Öka OG på APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Öka OG på APA

Inlägg av Hövdingen »

Nej, det bör inte spela någon större roll. Du kommer få annorlunda effektivitet och annorlunda förjäsbarhet än beräknat. Hur menar du med 100g humle på 10l? Menar du enbart som torrhumle eller total mängd?
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hövdingen skrev:Nej, det bör inte spela någon större roll. Du kommer få annorlunda effektivitet och annorlunda förjäsbarhet än beräknat. Hur menar du med 100g humle på 10l? Menar du enbart som torrhumle eller total mängd?
Ok! Total mängd tänker jag!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

För en APA är det lite mycket men om du inte är så hård på att vara stilenlig är det inga problem. Ha inte för mycket i som torrhumle bara. Sen skulle jag sprida ut humlegivorna lite. Exempelvis en på 30, 15, 5, 0 och torrhumle.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hövdingen skrev:För en APA är det lite mycket men om du inte är så hård på att vara stilenlig är det inga problem. Ha inte för mycket i som torrhumle bara. Sen skulle jag sprida ut humlegivorna lite. Exempelvis en på 30, 15, 5, 0 och torrhumle.
Jaha! Ok, har knåpat ihop det och skrivit, du får du gärna kolla! Bryr mig inte stenhårt om stil bara den är hyfsat besk och humlad, ej blaskig.

Tänker följande (BIAB) 10 L IPA:

Mäskning:
1,6 kg Pale Ale malt + 0,5 kg Cara Ruby i 7 L vatten
Mäska på 60 min, 66c
Laka med 3 L, 66c (häller över vatten på påsen ner i mäskkastrullen

Kok:
Fyller på med 4 L kallt vatten (totalt 14 L)

500 g spraymalt light

5 g Citra 60 min
5 g Galaxy 30 min
10 g Citra 15 min
10 g Citra 0 min
10 g Galaxy 0 min
15 g Citra torrhumling 7 dagar
15 g Galaxy torrhumling 7 dagar

Totalt 70 g humle

Safeale 05 jäst 14 dagar

Buteljering 14 dagar (3 krm socker/flaska)

Brewfather ger ett OG på 55 och FG på 11 (5,8%)
IBU 63

Sist jag kokade blev det 11 liter till jäsning och ca 27 flaskor tappning. Har ej provat den ännu då den var ett experiment som ej är klart i skrivande stund. Återstår att se.

Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Det ser bra ut. Du kommer inte få ut mindre färdigt öl än väntat men det ser bra ut i övrigt.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hövdingen skrev:Det ser bra ut. Du kommer inte få ut mindre färdigt öl än väntat men det ser bra ut i övrigt.
Härligt! Ok, ska prova den och tack för att du kollade igenom. Återkommer med resultat längre fram.

C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Angående APAn som misslyckades så hällde jag upp en idag och kolsyran var det inget fel på så den punkten kan man stryka. Provade även den brygden som jag nämnde att jag gjort på test. Den blev mycket lyckad och är även samma typ av brygd som jag planerade i sista inlägget. Får se hur den blir, då den hittills verkar stämma bra med Brewfather och ligger i tunna just nu. :)

Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Silverhanden »

Tja! Har du möjlighet att mäta PH i ditt vatten? https://www.youtube.com/watch?v=u1jSo9LLP7o
Felaktigt PH ger visst sämre effekt och påverkar jäsningen - (Läst mig till)

Vet inte om du redan hittat en formula för att tillsätta socker men jag har tittat på den här: https://soggybottombrewery.wordpress.co ... t-hoja-sg/
Inte en aning om den är korrekt men antagligen bättre än att gissa!
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Silverhanden skrev:Tja! Har du möjlighet att mäta PH i ditt vatten? https://www.youtube.com/watch?v=u1jSo9LLP7o
Felaktigt PH ger visst sämre effekt och påverkar jäsningen - (Läst mig till)

Vet inte om du redan hittat en formula för att tillsätta socker men jag har tittat på den här: https://soggybottombrewery.wordpress.co ... t-hoja-sg/
Inte en aning om den är korrekt men antagligen bättre än att gissa!
Löste det, men blev sådär som jag skrev tidigare, tackar för svaret dock!

Skriv svar