Og för högt!!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Og för högt!!!
Hej mitt belgian lager håller ett högt og efter 12 dagar!! Jäser ute! Fg var 1.045 och OG 12 dagar senare bara1.020!! Ska jag vänta 10 dagar och mäta igen?? Är det nån ide?? Känns som att jag gjorde nåt fel i början! Det ända jag kan komma på är att jag skakade hinken direkt efter att jag tillsatte jästen! Jag lät den inte vila 30 min! Kan inte tänka mig att det var det som förstörde allt för mig!!! Är min öl förstörd????
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Og för högt!!!
Ta in den i värmen så jäser den nog ut.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag känner en viss panik när jag löser detta! Förstår rädslan, men oftast brukar det vara lugnt 
det går länge mellan bubblorna!!!
ska ta in det i garaget det är + 16 där
Skulle man inte jäsa lager svalt???
ska ta in det i garaget det är + 16 där
Skulle man inte jäsa lager svalt???
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Antar att du menar att OG var 45 och FG var 20. Tänk på att lagerjäst jäser långsammare så att låta det stå i minst en vecka till innan du tar in den för diacetylrast.
Tack Martin visst menar jag og 45 och fg 20 ( efter 15 dgr)..
Jag vet att det tar längre tid för lager, dock var jag ändå orolig då det var bara 20 i fg efter 15 dgr!
ska jag ta in den i garaget ( ca +16) resten av tiden eller låta det stå utomhus en vecka till?
Jag vet att det tar längre tid för lager, dock var jag ändå orolig då det var bara 20 i fg efter 15 dgr!
ska jag ta in den i garaget ( ca +16) resten av tiden eller låta det stå utomhus en vecka till?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Som man brukar säga - en hembryggares bästa egenskap är tålamod. Låt den stå en vecka ut till innan du tar in den en vecka för en diacetylrast.
- Weinkeller
- Maltrostare

Håller inte med ovanstående.
15 dgr är lång tid och du har stressat ölen med utetemperatur som gått upp och ner under två veckors tid. Vill du få en öl som jäser ut tar du in den i värmen nu. Det kommer inte påverka smaken negativt.
15 dgr är lång tid och du har stressat ölen med utetemperatur som gått upp och ner under två veckors tid. Vill du få en öl som jäser ut tar du in den i värmen nu. Det kommer inte påverka smaken negativt.
Tack Weinkeller det gjorde jag igår! nu får det stå några dagar i hallen (+20C) sen får vi se till helgen vad det blir för FG
Håller med Weinkeller här, och diacetylrasten gör inget om man kör med några pinnar kvar att jäsa heller, det gör oftast gott imo
Läs av ett sg på fredageftermiddag/lördagmorgon har det sjunkit ner till förväntat og så kan du ställa ölet i garaget ett par veckor innan du tappar på flaska.
Läs av ett sg på fredageftermiddag/lördagmorgon har det sjunkit ner till förväntat og så kan du ställa ölet i garaget ett par veckor innan du tappar på flaska.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Hej Brandis!!
nu förstod jag inte din kommentar!!
ska jag mäts sg och om det är som förväntat låt oss säga 1.010 ska jag ställa in den i garaget i +16C i ett par veckor till?? är det så du menar??
Vad vinner jag på det??
jag trodde att jag ska buteljera om jag får sg till 1.010 och låta det stå på flaskan i typ 3-4 veckor!! har jag fel??
nu förstod jag inte din kommentar!!
ska jag mäts sg och om det är som förväntat låt oss säga 1.010 ska jag ställa in den i garaget i +16C i ett par veckor till?? är det så du menar??
Vad vinner jag på det??
jag trodde att jag ska buteljera om jag får sg till 1.010 och låta det stå på flaskan i typ 3-4 veckor!! har jag fel??
Ja, det är det jag menar. Nedanstånde är för en del kanske överkurs, men en bra lager tar sin tid att göra.
Om du låter den stå kallt i säg 2 veckor efter du nått FG städar jästen upp efter sig (jästen har varit stressad av skiftande temperatur och spottar ur sig lite smaker och annat som du inte vill ha med i onödan) och ölet kommer klarna lite extra
Själv låter jag lagerjäsning pågå minst 1 månad totalt innan jag tappar på fat eller flaska, kolsyrejäser 1 månad i samma temperatur som ölet jäst i och därefter kalllagra så kallt som möjligt i minst... 3 månader. Diacetylrast gör jag alltid när SG visar runt 1.020-1.015 beroende på vad förväntat FG är. Det finurliga är då att ölet jäser ut i det steget, efter det ställer jag tillbaka temperaturen i jäskylen till jästemperaturen och låter hinken stå ett par veckor till.
Självklart kan man stressa på och ha drickbar lager om någon månad, men spara i så fall några flaskor och smaka av om sisådär 3-4 månader och ha minnesanteckningar från de första flaskorna. Du kommer känna skillnad.
Tipsar bara här, men du gör givetvis precis som du vill
Har en tjeckisk pilsner som börjar bli färdig nu, har stått sedan april i lagringskylen
Om du låter den stå kallt i säg 2 veckor efter du nått FG städar jästen upp efter sig (jästen har varit stressad av skiftande temperatur och spottar ur sig lite smaker och annat som du inte vill ha med i onödan) och ölet kommer klarna lite extra
Själv låter jag lagerjäsning pågå minst 1 månad totalt innan jag tappar på fat eller flaska, kolsyrejäser 1 månad i samma temperatur som ölet jäst i och därefter kalllagra så kallt som möjligt i minst... 3 månader. Diacetylrast gör jag alltid när SG visar runt 1.020-1.015 beroende på vad förväntat FG är. Det finurliga är då att ölet jäser ut i det steget, efter det ställer jag tillbaka temperaturen i jäskylen till jästemperaturen och låter hinken stå ett par veckor till.
Självklart kan man stressa på och ha drickbar lager om någon månad, men spara i så fall några flaskor och smaka av om sisådär 3-4 månader och ha minnesanteckningar från de första flaskorna. Du kommer känna skillnad.
Har en tjeckisk pilsner som börjar bli färdig nu, har stått sedan april i lagringskylen
J: Mexican RIS
Tack Brandis, den uppläxning behövde jag!!
nu (dvs igårkväll) har jag tagit in den inomhus i hallen (+20C) för att aktivera jästen ( s23),, ska jag slänga in den i garaget och låta stå där ca 2-3veckor innan jag gör nåt annat!
hade 1 påse jäst till 23 liter!!! räcker det???
kommer det att finnas någon jäst kvar till sek. jäsning om jag väntar i 2 veckor till??
nu (dvs igårkväll) har jag tagit in den inomhus i hallen (+20C) för att aktivera jästen ( s23),, ska jag slänga in den i garaget och låta stå där ca 2-3veckor innan jag gör nåt annat!
hade 1 påse jäst till 23 liter!!! räcker det???
kommer det att finnas någon jäst kvar till sek. jäsning om jag väntar i 2 veckor till??
Re: Sv: Og för högt!!!
Testat detta Brandis? Hört väldigt mycket positivt om dessa jäsvarianter av lager öl. Ska själv köra detta i helgen. Blir nog lite fler dgr, men inte många. Absolut inga månader. Ska dock göra som du säger med smak nu/sen varianten..Brandis skrev:Ja, det är det jag menar. Nedanstånde är för en del kanske överkurs, men en bra lager tar sin tid att göra.
http://brulosophy.com/methods/lager-method/
- Weinkeller
- Maltrostare

Undvik att ha öl längre än tre veckor i kärl med dålig syretäthet, det oxiderar ölen och gör den ofta sämre. Använd glas, better bottle eller fat i såna fall.