Planerar lite inför en julöl som skall bryggas med wyeast 1028.
Enligt specen på paketet skall jag jäsa vid mellan 15-22 grader.
Jag har lite problem med hög temp i lägenheten och skall köpa en "cool brewing bag" (en stor mjuk kylväska där man stoppar ner frysta petflaskor ihop med jäshinken för att försöka reglera tempen)
Frågan är nu vad jag skall FÖRSÖKA nå för temp i väskan?
Ölofsson Brewing skrev:Läs om jästen och vad den ger för olika karaktär vid lägsta/högsta jästemp, sätt temperatur därefter
Brukar också vara bra att börja lägre och avsluta jäsningen lite högre (1-2 grader) för att jästen ska städa upp efter sig lättare.
Vart hittar du information om hur smaken förändras via temperatur skillnad på nätet?? Brukar själv köra strax över lägsta och rast 2-3c över..
Skulle vara skit bra med en lista på olika jäster hur dom ändrar karaktär.
http://www.whitelabs.com/content/technical-information
Om man sen klickar på belgian yeast chart så får man upp exakt vad jag vill ha.. Men jag vill se alla olika jäster... Tråkigt nog hittar jag ingen sådan chart.. Någon??
Judgecc skrev:http://www.whitelabs.com/content/technical-information
Om man sen klickar på belgian yeast chart så får man upp exakt vad jag vill ha.. Men jag vill se alla olika jäster... Tråkigt nog hittar jag ingen sådan chart.. Någon??
Jag skulle också vara intresserad av detta om någon stöter på något. Delar självklart med mig om jag själv hittar något.
Judgecc skrev:Vart hittar du information om hur smaken förändras via temperatur skillnad på nätet?? Brukar själv köra strax över lägsta och rast 2-3c över..
Skulle vara skit bra med en lista på olika jäster hur dom ändrar karaktär.
Brukar söka på jästen jag tänkt använda och se vad andra haft för resultat. humlegården skriver ibland ut vad man kan förvänta sig vid högre/lägre jästemp med jäster. Har tyvärr itne hittat någon centraliserat dokument som beskriver alla jäster :/
Man kanske skulle ta och sammanställa en jästkarta...
Tillverkare
Jästens Namn
ID nummer
förjäsbarhet
Alc tolerans
Flocculation
Lägsta temp
Högsta temp
Lägsta temp resultat
Högsta temp resultat
Övriga kommentarer
Någon som vill hjälpa till att fylla ut något sånt här? Jag kan starta en template i Google Docs och bjuda in till.