Förkultur på gammal jäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Förkultur på gammal jäst
Sitter och läser om förkulturer och undrar lite vad som händer när jästen blir gammal? Kan man "få igång" den igen förutsatt att den inte är helt död? Och vad blir effekten? Felsmaker? Dålig jäsning?
Fick ett glasrör WLP001 med bäst före feb -14. Eftersom jag ville laborera lite och testa så gjorde jag ett försök. Första förkulturen stod i nästan tre dagar innan det visade nån förändring på hydrometern. Och efter den stått ytterligare ett tag och kylde ner den så var det ett väldigt tunt skikt jäst under den översta vätskan.
Hällde bort vätskan och gjorde en ny förkultur, denna gång med bra mycket bättre resultat, mängdmässigt.
Så som jag ser det så är inte jästen död, och det verkar gå att mata upp den så den förökar sig. Ska jag se detta enbart som ett intressant experiment eller bör jästen gå att använda? Hittar inte något tillverkningsdatum men personen jag fick den av sa att det var över ett år sen han köpt den. Bäst före-datumet gick alltså ut för 8 månader sen och tillverkades ett tag innan det...
Bör man räkna med felsmaker på en gammal jäst som man gjort förkultur på i flera steg?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fick ett glasrör WLP001 med bäst före feb -14. Eftersom jag ville laborera lite och testa så gjorde jag ett försök. Första förkulturen stod i nästan tre dagar innan det visade nån förändring på hydrometern. Och efter den stått ytterligare ett tag och kylde ner den så var det ett väldigt tunt skikt jäst under den översta vätskan.
Hällde bort vätskan och gjorde en ny förkultur, denna gång med bra mycket bättre resultat, mängdmässigt.
Så som jag ser det så är inte jästen död, och det verkar gå att mata upp den så den förökar sig. Ska jag se detta enbart som ett intressant experiment eller bör jästen gå att använda? Hittar inte något tillverkningsdatum men personen jag fick den av sa att det var över ett år sen han köpt den. Bäst före-datumet gick alltså ut för 8 månader sen och tillverkades ett tag innan det...
Bör man räkna med felsmaker på en gammal jäst som man gjort förkultur på i flera steg?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Förkultur på gammal jäst
Ingen som har nåt intressant att tillägga om detta? Jag vet ju att det finns en outtömlig källa till kunskap på detta forum.
Rent informationsmässigt så är det här med jäst rätt intressant tycker jag så jag försöker ju lära mig så mycket som möjligt. Funderar på att köpa boken Yeast som jag sett rekommenderas på andra ställen.
Har förstått att tillverkningsdatum är 4mån innan bäst före-datum. Så den är ganska exakt ett år gammal.
Rent informationsmässigt så är det här med jäst rätt intressant tycker jag så jag försöker ju lära mig så mycket som möjligt. Funderar på att köpa boken Yeast som jag sett rekommenderas på andra ställen.
Har förstått att tillverkningsdatum är 4mån innan bäst före-datum. Så den är ganska exakt ett år gammal.
Så här kan man göra...
-Pitcha röret i 300 ml kyld vört (1,030-1,040) (30 g DME till 300 ml vatten, koka 5-10 min). Täck med AL-folie, inte jäsrör. Vänta 36 h, skaka så ofta de kan (eller ställ på magnetomrörare)
-Kyl 24 h, eller tills allt sedimenterat, häll av vätskan.
-Slå upp jästen i 1 liter kokt och kylt vatten, vänta 15 min. Det borde nu bildats tre skikt. Det översta innehåller jäst som inte vill flockulera ut särskilt lätt jämfört med medel för stammen, häll av det. Det nedersta är döda jästceller. Spara det som finns i mitten, låt det sedimentera typ 24 h.
-Pitcha 2000 ml starter-vört (200 g DME + 2000 ml vatten, koka, kyl), vänta 36 h
-Sedimentera (i kyl), häll av och pitcha 2000 ml igen, vänta 36 h
-Sedimentera (i kyl), låt stå till bryggdagen
-När du ska brygga med jästen pitchar du 200 ml starter vört, efter att du hällt av den gamla, samtidigt som stora koket startar, då kommer jästen igång ordentligt (brukar inte ha mer än 3 h laggtid när jag gör så)
-Pitcha röret i 300 ml kyld vört (1,030-1,040) (30 g DME till 300 ml vatten, koka 5-10 min). Täck med AL-folie, inte jäsrör. Vänta 36 h, skaka så ofta de kan (eller ställ på magnetomrörare)
-Kyl 24 h, eller tills allt sedimenterat, häll av vätskan.
-Slå upp jästen i 1 liter kokt och kylt vatten, vänta 15 min. Det borde nu bildats tre skikt. Det översta innehåller jäst som inte vill flockulera ut särskilt lätt jämfört med medel för stammen, häll av det. Det nedersta är döda jästceller. Spara det som finns i mitten, låt det sedimentera typ 24 h.
-Pitcha 2000 ml starter-vört (200 g DME + 2000 ml vatten, koka, kyl), vänta 36 h
-Sedimentera (i kyl), häll av och pitcha 2000 ml igen, vänta 36 h
-Sedimentera (i kyl), låt stå till bryggdagen
-När du ska brygga med jästen pitchar du 200 ml starter vört, efter att du hällt av den gamla, samtidigt som stora koket startar, då kommer jästen igång ordentligt (brukar inte ha mer än 3 h laggtid när jag gör så)
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja men då är jag inte helt ute och cyklar iaf.
Men vad tror du om hälsan på jästen? Blir det en sämre jäst efter alla förjäsningar? Felsmaker?
Den är ju trots allt ett år gammal.
Men vad tror du om hälsan på jästen? Blir det en sämre jäst efter alla förjäsningar? Felsmaker?
Den är ju trots allt ett år gammal.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Frågar igen om någon ser nån nackdel att använda sig av gammal jäst, även on den har förökat sig bra genom ett par förkulturer. Igår bubblade det på så det knastrade i folien...
Luktar den ok och visar aktivitet, vilket den uppenbarligen gjort, är det bara att köra på. Jag har kört på jäst som är bra gammal flera gånger utan bekymmer. Ska man ställa upp i SM är det kanske läge att köpa färsk jäst men till mig och mina polare har det aldrig vart bekymmer med att dricka öl gjord på utgången jäst.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Nu är jag ju inte någon van bryggare så att jag vet exakt hur den ska lukta, men inget som jag stör mig på iaf. Antar att en dålig jäst luktar riktigt dåligt....
Jag antar att olika stammar luktar olika men jag brukar köra på magkänsla. Har som sagt aldrig gett mig några felsmaker.
Du har två val;
- Köra på din gamla jäst och hoppas på att den är i bra skick. I värsta fall få du vaska ölen, du loosar nån hundralapp.
- Köpa ny jäst för 79kr och vara säker på att den är ok.
Kör på säger jag.
Du har två val;
- Köra på din gamla jäst och hoppas på att den är i bra skick. I värsta fall få du vaska ölen, du loosar nån hundralapp.
- Köpa ny jäst för 79kr och vara säker på att den är ok.
Kör på säger jag.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja jag kör nog på gissar jag, dock bryggning två. Har redan ny jäst till första.
Klart intressant det här med jäst ändå. Hade gärna gett mig på cellräkning och lite annat om det inte skulle innebära en massa investeringar.
Klart intressant det här med jäst ändå. Hade gärna gett mig på cellräkning och lite annat om det inte skulle innebära en massa investeringar.
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Åldern borde inte vara ett problem, snarare mängden levande jäst. Förkultuvera flera gånger i steg. Först i själva jästbehållaren kanske.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja det är precis så jag gjort. Nu har jag kommit upp i lite mängd iaf. Första omgången var det inte mycket kvar när jag hällt av fulölen...
Så länge man eliminerar risken för att ha i en massa döda jästceller så borde det gå bra. Det som kan hända är att jästen muterar något och helt enkelt inte jäser ut lika bra, slutar flockulera på samma sätt, eller ger en annan smakprofil (som givetvis kan innehålla felsmaker). Många Brittiska bryggerier har ju egna stammar som de jäst få i otaliga generationer utan att få dåliga resultat.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Nej så mycket döda celler borde jag inte fått med tycker jag om det blivit rätt när jag tvättat jästen... Döda celler ligger väl i det understa mörka lagret?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Hittade detta gällande jäst, om det stämmer vet jag inte men det låter rimligt i mina öron.
http://www.homebrewtalk.com/3-common-ye ... tions.html
http://www.homebrewtalk.com/3-common-ye ... tions.html
Det här med jäst är väldigt intressant, jästen är helt klart det mest mytomspunna i ölbryggning.