Sida 1 av 1
Vad tror ni om det här receptet?
Postat: måndag 2014-09-29 23:07
av JesseJames
https://www.brewtoad.com/recipes/jessestout
Där är receptet. Så vad tror ölbryggareliten om detta recept?
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 09:42
av Ölofsson Brewing
Vad vill du få ut för slutprodukt med ditt recept? Vad är din vision med det?

då är det lite lättare att ge feedback om man vet vad du vill uppnå med receptet
Off the bat ser det ut att vara ganska mycket rostat korn dock.
Kokar du bara i 30 minuter?
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 09:53
av ekstedt
Det är ju en vanlig stout, så jag känner nog att det räcker för att kommentera.
Mängderna rostade extraktgivare kan se väldigt stora ut, men det är lite av en illusion eftersom det delvis är ett extraktrecept. De rostade extraktgivarnas faktiska andel kommer vara betydligt lägre än de procentsatser som anges. Detta tycker jag är något som gör denna typ av recept lite svåra att läsa.
Kokning i 30 minuter funkar väl när man kör maltextrakt.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 09:55
av ekstedt
Sedan tror jag inte du ska räkna med 85 % utjäsning, men det kanske är lika bra det.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 15:00
av JesseJames
Ölofsson Brewing skrev:Vad vill du få ut för slutprodukt med ditt recept? Vad är din vision med det?

då är det lite lättare att ge feedback om man vet vad du vill uppnå med receptet
Off the bat ser det ut att vara ganska mycket rostat korn dock.
Kokar du bara i 30 minuter?
Min illusion av receptet är att det ska vara en Stout, så det är väl det jag siktar på.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 15:02
av JesseJames
ekstedt skrev:Sedan tror jag inte du ska räkna med 85 % utjäsning, men det kanske är lika bra det.
Hur menar du nu? Procentandelen med utjäsningen är inget jag skrivit in, det var nåt som kom fram under tiden som jag lade in råvarorna för receptet. Ursäkta om jag har lite dålig koll, men har hittills bara sysslat med ölsatser och ölsatser alá köksbryggeriet.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: tisdag 2014-09-30 22:34
av ekstedt
JesseJames skrev:
Hur menar du nu? Procentandelen med utjäsningen är inget jag skrivit in, det var nåt som kom fram under tiden som jag lade in råvarorna för receptet. Ursäkta om jag har lite dålig koll, men har hittills bara sysslat med ölsatser och ölsatser alá köksbryggeriet.
Oavsett var siffran kommer ifrån är den ganska orealistisk.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: onsdag 2014-10-01 18:57
av JesseJames
Oavsett var siffran kommer ifrån är den ganska orealistisk.[/quote]
Det begrep jag redan i det andra inlägget att du menade. Men jag efterfrågade en förklaring på vad du menade. Istället för att anta att alla kan alla termer osv så kan man väl ge en förklaring på vad man menar när man efterfrågar ett svar.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: torsdag 2014-10-02 10:19
av Ölofsson Brewing
JesseJames skrev:
Min illusion av receptet är att det ska vara en Stout, så det är väl det jag siktar på.
Jo fast där finns ju massor av olika stouts. Vill du ha en tjockare/lättare munkänsla på den? ska det vara en sweet/dry stout? etc, etc, etc.
Det är bara lättare att ge lite feedback när man förstår vad du vill ha för slutprodukt.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Postat: torsdag 2014-10-02 10:56
av ekstedt
JesseJames skrev:
Det begrep jag redan i det andra inlägget att du menade. Men jag efterfrågade en förklaring på vad du menade. Istället för att anta att alla kan alla termer osv så kan man väl ge en förklaring på vad man menar när man efterfrågar ett svar.
Det finns en nybörjardel här på forumet, utanför den utgår man faktiskt från att basala begrepp såsom utjäsning och deras effekt på slutresultatet är någorlunda känd. När du därför skriver "Hur menar du?" följt av att det inte är du som har skattat procentsiffran antog jag bara att du ville slå ifrån dig att siffran inte var din.
Om du vill veta vad utjäsning är, eller vad det nu var du frågade om (det är fortfarande oklart) får du väl googla alternativt ställa en fråga i nybörjardelen.