Ny vört direkt på jästkakan?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Ny vört direkt på jästkakan?

Inlägg av Zac »

Hej
Såg en tråd någonstans som handlande om att man direkt efter flasktappningen gjorde en ny batch och hällde sedan vörten direkt ner i den "smutsiga/begagnade" jäshinken, sedan skakar man runt vörten med jästkakan och på med vattenlåset.
Har någon testat denna metod?
Om man gör i princip samma recept som gången innan, kan det bli OK?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Ny vört direkt på jästkakan?

Inlägg av Karl R »

Hej

jodå. det funkar. Inte är det optimalt. men ok. Bättre överpitch än underpitch. Alltså bättre för mycket jäst än för lite. Nån gång när jag bryggt starkt (typ barleywine) har jag kört en på OG1050 (-ish) veckan före för att odla upp på det sättet. Behöver inte heller vara helt samma profil men det underlättar.

Ett rätt lätt steg är att halvera den där jästkakan, då är du i vart fall en bra bit närmre normalpitch än överpitch. Häll bort hälften alltså.

//karl
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Karl R skrev:Hej

jodå. det funkar. Inte är det optimalt. men ok. Bättre överpitch än underpitch. Alltså bättre för mycket jäst än för lite. Nån gång när jag bryggt starkt (typ barleywine) har jag kört en på OG1050 (-ish) veckan före för att odla upp på det sättet. Behöver inte heller vara helt samma profil men det underlättar.

Ett rätt lätt steg är att halvera den där jästkakan, då är du i vart fall en bra bit närmre normalpitch än överpitch. Häll bort hälften alltså.

//karl
Du menar att det blir för mkt jäst? Kan det bli det?

Så här ligger det till. Jag har en liten batch som ska flaskas i morgon. Jag har grejer kvar från förrabryggning utom jästen, vilket jag inte hinner fixa. Då jag gärna vill brygga jämt tänkte jag göra ett race i morgon.

Tanken är då att jag kör mitt kok och flaskar typ samtidigt, efter kylningen häller jag bara ner vörten i den jäshinken och hoppas att jästkakan är pigg och glad :)

Eller är det heeeeelt fel tänkt?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ja, man kan ha för mycket jäst, precis som man kan ha för lite. Problem associerade med för mycket jäst är högre alkoholer, klent skum samt låga esternivåer.

Men precis som för jäst i underkant så har man ganska stor marginal innan det börjar bli problematiskt,åtminstone en faktor två åt båda hållen.

Jag kör alltid två brygder på samma jäst, där den andra slängs direkt på jästkakan. Jag har inte märkt någon skillnad i jäsprofil mellan två på varandra följande satser bryggda på detta sätt. Oftast är den andra satsen en starkare öl, vilket lite grand eliminerar problemet med för mycket jäst. På sistone har jag dessutom börjat ta bort halva jästkakan.

Detta är ingen metod jag skulle försöka pracka på någon annan, men det är en metod som inte ger några uppenbara nackdelar i alla fall, och jag har lyckats vinna guld i SM med en tripel bryggd på detta sätt.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

ekstedt skrev:Ja, man kan ha för mycket jäst, precis som man kan ha för lite. Problem associerade med för mycket jäst är högre alkoholer, klent skum samt låga esternivåer.

Men precis som för jäst i underkant så har man ganska stor marginal innan det börjar bli problematiskt,åtminstone en faktor två åt båda hållen.

Jag kör alltid två brygder på samma jäst, där den andra slängs direkt på jästkakan. Jag har inte märkt någon skillnad i jäsprofil mellan två på varandra följande satser bryggda på detta sätt. Oftast är den andra satsen en starkare öl, vilket lite grand eliminerar problemet med för mycket jäst. På sistone har jag dessutom börjat ta bort halva jästkakan.

Detta är ingen metod jag skulle försöka pracka på någon annan, men det är en metod som inte ger några uppenbara nackdelar i alla fall, och jag har lyckats vinna guld i SM med en tripel bryggd på detta sätt.

Tack för ditt svar!

Jag provar så får vi se :)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Har oxå funderat på det men problemet vad jag förstått är att om man använder jäst på föregående jästkaka är att jästen är i fel stadie vilket kan ge diverse felsmaker.
Behöver man inte tvätta jästen med eftersom man får med druv som även kan påverka smaken?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

entombed skrev:Har oxå funderat på det men problemet vad jag förstått är att om man använder jäst på föregående jästkaka är att jästen är i fel stadie vilket kan ge diverse felsmaker.
Det här har jag aldrig hört, och jag har ingen aning vad det skulle kunna tänkas innebära eller vilka "felsmaker" det skulle vara. Tvärtom är det så att jästen är riktigt på G med en snabb startfas och snabb och fin jäsning.
entombed skrev: Behöver man inte tvätta jästen med eftersom man får med druv som även kan påverka smaken?
Detta (plus döda jästceller) är det som brukar anföras mot metoden. Kan man separera bort druv och död jäst är det förstås en fördel, men om man inte hinner, orkar eller har möjlighet är det alltså en fullt fungerande metod att köra direkt på jästkakan, åtminstone en gång.
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Jag har aldrig provat att återanvända jästkakan mest för att om man läser boken yeast så får man ett starkt intryck att det kan gå fel om man gör så. Top cropping är väl det sättet som rekommenderas i den boken. Visserligen är den skriven av Herr White(labs) himsjälv. Så man kan ju misstänka att han kanske vill skydda sina intressen litegrann. Själv brukar jag sno en dec eller så av min förkultur och förvara i kylskåpet. Har aldrig haft några problem med det.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Brewbro skrev:Jag har aldrig provat att återanvända jästkakan mest för att om man läser boken yeast så får man ett starkt intryck att det kan gå fel om man gör så. Top cropping är väl det sättet som rekommenderas i den boken. Visserligen är den skriven av Herr White(labs) himsjälv. Så man kan ju misstänka att han kanske vill skydda sina intressen litegrann. Själv brukar jag sno en dec eller så av min förkultur och förvara i kylskåpet. Har aldrig haft några problem med det.
Jag tror inte man behöver misstänka författarna till "Yeast" att vilja främja sina egna ekonomiska intressen, utan det är nog snarare så att de brinner för metikulös jästhantering. Detta kombinerat med en viss arrogans gör att de avfärdar denna variant av att återanvända jästkakan som "bad practice" utan vidare motivering än vad som angetts ovan samt plattityder som att det "ej ger optimal öl".
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Återanvända jästkakan en gång leder nog sällan till problem. Gör man det flera gånger så ökar nog risken för att det ska bli sämre pga mer biprodukter, död jäst etc. Vad jag tycker är viktigast med den här genvägen är att mängden jäst som finns på jäshinkens botten är för hög vilket tidigare kommentarer ovan fastslagit kan leda till problem. Anpassa mängden jäst efter den öl du ska brygga 1/4 av jästkakan bör vara tillräckligt oavsett vörtstyrka och jästemperatur.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Så, nu är det gjort iaf.

Körde på hälften av jästkakan ( gjord på ett halvt pkt us05 ) och blandade detta med ca 8 L vört. Hällde direkt ner i hinken utan att göra något annat.
Blir spännande att se resultatet!
Andersdeo
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Andersdeo »

Hur länge kan man vänta innan man häller i nya vörten över kakan? Kan den stå några timmar i rumstemp utan vört tror ni?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag hade lämnat ett litet lager med öl ovanpå jästkakan, och hällt av det precis innan jag hällde på den nya vörten.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har som mest låtit det stå ett dygn, med ett tunt lager öl ovanpå. Men oftast tappar jag om det gamla ölet i samband med bryggningen av det nya.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Resultat av min återanvända jästkaka (us-05, 50% )
OG 1055
FG 1012
Jästemp ca15C

Hur blev det?
Mumsigt :) flaskade idag, tycker det både doftar och smakar ljuvligt.
Tror jag kommer köra vidare på denna metod iaf två brygder på samma jäst/stil

Ha en skön kväll!
Skriv svar