Seriös pH-mätare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Seriös pH-mätare

Inlägg av Grindcrusher »

Jag vill skaffa en seriösare pH-mätare. Är det någon som har tips på bra modell / leverantör?
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Seriös pH-mätare

Inlägg av mankan »

Jag är nöjd med http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Prof ... 4d1a5e1799 från just säljaren gainexpress på ebay. Dom är pålitliga och skulle något vara trasigt så skickar de på nytt direkt. Har även köpt refraktometrar och termometer från samma säljare.

Passa på och köp lite extra kalibreringspulver också.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Seriös pH-mätare

Inlägg av svensson.lu »

Har själv kollat lite på en Milwaukee MW102, men inte riktigt kommit till skott än.
Om du inte har ett välkalibrerat mätkärl så är färdigblandade pH-kalibreringslösningar t.ex från humle.se ett bra alternativ. Och det viktigaste: förvaringslösning. Om du inte förvarar proven rätt så kommer den inte att hålla länge. En sprutflaska med RO-vatten för att skölja med är inte heller dumt att ha.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har också sneglat på MV102 från Sagitta, men ser att det finns liknande apparater från Milwaukee på eBay för mindre pengar. Har ingen aning vad det är för skillnad på dem.

Jag vill ha en någorlunda vettig, utan att för den skull betala mer än jag behöver. Det viktiga är att den inte går sönder, att den mäter relativt noggrant, att den är lätt att jobba med (kalibrera etc).
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Utbytbar prob är bra, eftersom de bara håller nåt år, om man inte går på riktigt seriösa saker.

Edit: För att förtydliga lite: Proberna är färskvaror, så att köpa två st och ha den ena i lådan ett år och börja använda den efter det är inte en bra idé. Prober ska också förvaras i speciella lösningar, oftast 3M KCl.
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Glöm inte att titta på inom vilket temperaturintervall du kan jobba. Att mäska in runt 65 och kyla provet till 50 är görbart. Att kyla till 20 är omständligare och att inte behöva kyla alls är förstås det enklaste. Ett prov är inte stort och du gör antagligen inte mer än två-tre mätningar, men i alla fall.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Man ska alltid kyla, eftersom pH är koncentrationsberoende så kommer pH ändras när temperaturen ändras, ska mätas vid rumstemperatur. Oavsett vilket temperaturintervall man kan använda apparaten vid.

Sen finns det ju formler och tabeller för att omvandla pH beroende på temperaturen, men de är oftast på ett ungefär.
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Aha, det hade jag inte tänkt på. Så rekommendationer om pH i mäsk (5,2-5,6, säg) gäller alltså egentligen pH i mäsk i rumstemperatur. Fallgrop... Om jag inte tänker alldeles fel, så borde det också betyda att optimal pH (i rumstemperatur) beror på mäsktemperatur, även om det kanske är marginellt. Det är nog dags att läsa på lite bättre.

Alltså: glöm allt jag skrev ovan!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Grindcrusher skrev:Jag har också sneglat på MV102 från Sagitta, men ser att det finns liknande apparater från Milwaukee på eBay för mindre pengar. Har ingen aning vad det är för skillnad på dem.
Svensk moms och marginaler

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag vet inget om det här (användbart, bra pris etc.) -bedöm själva - inom EU dock.

http://www.us-aquaristikshop.com/mess-und-regeltechnik/
Björn Petersson
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

Jag har varit väldigt nära att köpa den:
http://www.amazon.co.uk/Hanna-Instrumen ... s+HI-98128
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Hur skiljer den sig från de andra mätarna på clas ohlson / humlegården (som finns billigt på ebay)? Ser ut att vara dubbelt så dyr.
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

Grindcrusher skrev:Hur skiljer den sig från de andra mätarna på clas ohlson / humlegården (som finns billigt på ebay)? Ser ut att vara dubbelt så dyr.
Den är inte så mycket dyrare. Jag hittade faktiskt en här: http://se.farnell.com/hanna-instruments ... dp/3695888

Vattentät, 0.01 upplösning, temperatur läsning plus att den är Hanna instruments. Den på Humle verkar har ingen namn, ser billigare ut kvalitetsmässig och är bara 60kr billigare.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Den där är väl en vanlig Kinamätare som de satt sitt namn på. Tror inte de håller så längre.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Den som finns på humlegården har jag sett på ebay för ett par hundra kronor om jag minns rätt?

Jag tror oavsett jag vill ha en man kan byta prob på, eftersom de verkar vara förbrukningsvaror. Kan man det på de där mindre?
Skriv svar