Kan man på något sätt se att man fått kolsyra i flaskan när man jäser kolsyra i flaska? Jag lyckades få min öl riktigt klar efter gelatin-kallkrasch och den har stått i snart en vecka och verkar inte blivit någon förändring i flaskan. Är rädd att det inte skapas någon kolsyra fast jag prime:at med sockerlag. Fast det kanske inte går att se? Kan man få ölen så klar så att inte tillräckligt med jäst är kvar?
De jäser i rumstemp i mörker.
Vill ju inte offra någon flaska genom att öppna i onödan. Dock tänkte jag vänta en vecka till innan jag sätter en på kylning.
Kolsyra i flaska
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Kolsyra i flaska
Ett hett tips är att tappa på en PET-flaska som du klämmer ur luften ur innan du skruvar på korken. När kolsyrejäsningen kommer igång kommer flaskan att återgå till sitt vanliga utseende och efterhand bli hård. Med lite erfarenhet så kommer du att kunna avgöra kolsyremängd på hur hård flaskan är.
Väldigt billigt sätt att ha koll på om kolsyrejäsningen fungerar.
Annars kan man ju alltid köpa en kapsyl med monterad manometer för 800-900:-
Många PET-flaskor kan man slänga innan man är uppe i dom summorna
Väldigt billigt sätt att ha koll på om kolsyrejäsningen fungerar.
Annars kan man ju alltid köpa en kapsyl med monterad manometer för 800-900:-
Många PET-flaskor kan man slänga innan man är uppe i dom summorna
Aha smart! Det var ju dumt att jag inte visste det innan...men då har man en till sak att skriva upp på förbättringslistan 
Jag öppnar alltid första flaskan efter en vecka för att kolla att kolsyrejäsning går som den ska. Normalt brukar det då finnas 75 % av avsedd kolsyra och ölet brukar smaka bra så att det inte så att man kastar bort en flaska i onödan.
Detta är ett bra sätt att upptäcka om man har fått för mycket kolsyra, det har hänt mig ett par gånger, och då kan man snabbt ställa flaskorna kallt för att bromsa utvecklingen.
Detta är ett bra sätt att upptäcka om man har fått för mycket kolsyra, det har hänt mig ett par gånger, och då kan man snabbt ställa flaskorna kallt för att bromsa utvecklingen.
gött så får jag öppna en till helgen och prova. Spännande!