Förkultursfråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Förkultursfråga

Inlägg av pezmannen »

Hej

Jag satte min första förkultur häromdagen med spraymalt och hällde upp i en stor glasburk. Jag satte gladpack över och har snurrat den då och då. Jäsningen kom igång fint tyckte jag. Nu funderar jag på om jag gjorde en miss när jag tog gladpack istället för folie. Kan det vara så att den bildat alkohol istället för att föröka sig?

Sent from my iPad using Tapatalk
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Förkultursfråga

Inlägg av ScrotzaN »

Gladpack eller folie spelar ingen roll. Det blir en jäsning så alkohol blir det alltid. Men jästen förökar sig också. Hur stor förkultur gjorde du o vad ska du brygga för öl?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pezmannen »

Alright. Fick för mig att med folie blev det tätt och att jästen då inte förökade sig. Skulle brygga en pilsner ich gjorde förkultur på 1,3l. Men insåg ikväll att jag behöver dubbelt så mycket :( Testar med en safale04 istället som ska räcka till. Blir väl en pilsneraktig ale antar jag:)

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Tror folk brukar säga att folie är lite bättre på grund av att det släpper igenom.. Samtidigt så kör ju många med gummiplugg å jäslås.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Judgecc skrev:Tror folk brukar säga att folie är lite bättre på grund av att det släpper igenom.. Samtidigt så kör ju många med gummiplugg å jäslås.
Jag ställer mig frågande till just jäslåset för man vill ju ha ner syre i förkulturen så den börjar jäsa... efter det momentet möjligtvis.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

pezmannen skrev:Alright. Fick för mig att med folie blev det tätt och att jästen då inte förökade sig. Skulle brygga en pilsner ich gjorde förkultur på 1,3l. Men insåg ikväll att jag behöver dubbelt så mycket :( Testar med en safale04 istället som ska räcka till. Blir väl en pilsneraktig ale antar jag:)
Kolla denna http://www.mrmalty.com/calc/calc.html eller http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc ... alculator/ för att få fram hur mycket du behöver

Står mycket bra här
http://shbf.se/wiki/index.php/Förkultur
// Jonas
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pezmannen »

Tack. Japp, använde mrmalty men hade missat att ange Lager
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: Förkultursfråga

Inlägg av Judgecc »

Falkens skrev:
Judgecc skrev:Tror folk brukar säga att folie är lite bättre på grund av att det släpper igenom.. Samtidigt så kör ju många med gummiplugg å jäslås.
Jag ställer mig frågande till just jäslåset för man vill ju ha ner syre i förkulturen så den börjar jäsa... efter det momentet möjligtvis.
Ja jag proppsar absolut inte för det. Kör alltid med alufolie då jag tycker det är lätt arbetat och bara spraya starsan på..
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

(snabela) Judgecc
Jag menade inte att du körde med det... det var men ett generellt antagande.
// Jonas
Skriv svar