Förkultur på Brett trois (magnetomrörare på/av)
Postat: söndag 2014-10-26 12:24
Jag startade igår en 1L förkultur på Brett trois (WLP644), och min vana trogen satte jag den på min magnetomrörare utan att vidare reflektera över detta. Syftet med förkulturen är ju att odla upp antalet jästceller, och jäst överlag har ju egenskapen att föröka sig (i den aeroba fasen) och producera alkohol (i den anaeroba fasen).
Idag ett halvt dygn senare slog det mig: denna jäststam tenderar ju att utveckla sura toner om den får god tillgång till syre, och fruktiga toner vid låg tillgång till syre. För förkulturens del borde alltså syresättning/omrörning vara positivt eftersom det bidrar till fortplantningen, men ölen jag ämnar göra med den uppodlade jästen skall absolut inte vara någon suröl utan av det fruktiga slaget.
Frågan är således: kommer syresättningsnivån under framställningen av förkulturen att påverka den uppodlade jästens egenskaper? Om svaret är "ja" så borde jag ju stänga av magnetomröraren, men då uppstår samtidigt dilemmat att jästen inte kommer att föröka sig i samma omfattning utan mer gå åt att producera alkohol - och vad är det då för idé med att göra en förkultur? Jag har ju inte direkt någon intention att dricka det "öl" som produceras i e-kolven...
Å andra sidan kan man ju tänka sig att syretillgången inte påverkar den uppodlade jästens egenskaper utan endast "ölet" i e-kolven, och att det enda negativa resultatet av att köra med magnetomröraren på är att det undermåliga öl produceras i e-kolven (som jag ändå avser att dekantera) kommer att dra åt det syrliga hållet.
Alltså: magnetomrörare - på eller av?
"Help me SHBF - You're my only hope"
Idag ett halvt dygn senare slog det mig: denna jäststam tenderar ju att utveckla sura toner om den får god tillgång till syre, och fruktiga toner vid låg tillgång till syre. För förkulturens del borde alltså syresättning/omrörning vara positivt eftersom det bidrar till fortplantningen, men ölen jag ämnar göra med den uppodlade jästen skall absolut inte vara någon suröl utan av det fruktiga slaget.
Frågan är således: kommer syresättningsnivån under framställningen av förkulturen att påverka den uppodlade jästens egenskaper? Om svaret är "ja" så borde jag ju stänga av magnetomröraren, men då uppstår samtidigt dilemmat att jästen inte kommer att föröka sig i samma omfattning utan mer gå åt att producera alkohol - och vad är det då för idé med att göra en förkultur? Jag har ju inte direkt någon intention att dricka det "öl" som produceras i e-kolven...
Alltså: magnetomrörare - på eller av?
"Help me SHBF - You're my only hope"