Jag funderat på att bryggan en hyfsat humlad, ganska fruktig, fyllig, fräsch Pale Ale. Som funkar bra till mat och som sällskapsdryck. Jag har gjort singel hop med Amarillo med gott resultat, men jag skulle vilja få till lite mer komplex humle smak. Tycker att calypso verkar intressant som komplement, men dessa har ganska olika smakprofiler. Så tror ni det kommer funka ihop? Eller borde jag satsa på någon annan humle som kompletterar Amarillo bättre.
Volym: 22 l
OG: 1,054
FG: 1,010
Alkohol: 5,9%
IBU: 38
EBC: 15
Jäst
Fermentis - Safale US-05 - jäsa vid 18 grader
Malt/extrakt:
Pale ale malt (Weyermann) 3,800 kg 82%
Münchnermalt (Weyermann) 0,300 kg 7%
Vetemalt (Weyermann) 0,300 kg 7%
Ljus karamellmalt (Carapils®) (Weyermann), 0,100 kg 2%
Socker – vitt 0,110 kg 2%- till priming
Humle:
Calypso 10 g 20 min
Amarillo 40 g 10 min
Calypso 20 g 10 min
Amarillo 60 g 0 min
Calypso 20 g 0 min
Input på recept
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Input på recept
Jag gjorde en god "matöl" i våras där Amarillos spelade förste fiol tillsammans med Pacifica (ej att förväxlas med Pacific Gem & Jade).oscni skrev:Jag funderat på att bryggan en hyfsat humlad, ganska fruktig, fyllig, fräsch Pale Ale. Som funkar bra till mat och som sällskapsdryck. Jag har gjort singel hop med Amarillo med gott resultat, men jag skulle vilja få till lite mer komplex humle smak. Tycker att calypso verkar intressant som komplement, men dessa har ganska olika smakprofiler. Så tror ni det kommer funka ihop? Eller borde jag satsa på någon annan humle som kompletterar Amarillo bättre.
http://www.pgw.se/pacifica-kottar-100-g.html
Till skillnad från Amarillo/Cascade/Centennial som ger mer citrus & grape så ger Pacifica en mer "marmeladig" apelsinton. Som smakhumle kan du tänka dig inslag av mormors gamla marmeladkulor med apelsinsmak. Jag gillar den när den kompletteras med någon fräschare/friskare citrussmak, som från Amarillo... En person gav ölen betyget: "Tamefan det godaste jag druckit!" men då var den å andra sidan helt ny och jag vet inte hur bra koll han hade på öl även om orsaken till att jag sprang efter en flaska var att han precis avslutat en Oppigårds Amarillo så jag ville att han skulle testa min första Amarillohumlade öl.. Humlesmakerna tappade dock påtagligt efter ett par månader så jag försöker dricka ur förrådet och då är det till mat, särskillt pizza, en burgare eller en enklare grilltallrik som det sitter bäst.
Mitt recept var delvis ett "rensa skåpet försök" så jag hade nog inte gjort det exakt likadant igen, framörallt hade jag ändrat maltnotan
Retsticka men ingen taskvört