Kylning av vört med spiral eller plattvärmeväxlare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kylning av vört med spiral eller plattvärmeväxlare

Inlägg av Triton »

Har nu kommit fram till att jag måste ta steget till att skaffa någon sorts kylanordning till att kyla vörten med. Har fram till idag kylt via badkar :oops: vilket har tagit på tok för lång tid enligt mig.
Så nu till frågan.
Skall man skaffa,
1:Mjukglödgat kopparrör och böja själv (5m biltema)
2:Köpa färdig kylspiral, då är frågan koppar eller rostfritt (9 meters)
3:Köpa plattvärmeväxlare (10rader 22kW eller 20 rader 44kW rostfritt stål, AISI 304)
Brygger idag 10-12 liter men kommer nog uppgradera till en 20-25liters kok inom snar framtid.

Mina tankar är att en spiral är lättare att göra ren men är kanske lite svårare att hantera.. in i kok 20 minuter före avslut och tar kanske lite längre tid att kyla samt ta längre tid vid större kok.

Plattvärmeväxlaren är mindre snabbare och lider inte av att man har större kok, ok kan ta lite längre tid då det är mer vätska som skall igenom. Men den stora frågan här är renlighetern, man har ju ingen insyn på hur det ser ut på insidan. Till detta måste man lägga till att man måste använda sig av rengöringsmedel/starka kemikalier för att vara på den säkra sidan vilket kommer att kosta kanske en liten slant men det kommer att ta tid att göra. Blir det pluss minus noll till slut om man tar hänsyn till alla dessa faktorer? Är det någon som har erfarenhet av att ha använt båda (kylspiral och pvv).

Och en bonusfråga ( hoppas jag inte frågar för mycket på en gång :oops: ) har någon provat dessa pvv.? http://www.energishop.se/10-rader-22-kw/99-0
De går ut med att man kan använda dem i livsmedelsindustrin.

Finns det flera faktorer att tänka på än dem jag har kommit på så tipsa gärna :D
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Kylning av vört med spiral eller plattvärmeväxlare

Inlägg av longjohn »

Söker man på forumet och nätet så verkar det som att de som har kylspiral är nöjda med det och de som har PVV är nöjda med det. Det finns flera trådar där man kan läsa om för- och nackdelar med de olika metoderna.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har en kopparspiral gjord på 5m skalat prisolrör, den i samarbete med whirlpool av pumpen kyler till 18°C på 10-15 minuter. Beror lite på årstid, dvs temperaturen på kallvattnet.
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

jag skulle skaffa en kylspial, denna länken kanske ger dig lite klarhet i ditt val http://www.mrmalty.com/chiller.php :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

PVV
+
Snabb kylning oavsett mängd vört
Enkel vid fast installation
-
Kostar en del
Kräver pump för vörten
Inte helt enkel att rengöra, man kan behöver sila vörten
Kräver relativt högt vattenflöde för att kyla optimalt.

Kylspiral
+
Enkel att använda.
Enkel att rengöra.
Kan byggas själv.
-
Inte lika effektiv som PVV
Man behöver röra i vörten hela tiden vid kylning
för att få så effektiv kylning som möjligt.

Jag har några PVV i olika storlekar liggande men använder en kylspiral för att det är enklare. Nu brygger jag inte mer än 25L åt gången, men skulle förmodligen installera en PVV om jag skulle börja brygga större batcher.
Användarens profilbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peppei7 »

Jag köpte en PVV på e-bay från duda diesel tror jag de hette. 20 plattor riktigt nöjd med den. Kostade typ 700 kr har jag för mig varav 200 var tull. Finns en tråd om det på forumet om deras PVV. Jag kan verkligen rekommendera den. Inte så mycket dyrare än att bygga själv
Ekens Bryggerisällskap
Användarens profilbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peppei7 »

Jag köpte en PVV på e-bay från duda diesel tror jag de hette. 20 plattor riktigt nöjd med den. Kostade typ 700 kr har jag för mig varav 200 var tull. Finns en tråd om det på forumet om deras PVV. Jag kan verkligen rekommendera den. Inte så mycket dyrare än att bygga själv
Ekens Bryggerisällskap
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Kylning av vört med spiral eller plattvärmeväxlare

Inlägg av TwofoldBrewing »

Vi har kört med spiral länge men de två senaste bryggningarna har vi använt PVV. Det är betydligt lättare att få humle och annat bös i koket att bilda en fin kon när man skapar en whirlpool i varm vört har vi märkt så det har ännu inte behövts någon typ av filter. Vi har fått ut mer vört också. Vi använder inte pump utan använder självfall från en kran på grytan Det går fort att kyla men större del av vörten är varm längre, vilket man bör ha med i beräkningen när man gör ett recept (senarelägga humlegivor o s v)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Pilsnerkokaren skrev:PVV
Kylspiral
-Inte lika effektiv som PVV

Jag har inte gjort test sida vid sida men jag litar på Jamil när han skriver detta om kylarspiraler kontra plattvärmeväxlare:

Q: Doesn't a plate chiller like the Therminator or a counter flow chiller chill faster?
A: No. A good sized immersion chiller has as much surface area as the best of those other chillers. For example, the surface area on the immersion chiller I use has more surface area than the Therminator. The math is simple, the more surface area in contact with the wort, the faster you can transfer heat. It doesn't matter that you're flowing a little bit of wort through the counter flow or plate chiller at a time. In fact, that is less efficient, as the wort eventually reaches the temp of the chilling source (the tap water) and it no longer chills the wort or has any effect at all. In the whirlpool method, you're constantly exchanging cooled wort for hot wort across the entire chiller surface.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

En stor kylspiral med pålödade vingar är nog effektivare än en PVV men exponerad yta bör vara större på en köpt (det är rätt svårt att bygga en egen :wink: ) PVV än en kylspiral. Att kyla mer med större flöde i en PVV är görligt jämfört med en kylspiral. Ökar du flödet i en kylspiral får du på sin höjd kallare vatten ur spiralen, men man tappar nog i kyleffekt.

Räknar man på exponerad yta och tvunget vill ha samma yta på PVV och kylspiral kan det kvitta. Men det är så mycket enklare att öka ytan i en PVV jämfört med en kylspiral, man får helt enkelt inte plats med lika mycket rör i grytan som att öka PVV;n med 10 eller 20 plattor.

Bägge har sina fördelar och nackdelar, det som fungerar för mig är förmodligen inte optimalt för andra och vice versa.
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av LAnemyr »

Om du nu väljer pvv så har vi exakt lika dana som de energishop säljer på storagrytor.se bara de är våra är några kronor billigare.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

longjohn skrev:Söker man på forumet och nätet så verkar det som att de som har kylspiral är nöjda med det och de som har PVV är nöjda med det. Det finns flera trådar där man kan läsa om för- och nackdelar med de olika metoderna.
- Jo jag har läst om båda, på forumet men även på andra ställen men jag ser både för och nackdelar med båda, så jag tänkte ta hjälp av lite mer erfarna bryggare som kanske testat båda. :) Tack för svar.
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

Bee skrev:Jag har en kopparspiral gjord på 5m skalat prisolrör, den i samarbete med whirlpool av pumpen kyler till 18°C på 10-15 minuter. Beror lite på årstid, dvs temperaturen på kallvattnet.
- Har tänkt på detta med men är lite klyven ang. pumpen. Har man insyn i dem ? Kan man plocka isär och rengöra? Hur lång tid tar det för dig att rengöra? Vad har du för liter antal på vörten du kyler med 5 meters spiralen ? ( är inne 9-13 meters om det blir aktuellt , är det overkill tror du?)
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

rosen1991 skrev:jag skulle skaffa en kylspial, denna länken kanske ger dig lite klarhet i ditt val http://www.mrmalty.com/chiller.php :)
- Denna tog jag inte med för att det känns som en pvv av koppar rör. Vet inte skillnaden i tid mellan den och ppv men problemet för mig är det samma, ingen insyn. Samt att den är stor och måste "byggas". Men tack för svar. :)
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

Pilsnerkokaren skrev:PVV
+
Snabb kylning oavsett mängd vört
Enkel vid fast installation
-
Kostar en del
Kräver pump för vörten
Inte helt enkel att rengöra, man kan behöver sila vörten
Kräver relativt högt vattenflöde för att kyla optimalt.

Kylspiral
+
Enkel att använda.
Enkel att rengöra.
Kan byggas själv.
-
Inte lika effektiv som PVV
Man behöver röra i vörten hela tiden vid kylning
för att få så effektiv kylning som möjligt.

Jag har några PVV i olika storlekar liggande men använder en kylspiral för att det är enklare. Nu brygger jag inte mer än 25L åt gången, men skulle förmodligen installera en PVV om jag skulle börja brygga större batcher.
- Låter väldigt klokt. Ang. priset så ligger en ppv och en kylspiral lite i samma klass så det är inte något som priset skulle spela in på ( om man inte bygger en biltema spiral vill säga) Tror att jag kommer att tänka lite åt samma håll. Tack för svar!
Skriv svar