Ännu en nybörjare med frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
AndreasBj
Nybryggare
Nybryggare

Ännu en nybörjare med frågor

Inlägg av AndreasBj »

Efter mycket läsande på forum, bloggar, böcker och även gått en bryggkurs har jag nu äntligen bryggt min första batch! Det blev en Amarillo Single hop APA enligt följande:

3,5kg Maris Otter Ale Male
0,72kg Vetemalt
0,5kg Caramel 30L
0,09 Blackprinz

40g Amarillo (snabela) 60min
10g Amarillo (snabela) 15min (+ 3ml jästnäring + 1 ml protafloc)
30g Amarillo (snabela) 5min
20g Amarillo - torrhumling

1 paket US-05

Jag har totalt gjort av med 26,65 liter vatten (med lakning mha Maxi-BIAB) i en Biltemakastrull. Jag hade en preboil-OG på 1,058. En OG på 1,070 och en volym i jäshinken på 19 liter.

Nu är ölen i jäshinken och primärjäser. Den peakade jäsningen efter drygt ett dygn och är betydligt mer beskedlig i bubblandet nu (ca en bubbla varannan minut). Jäshinken står i ett förråd där det är ca 20 grader.

Vad jag funderar på är om allt är ok eller om jag kanske tog för lite jäst? När ölen var i jäshinken (nedkyld till 20 grader) försökte jag få in luft genom att ruska och skaka jäshinken i ca 3 minuter för att sedan strö jästen direkt över ölet. Jag skakade ytterligare lite till efter att jag tillsatt jästen men inte så mycket.

Jag har nu läst mig till att jag kanske borde ha rehydrerat jästen först? Eller tillsatt två påsar?

Jag har inte bråttom så om ölet blir bra av att bara stå är det givetvis så jag gör men behöver den hjälp? Jag tänkte torrhumla på söndag alternativt nästa helg. Då tar jag givetvis ett nytt värde för att se läget men kan jag då även passa på att tillsätta mer jäst?

När jag sedan ska tillsätta socker (5g/l) för priming, efter ytterligare 7-14 (?) dagar sekundärjäsning, kan jag då lita på att det finns jäst kvar att jäsa till kolsyra eller ska jag spara några gram till detta eller jäser det ut ändå?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Ännu en nybörjare med frågor

Inlägg av Lindh »

Nästa gång är två torrjäst och rehydring vettigt till 1.070 tycker jag. Det är lite sent att göra något åt saken nu om inte jäsningen stannat av halvvägs. Oftast jäser det ut ändå med för lite jäst men med större smakbidrag från jästen, ofta mindre goda som bränd plast t.ex.
Du kommer ha jäst kvar för flaskningen sålänge du inte väntar måndader eller kyler ölet kraftigt och mer än några dagar innan.
Ofta ser en alejäsning ut såhär:
10-12 dagar jäsning, flaska med socker och vänta två veckor.
5-7d jäsning, 5-7 dagar torrhumling, flaska med socker och vänta 2 veckor.

Du vill att allt socker ska jäsa ut plus några dagar extra så jästen kan städa upp efter sig. En jäsning av allt socker kan vara klart på 2-3 dagar beroende på jäststamm. Såhär ser min senaste jäsning ut:
Screen Shot 2014-10-24 at 06.10.43.png
AndreasBj
Nybryggare
Nybryggare

Re: Ännu en nybörjare med frågor

Inlägg av AndreasBj »

Jättesnällt då vet jag. Jag kör med det andra alternativet då eftersom jag tänkte torrhumla (5-7d jäsning, 5-7 dagar torrhumling, flaska med socker och vänta 2 veckor).

Det är tråkigt att få bismaker men det är väl lärpengen jag får betala. Det är svårt att tänka på allt :roll:

Men 7 dagar räcker för att jästen ska städa upp lite av mina misstag? Jag kan inte ge den en extra vecka för att bli av med lite av smakerna eller spelar det inte någon större roll?
Skriv svar