Hur minska mängden druv?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Hur minska mängden druv?
Precis gjort min första all-grainbryggning med biab och fascineras över mängderna druv (och humle, glömde stänga in de närmare 200 grammen i påsar). Protafloc i koket. Jag kylde med kylspiral och försökte whirlpoola med dåligt resultat. För att undvika större mängder druv i jäskärlet hade jag behövt skippa nästan fem/tjugo liter från koket. Slutade med att allt utom den sista litern åkte ner. Utgår från att det 'kompaktar' sig en del under tiden på jäsning, men hur gör ni för att minimera detta? Eller är det ens ett problem, bortsett från att det är lögn i helvete att använda häverten eftersom den sätter igen oavbrutet??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Hur minska mängden druv?
Tack! Då blir det sil nästa gång...
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Intressant läsning. Blir dock lite skeptisk till upplägget då han överdriver mängderna trub så mycket. Allt sammantaget verkar inte druv vara något som påverkar nämnvärt. Får skaffa någon sorts filter till häverten bara...
Ja han verkar kunna överdriva lite, den mannen. Är du försiktig när du tappar upp så blir det inga problem med jäst- och humlebös. Kallkraschar du så är risken ännu mindre för att du får med oönskade partiklar.dynamitharry skrev:Intressant läsning. Blir dock lite skeptisk till upplägget då han överdriver mängderna trub så mycket. Allt sammantaget verkar inte druv vara något som påverkar nämnvärt. Får skaffa någon sorts filter till häverten bara...
Upplivar den här tråden då jag nu gjort ett eget experiment med och utan druv i jäsningen. Jag upplevde en tydlig skillnad så jag kommer hålla nere mängden druv framöver...
http://www.lindhcraftbeer.com/2014/10/trub-vs-notrub/
Kul test Gustav! Jag var själv lite skeptiskt till att det var så pass liten skillnad som amerikanaren påstod, och nu verkar det vara bevisat.Lindh skrev:Upplivar den här tråden då jag nu gjort ett eget experiment med och utan druv i jäsningen. Jag upplevde en tydlig skillnad så jag kommer hålla nere mängden druv framöver...
Bevisat vetenskapligt vet jag inte men för min del är det numera tillräckligt klarlagt att det försämrar smakupplevelsen en hel del med mycket druv i jäsningen.
Va? Experimentet från "amerikanaren" har givetvis större tyngd eftersom det utvärderades blint med triangulering av fler personer.niklas_n skrev: Kul test Gustav! Jag var själv lite skeptiskt till att det var så pass liten skillnad som amerikanaren påstod, och nu verkar det vara bevisat.
Om Lindh har fler flaskor kvar skulle jag verkligen rekommendera en lite mer ambitiös utvärdering.
Jag förstår väl att det inte är bevisat, aldrig får man skoja till det innan det kommer folk med pekpinnar.ekstedt skrev:
Va? Experimentet från "amerikanaren" har givetvis större tyngd eftersom det utvärderades blint med triangulering av fler personer.
Om Lindh har fler flaskor kvar skulle jag verkligen rekommendera en lite mer ambitiös utvärdering.
Nu är det så att skämt/ironi går fram sämre över internet än irl. Inte ens med vetskap om att du tydligen skojade kan jag uppfatta ens något spår av ironi i ditt inlägg.niklas_n skrev: Jag förstår väl att det inte är bevisat, aldrig får man skoja till det innan det kommer folk med pekpinnar.
En smiley hade vart på sin plats med andra ord.ekstedt skrev:
Nu är det så att skämt/ironi går fram sämre över internet än irl. Inte ens med vetskap om att du tydligen skojade kan jag uppfatta ens något spår av ironi i ditt inlägg.
Den här utvärderingen gjordes inte för att bevisa hurvida druv hör hemma i jäsningen eller inte, det har Wyeast redan gjort. Det jag ville testa var hur pass mycket smak druven ger och hur jag uppfattar det smakbidraget. I övrigt ser jag ingen anledning att göra om det test som "amerikanen" redan gjort eller det som podcasten gått igenom. "Brüls" test är bättre på alla sätt och vis minus den lilla aspekten att jag inte fick någon flaska att smaka. Riktigt vetenskapliga experiment kräver väldigt mycket mer tid och energi än vad jag är beredd att lägga ner.ekstedt skrev:Va? Experimentet från "amerikanaren" har givetvis större tyngd eftersom det utvärderades blint med triangulering av fler personer.
Fast själva bryggexperimentet var ju lika ambitiöst vad jag kunde se, så det handlar ju bara om att du ska dela ut flaskor till andra med någon anonym märkning typ "A" och "B" och be dem om ett skriftligt utlåtande. Jag hade absolut varit intresserad av att få prova om jag hade bott i Linköping.Lindh skrev: Den här utvärderingen gjordes inte för att bevisa hurvida druv hör hemma i jäsningen eller inte, det har Wyeast redan gjort. Det jag ville testa var hur pass mycket smak druven ger och hur jag uppfattar det smakbidraget. I övrigt ser jag ingen anledning att göra om det test som "amerikanen" redan gjort eller det som podcasten gått igenom. "Brüls" test är bättre på alla sätt och vis minus den lilla aspekten att jag inte fick någon flaska att smaka. Riktigt vetenskapliga experiment kräver väldigt mycket mer tid och energi än vad jag är beredd att lägga ner.