Sida 1 av 1

[Beersmith] hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: torsdag 2014-09-04 09:48
av Jimber
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med inställningarna för min utrustning i beersmith mobile 2?

Jag använder en biltemagryta på 25L och ska ha inställningar för helmaltsbryggning.

Batch volume - ska detta vara volym som pitchas eller volym vört innan kok?
Efficiency: låter den stå på 72% tills vidare..
Hop util (large batch): vad är detta?

Behöver jag fylla i något alls i sektionen mash/lauter tun?

Boiler:
Kettle top up: gissar på 25L??
Calc boil vol: no??
Boil volume: här ska jag väl ha vört volym före kok??
Boil time: 60min
Boil off: boil vol- post boil vol..
Post boil vol: bör väl vara volym efter kok..

Behöver man fylla i något under fermenter/bottling volumes?


Väldigt tacksam för svar

Re: hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: torsdag 2014-09-04 10:29
av Judgecc

hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: torsdag 2014-09-04 13:15
av svensson.lu
Här kommer min profil:

Bild



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: torsdag 2014-09-04 16:51
av svensson.lu
Batch volume - volym som pitchas
Efficiency: beror helt på hur du brygger
Hop util (large batch): du kan få bättre effekt av humlen vid stora batcher, men låt den vara 100%

Boiler:
Kettle top up: är den volym vatten du tillsätter under kok för att kompensera för själva förlusten
Calc boil vol: om du vill ha en uträknad kokvolym. Det är denna jag lakar fram till.
Boil volume: vört volym före kok
Boil time: 60min
Boil off: boil vol- post boil vol..
Post boil vol: bör väl vara volym efter kok..

Behöver man fylla i något under fermenter/bottling volumes?
Här kommer alla förluster från kok till att de har jäst klart.
Dessa vet du ju efter din första bryggning om du håller lite koll på volymerna.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Re: hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: fredag 2014-09-05 09:58
av Jimber
Tack för svaren! :)
Påverkar datan under mash/lauter tun några andra värden, eller är det något man kan avstå att fylla i?

Re: hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: fredag 2014-09-05 10:22
av svensson.lu
Tror inte det iaf


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: hjälp med beersmith inställningar sökes

Postat: fredag 2014-09-05 16:29
av Danisch
Jag tog hjälp i början av ett par videosnuttar som finns på Beersmiths hemsida när jag ställde in allt första gången, det hjälpte mycket, har sedan justerat lite efter hand där jag känt att jag haft behovet när jag lär mig min utrustning efterhand...