Jag sitter och skissar mina recept i Brewtarget och ja då får jag ett OG utefter den malten jag har, det är solklart. Men FG ändras ju också i och med det och ibland så stiger den över än vas som är rekommenderat för en speciell stil. Jag vet att detta kanske kvittar men hur sänker man sitt FG men behåller OG.
Vet inte hur Brewtarget funkar men i praktiken har du ett antal alternativ (det finns säkert fler):
1. Ändra mäsktemp, högre temp -> högre FG och tvärtom, inom vissa gränser givetvis.
2. Byta till en jäst med lägre/högre utjäsningsgrad.
3. Byta delar av malten mot socker (sänker FG) eller maltodextrin(höjer FG).
Om jag sänker mäsktemperaturen något för att få ner FG men med bibehållen OG, vad får det för konsekvenser annat än att ABV stiger ? Frågan gäller IPA/APA.
manlan skrev:Om jag sänker mäsktemperaturen något för att få ner FG men med bibehållen OG, vad får det för konsekvenser annat än att ABV stiger ? Frågan gäller IPA/APA.
Har ett recept jag lånat av en amerikansk sida. Ett quadruple recept. Vill gärna göra receptet med pilsner, palemalt o d2 syrap. Problemet är att jag vill ha minst mediumkropp på ölet. Har jag fel? Känns fel med Light body.. Receptets grundare förespråkar dubbel dekoktions mäskning.. Jag kör biab och hade gärna filat på mäskschemat utan att behöva ta ur mäsk och koka osv.. Tar imot alla tips. Tror ni light body hade funkat i en quad? Känns inte rätt för mig..
Andra alternativet är att köra mer olika maltsorter o lightbody. Då får jag ok SG..
Men vill helst göra detta med första versionen jag nämnde..
Sitter med beersmith, vet att sg för mig brukar bli lägre med basmalt och högre än beräknat med karamellmalt. Im stuck.
I uträkningarna Hamnar jag på 1020nånstans och ska ner till minst 1014.. Det är inte styrkan utan torrheten sg handlar om här.. Får inte bli för sliskig.
Westmallen jäst är tanken.
Ett stalltips: skit i BeerSmiths lull-lull med "medium body" och skattad FG. Allt du behöver för en stark, mörk belgare är pilsnermalt, mörk kandisirap och kanske någon eller några karamellmalter och ytterligare specialmalt. Nöj dig med max fyra typers extraktgivare. Skit i dekoktionsmäskningen och mäska inte alltför högt. En sådan här rackare kommer bli mer eller mindre fyllig tack vare sitt höga OG. Vill du ha den mindre fyllig kan du mäska vid 64-65, vill du ha den extra fyllig lite högre. Den belgiska jästen kommer om du behandlar den väl effektivt bryta ner maltotrios så att du inte får ett påtagligt sött öl.
Det är bara att testa, och sedan justera. Ett tips är att köpa "Brew like a monk" om du vill lära dig brygga belgiskt.
Mm jag känner så med. Dock är det ett smidigt program att knåpa i. Jag kommer köra pilsnermalt, palemalt o mörk kandi.
Pale Malt (2 Row) Bel (3.0 SRM) Grain 42.11 %
Pilsner (2 Row) Bel (2.0 SRM) Grain 42.11 %
Kandi restetande procent. Kör mäskning vid 65-67 då tror jag..
Jag kommer pitcha vid 18c,låta ölen självöka till 27c eller lite till. Hålla den där i 5dgr till bra utjäsning. Sen sänka den lite till full utjäsning. Sen sekundär i 7-8v 10c. Vågar man i primären? . Detta är tanken. Kommer även att underpitcha den lite för att få fram karaktär.
Jo jag har läst en del i den och är då o då i Belgien där jag passar på att vara nyfiken. Men såna som dig är jäkligt goa att ha till hjälp ändå..
Pz
För att förtydliga så menade jag inte att du skulle sluta använda BS utan bara ta den där FG-funktionen med en nypa salt. De där beteckningarna low/medium/full body eller vad det nu är verkar rätt förvirrande.
Pale ale-malten kommer ha försumbar inverkan jämfört med att köra med bara pilsnermalt + kandi, men om du ändå har det hemma så är det väl bara att köra.
Se till att jästen är pigg genom att göra en förkultur oavsett om du behöver det för jästmängden eller inte.
Totalt två månader i jäshink tycker jag låter onödigt länge, en månad räcker säkert gott och väl.
ekstedt skrev:För att förtydliga så menade jag inte att du skulle sluta använda BS utan bara ta den där FG-funktionen med en nypa salt. De där beteckningarna low/medium/full body eller vad det nu är verkar rätt förvirrande.
Pale ale-malten kommer ha försumbar inverkan jämfört med att köra med bara pilsnermalt + kandi, men om du ändå har det hemma så är det väl bara att köra.
Se till att jästen är pigg genom att göra en förkultur oavsett om du behöver det för jästmängden eller inte.
Totalt två månader i jäshink tycker jag låter onödigt länge, en månad räcker säkert gott och väl.
Low, medium och full body är bara namn på mäskschema där det är just graderna som ändrats. (och tiden för att uppnå full konvertering)
Tydligen är denna jästen ihop med så här mycket socker en krigare så jag tror att om jag håller min jäshink/jäskammare på 18c och ger ölet fritt spelrum upp till 28c så tror jag jäsningen i sig kommer nästan dit upp.. Om så inte är fallet får jag värma på den tills den är där uppe..
BeerSmith kanske inte är så dumt ändå nu när jag fått förklarat att ett så här högt OG kommer ge bra med kropp så funkar lightbody 90min 64c väldigt bra med SG uträkningen.. Var bara rädd för att lightbody/låg mäsktemp skulle bli fel vid en quad öl. Tror jag mäskar vid 65-66 åtminstone..
Sorry för kapning av tråd Falkens. Började med SG frågor och avslutas förhoppningsvis med bra förklaring osv..