Öka OG på APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Öka OG på APA

Inlägg av C-land »

Hej!

Bryggde en APA igår på 10 L genom BIAB metoden. Enligt receptet skulle volym på kok va 14,5 L men kastrullen var på 14 L. I med 2 kg Pale Ale malt och 0,5 kg Cara Ruby. Mäskade med 10 L vatten på 67° och höll den temperaturen i 60 min. Därefter lakade jag genom att hälla igenom 3 L vatten på 68-69° ca. När det runnit färdigt fick jag tillsätta någon liter kallt vatten till för att komma upp i 14 L totalt. Kokade upp, och hällde i den första humlen (10 g) vid 60, sedan (10g) vid 15 och (10g) vid 0. Lyckades kyla ner vörten till 21° på 45 min. Hällde ner i jäskärlet. Tog OG. Visade 40. Enligt receptet ska det vara 52. Nu i morse tog jag ett SG som visade samma 40. Nu riskerar ju APAn att bli lite klen om jag inte tänker fel. Går det att lösa detta med strösocker i efterhand? Har läst nån tråd här där det diskuteras men hänger inte riktigt med på noterna då det var en Stout som skulle upp i 10% i det fallet.

Vill ju helst få upp ölen i de 5,3% alc som receptet anger.

mvh C
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Öka OG på APA

Inlägg av Saint »

Ja....det går bra att koka en sockerlag och pytsa i. Rent socker borde också fungera. Hur mycket för att komma upp i önskat OG måste du Googla eller om någon annan är behjälplig med en formel.
Dock hade jag aldrig gjort det. Notera receptet och fundera på vad du kan göra till nästa bryggning. Har aldrig förstått det där att pricka siffrorna direkt. Spelar det verkligen 1% hit eller dit någon roll. Drick upp och gör om.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Saint skrev:Ja....det går bra att koka en sockerlag och pytsa i. Rent socker borde också fungera. Hur mycket för att komma upp i önskat OG måste du Googla eller om någon annan är behjälplig med en formel.
Dock hade jag aldrig gjort det. Notera receptet och fundera på vad du kan göra till nästa bryggning. Har aldrig förstått det där att pricka siffrorna direkt. Spelar det verkligen 1% hit eller dit någon roll. Drick upp och gör om.
Ok, tanken är att det kommer bjudas en del på denna biran och det vore helt klart roligare om den inte var för klen. Men vad är de negativa effekterna av att öka på med lite socker, påverkar det smaken i stor utsträckning? När man (i så fall) hällt i sockret ska man skaka om eller bara låta det va?
Det rör sig om 11 L på jäsning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

http://wiki.shbf.se/index.php/Extraktbidrag

Önskat extra OG / (extraktbidrag/antal liter vätska)

Dvs 342g socker. I framtiden kan det vara värt att ha lite maltextrakt till hands istället för mer smak.

Receptet har nog räknat med lite högre utbyte. En sak du kan göra för att få med lite extra är att pressa bryggpåsen efter lakningen.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Djonk skrev:http://wiki.shbf.se/index.php/Extraktbidrag

Önskat extra OG / (extraktbidrag/antal liter vätska)

Dvs 342g socker. I framtiden kan det vara värt att ha lite maltextrakt till hands istället för mer smak.

Receptet har nog räknat med lite högre utbyte. En sak du kan göra för att få med lite extra är att pressa bryggpåsen efter lakningen.
Jaha, jag vågade inte göra det då någon skrivit att det kunde pressas ut dåliga smakämnen (kommer inte ihåg vad det hette). Men kommer nog köra på maltextrakt nästa brygd för att säkra lite. Men jag gör så att jag kokar ett sockelag med 342 g socker och häller i. Så får vi se hur det blir. Ska man som frågat innan, skaka något eller bara hälla i och på med lock?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Du kommer antagligen mest få lite tunnare öl eftersom det inte blir någon extrem mängd socker. Skaka inte.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Djonk skrev:Du kommer antagligen mest få lite tunnare öl eftersom det inte blir någon extrem mängd socker. Skaka inte.
Ok, gör ett försök. Tack för hjälpen och länken, det var tydligt där.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hej igen!
Gjorde som jag efterfrågade och skickade i socker (kokade ett sockerlag med en mindre mängd vatten) i tunnan vid tidpunkten för det. Ölet jäste på bra och tappades på flaska efter 14 dagar. Öppnade en igår. Resultatet blev tyvärr en besvikelse. Ölet smakade blaskigt och inte tillräckligt skummigt och kolsyrat. Lite som en folköl med vattnig eftersmak. Dock blev den ju stark (ca 6,5% enligt beräkningarna), därmed förrädisk. Vad kan detta ha berott på? Är det p g a sockerlaget jag hällde som gjorde den så blaskig? Vidare hade jag ändå i 3 krm socker i varje flaska så kolsyran borde ju ha skapats iaf? När jag mätte FG på brygden visade den 2, låter inte det lite lågt?
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Lite märkligt. Det där med FG, det mätte du väl i samband med flaskningen, och det isf blev 1.002?

Det kan ibland bli så att utjäsningen blir större om man tillsätter socker, alltså inte enbart att man ökar OG. Men däremot blir det i sig inte blaskigt för det.

Däremot kan en högre alkoholstyrka förta humlens bidrag en del, och du fick ju mer än det receptet räknades på. Kan varaen orsak.

Sen är ju frågan om du fått någon infektion eftersom det sjunkit så lågt i FG. Det var inte någon översyrlighet i smake ?
Vad hade du jäst i hinken förra gången?

Hur menade du sen, var det ingen kolsyra när du öppnade flaskan?
//Perwaste
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Perwaste skrev:Lite märkligt. Det där med FG, det mätte du väl i samband med flaskningen, och det isf blev 1.002?

Det kan ibland bli så att utjäsningen blir större om man tillsätter socker, alltså inte enbart att man ökar OG. Men däremot blir det i sig inte blaskigt för det.

Däremot kan en högre alkoholstyrka förta humlens bidrag en del, och du fick ju mer än det receptet räknades på. Kan varaen orsak.

Sen är ju frågan om du fått någon infektion eftersom det sjunkit så lågt i FG. Det var inte någon översyrlighet i smake ?
Vad hade du jäst i hinken förra gången?

Hur menade du sen, var det ingen kolsyra när du öppnade flaskan?
Ja FG visade 1.002, tycket det var väldigt lågt. OG blev ju som tidigare skrivet i tråden 1.040 och det räknades ut hur mycket socker som skulle i för att få upp styrkan något (kanske runt 1.053).

Vad innebär det "att utjäsningen blir större"? Vad blir konsekvenserna av det?

Humlesmaken är tydlig i början men försvinner snabbt och eftersmaken är vattnig. Kan nog stämma som du skriver att alkoholen och humlen inte har balans?

Vad gäller infektion så smakar den inte "illa" utan den smakar tunt och lite. Ingen översyrlighet. Smakar som Oppigårds Amarillo fast utspädd med vatten. Använde mig av US 05 Safeale och tunnan var ny, diskad och desinficerad.

Det var kolsyra och det pyste på det välkända sättet men ingen vidare skumkrona och den kändes snabbt avslagen.

Funderar på om spraymalt gör ölet fylligare till nästa bryggning. Nybörjare som jag är var heltmaltsbryggning kanske något att ta i med så tidigt. Man lär sig av sina misstag. :?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Skogstorpsbryggarn »

Vad var det för recept och vad för humlesorter? Ang humlesmaken i ölen så låter 3 ggr 10 gram väldigt lite, oavsett OG, till en APA med batchsize 10 liter. Du fick ju en viss spädning också i samband med vattnet till sockerlagen, som tunnade ut både maltkroppen och humlenotan i ölen en del. Då var ju maltkroppen redan tunn innan eftersom du bara fick ut 1.040 i OG från malten. Sen är ju 342 gram socker på en 10-litersbatch en väldigt stor andel av totalen, ca 25% i detta fall. Så kanske kan förklara FG-värdet även om det låter väldigt lågt. Bryt ihop och gör om, det finns ju som bekant ett lärande i misslyckanden.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Skogstorpsbryggarn skrev:Vad var det för recept och vad för humlesorter? Ang humlesmaken i ölen så låter 3 ggr 10 gram väldigt lite, oavsett OG, till en APA med batchsize 10 liter. Du fick ju en viss spädning också i samband med vattnet till sockerlagen, som tunnade ut både maltkroppen och humlenotan i ölen en del. Då var ju maltkroppen redan tunn innan eftersom du bara fick ut 1.040 i OG från malten. Sen är ju 342 gram socker på en 10-litersbatch en väldigt stor andel av totalen, ca 25% i detta fall. Så kanske kan förklara FG-värdet även om det låter väldigt lågt. Bryt ihop och gör om, det finns ju som bekant ett lärande i misslyckanden.
"The American" från Öl kompaniet var det. Amarillo humle. Tack för infon, då känns det ju inte hopplöst inför nästa brygd. Tips på någon fördelning av humle till nästa brygd? Tänkte göra en 10 L med 1,5 kg Pale Ale malt samt 600 g spraymalt. Har 100 g citra och 100 g Galaxy (pellets). Enligt Brewfather ska det landa på ett OG på 1.052 och med en IBU på 53...

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Får 342g socker till 12% av totalen, inget ovanligt i sig även om maltextrakt hade varit att föredra, C-land blev varnad att det skulle tunna ut ölets kropp.

Kan det ha varit så att mäsken hamnade på mindre än 67C? Om vattnet var så varmt innan du hade i malten bör temperaturen dragits ner till ~62,5 och gjort så att du fick mer utjästning än önskat.

Smaka innan du flaskar i fortsättningen. Tycker man att det är tunnt kan man försöka ha i en "sockerlag" gjord av maltodextrin efter smak. När det kommer till kolsyrningen är det inte omöjligt att det blir bättre av att de får stå längre.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Skogstorpsbryggarn »

Jag räknade på bidraget, dvs ursprungligt OG på 1.040, plus tillskottet i socker (1.013 extra) som blev nytt OG på 1.053. Räknade alltså 13/53. På nåt sätt misslyckades C-land ju att få ut tillräckligt av malten eftersom han landade på OG 1.040, så det kändes mest rätt att räkna på verkligt bidrag tyckte jag.

Sen är det säkert som du skriver ang mäsktemp, blev sannolikt lägre än tänkt och bidrog i så fall ytterligare till tunn öl. Allt det här i kombo med 3 ggr 10 gram humle leder väl fram till det slutresultat C-land fick, tunn öl med för lite humletryck. Humlegivan i sig är väl inte fullständigt off för en lite mer försynt APA, men utan torrhumling o/e en hyfsat utökad nollgiva/hopstand så blir det just rätt försiktig humlesmak.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Mätte konstant med 10 minuter mellanrum under mäskning, låg på 65-66 c hela tiden? Tryckte dock aldrig på påsen. Låter trovärdigt att 50 g humle var för lite för ett kok på 14 L som sedan landade på 11 L i tunnan. Gjorde en annan öl där det var 50 g på 4 L och den blev riktigt lyckad. Där var det iofs 500 g spraymalt i + malt och 1,5 dl havregyn.

En fråga; spelar det väldigt stor roll hur mycket eller lite vatten man har till mäskningen? I mitt fall hade jag 10 L vatten där det kanske egentligen borde varit 7 (ca 3 L/kg malt).

Gillar ju rejält humlad öl, är 100 g humle lagom till 10 L? Där den största mängden läggs på 0 min och torrhumling?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Skriv svar