Hej,
Är nybörjare på detta och behöver lite stöd från proffs! Har tidigare bryggt IPA och WIT med extrakt med, enligt egen bedömning bra resultat, och tänkte nu ge mig på en vinterbock med delmäskning. Skulle gärna vilja ha input på receptet nedan. Målet är en dubbelbock som inte är alltför söt, tex Ayinger.
Är väldigt osäker på mängden jäst! Hur mycket behövs det till 19l? Har gjort en starter på 1l med WLP833, men är osäker på om det räcker. Har därför lagt till ett par paket W-34/70. Blir det rätt? Funkar kombon?? Tacksam för all input!
/stefan
Type: Partial Mash
Batch Size: 18,93 l
Boil Size: 13,89 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 12,79 l
Final Bottling Vol: 17,41 l
Fermentation: Lager, Two Stage
0,40 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 1 7,3 %
0,10 kg Pale Chocolate Malt (550,0 EBC) Grain 2 1,8 %
10,00 g Perle [8,00 %] - First Wort 30,0 min Hop 3 3,9 IBUs
1,00 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 4 18,2 %
4,00 kg Weyermanns Bavarian Dunkel, Dark Liquid Extract (70,0 EBC) Extract 5 72,7 %
50,00 g Perle [4,60 %] - Boil 60,0 min Hop 6 13,4 IBUs
20,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 30,0 min Hop 7 3,6 IBUs
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 8 -
2,0 pkg Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70) [50,28 ml] Yeast 9 -
1,0 pkg German Bock Lager (White Labs #WLP833) [35,49 ml] Yeast 10 -
Est Original Gravity: 1,088 SG
Est Final Gravity: 1,022 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,7 %
Bitterness: 20,9 IBUs
Est Color: 58,5 EBC
Nybörjartips Dubbelbock!
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Nybörjartips Dubbelbock!
Kolla yeastcalculator.com och knappa in hur gammal jäst du har. 1l starter är inte så värst mycket till en så pass stark lager. Du kommer behöva närmare 800 miljarder jästceller.
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Nybörjartips Dubbelbock!
Om du vill ha flera sorters jäst i ölen räcker din mängd gott särskilt om du rehydrerar jästen. Vill du köra flytande kan du stega upp din kultur i en ny 4l. Sen tror jag du vill stega upp IBU till 30 ungefär.
Re: Nybörjartips Dubbelbock!
Jag skulle dra ner OG 10 pinnar så att du kommer ner till normal dubbelbockstyrka på 7,5 % sådär. I övrigt tycker jag det ser bra ut, jag brukar lägga mig på IBU 20-25 vilket blir fin balans.
Re: Nybörjartips Dubbelbock!
Tack för kloka synpunkter! Kommer sänka OG och öka IBU några snäpp!
Ang jästen så ska vi brygga i helgen och jag inser att jag missat att göra en ordentlig förkultur i tid
, därav blir jag tvungen att komplettera med torrjäst denna gång.
Ang jästen så ska vi brygga i helgen och jag inser att jag missat att göra en ordentlig förkultur i tid