg av petri.p3 »

Hej alla bryggvänner. jag tänkte ge mig på att brygga en Hoegaarden Witbier kopia. Vad jag förstår så använder man två olika jästsorter. Prime jästen tängte jag odla upp från en orginal flaska. Ge mig förslag på recept till 60l.

Hälsningar

Petri J
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inlägg av Kenneth »

Jag brukar för det mesta ta jästen från Hoegaarden flaskorna.
2-3 flaskor konsumeras och jag spar någon centimeter slatt.
Dessa slattar häller jag i i en förkultur gjord på 0,5 liter vatten och 0,1 liter torkat maltextrakt.
Skaka runt och vänta.
Det kan ta några dagar innan jästen är igång ordentligt.
Det räcker gott och väl till en bryggning på 25 liter.
För 60 liter så kan du skala upp förkulturen ytterligare efter att den jäst några dagar.
Förslagsvis ytterligare en liter vört p.s.s som ovan.

Resultatet blir en utmärkt wit-bier.

Har aldrig använt mig av två olika jäster.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inlägg av Fredrik Nivert »

Jag har också odlat upp från flaskor, och kör med endast den jästen. Har blivit kanonbra. Man skall inte bli förvånad om det jäser långsamt, för den är lite trög den där jästen! Räkna med två tre veckor.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inlägg av assistredo »

Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inlägg av Kenneth »

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
Jodå det har jag också gjort när det får ett antal år sedan inte fanns Hoegaarden på bolaget.
Den fungerar också rätt OK, fast jag är lite tveksam till om det är Hoegaarden jäst. Tror att det snarare är Dentergems wit-bier för den är mer lik den.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inlägg av Kenneth »

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
en sak till.
Det är godare (och billigare) att dricka upp ett par flaskor Hoegaarden :D :D
Användarens profilbild
henrik.lundqvist
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hoegaarden

Inlägg av henrik.lundqvist »

Papazian hade ett extraktrecept i någon av sina böcker som jag testade och det vart helt ok, och det är väl lätt att göra om till helmalt. Vad jag minns så var det förutom malten en del honung (ca 200 g till tio liter), malda korianderkärnor (ca en halv kryddburk till samma mängd) samt ett skal pomerans.

Jag använda mig av hoegaardenjästen och det vart bra, men det blev ganska mycket restsötma... vet inte om jag var otålig eller om jästen vart slö, men effekten blev att jag överprimade flaskorna... värt att låta den ta någon vecka till i utjäsning...

Jag har hört att man kan använda sig av hydrometer... ;-)
mats.ekelund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av mats.ekelund »

Jag tänkte också prova att göra en Hoegaarden-klon. Såg någonstans att man kan använda 50% pilsnermalt, 40% omältat vete samt 10% havre.
Jag brukar köpa ingredienserna hos Humlegådern, är deras 'puffat vete' lämpligt att använda till detta?

Mats
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inlägg av Fredrik Nivert »

Jag har använt vetekross från ICA och havregryn. Dessa har jag förklistrat (kokat i vatten) ca 20 min innan de tillsätts till mäsken.

Har även haft en liten del vetemjöl.

Har blivit kanonbra.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Inlägg av bohumle »

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
Hej

Jo jag har gjort det 2 gånger, men tycker nog som K. att smaken inte blir som Hoe. Men ölet blev helt ok, men som sagt var ingen direkt H

Bo
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inlägg av Fredrik Nivert »

Man vet aldrig om jästen som finns i flaskor man köper är den jäst de användt till huvudjäsningen av brygden. I Hoegardenfallet är det iallafall en jäst som ger bra belgiskt veteölssmak.

Sen om ett visst recept ger en öl som är lik Hoegarden eller inte kan bero på många andra saker som ingredienser, vattenprofil, mäskschema och jästempertur.
bbadmin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 36
Blev medlem: lördag 2006-10-07 15:05
Ort: Cyberspace, Internet
Kontakt:

Inlägg av bbadmin »

Jag har precis testat ett recept från boken "Beer Captured" där föreslår de att man ska använda sig av "Wyeast´s forbidden Fruit". Eftersom jag aldrig har bryggt den tidigare får jag återkomma med svar när jag har vet.

Om det fortfarande finns intresse kan jag skriva hit receptet.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inlägg av Fredrik Nivert »

bohumle skrev: Hej

Jo jag har gjort det 2 gånger, men tycker nog som K. att smaken inte blir som Hoe. Men ölet blev helt ok, men som sagt var ingen direkt H

Bo
Jag missuppfattade dig. Jag trodde det var Hoegardenjästen du inte tyckte blev lik Hoegarden.

De WIT jag bryggt med Hoegarden har blivit jättebra, men jag har inte jämfört dem sida vid sida. Jag bryggde en förra veckan som åkte på flaska i förrgår. När det blivit kolsyra skall jag jämföra dem sida vid sida.
inkui
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2015-11-05 14:35

Re: [SÖKES] heogararden

Inlägg av inkui »

bbadmin skrev:Jag har precis testat ett recept från boken "Beer Captured" där föreslår de att man ska använda sig av "Wyeast´s forbidden Fruit". Eftersom jag aldrig har bryggt den tidigare får jag återkomma med svar när jag har vet.

Om det fortfarande finns intresse kan jag skriva hit receptet.
Hej!

Gör ett försök på att återuppliva en gammal tråd. Du har inte möjlighet att dela med dig av receptet, alternativt leda mig det kan finnas?

Mycket uppskattat!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skriv svar