Första brygget idag, började sådär bra.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
FarbrorMelker
Satsbryggare
Satsbryggare

Första brygget idag, började sådär bra.

Inlägg av FarbrorMelker »

Hej.

Har sedan en tid tillbaka haft en tanke om att testa brygga lite egen öl. Efter en tids läsande på diverse forum så åkte jag för ett par dagar sedan och köpte ett enkelt kit för att komma igång.

Det blev ett bulldoggs brews (http://bulldogbrews.co.uk/products/beer ... e-ale.html)

Allt flöt på bra, tills jag insåg att min termometer inte fanns att hitta. Tog därför en elektrisk ungstermometer som jag har använt när jag har gjort eget snus. Började hiva i vatten i tunnan med målet att nå en temp strax under 25 grader.
Det gick trögt, och tempen låg ganska stabilt på 32 grader ett tag. Anade oråd och testade därför skiten i frysen, 32 grader även där. Testade på spisen, 32 där också. Slutsatsen jag drar av det är att gekås skräp för 20 kr är inget att ha. Har ingen möjlighet att få reda på temperaturen, så jag slängde i jästen lite på chans.
Uppskattningsvis är tempen i tunnan på 16-22 grader, förmodligen i överkant på skalan.

Har ingen aning vilken effekt detta har. Kommer det att jäsa? Rumstemperaturen pendlar mellan 22-23 grader, så där kommer väl även tempen senare hamna på.

Är det kört, eller vad tror ni?

Ha det gott
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första brygget idag, började sådär bra.

Inlägg av saltet »

Hej

Välkommen till en ny sida av ölvärlden.
Utan att beta vilken jäst du har så skulle jag säga, absolut inga problem med jästen i de temperaturerna.
Så du kan lugnt öppna en öl o avsluta diskningen. Själv är jag sällan under 24 när jag pitchar jästen, o mina öl har blivit lyckade.
Och nu börjar det jobbiga, väntan på att det skall jäsa klart, men håll ut det är det värt.

/Johan

Sent from my iPhone using Tapatalk
FarbrorMelker
Satsbryggare
Satsbryggare

Okej, tack. Hoppas du har rätt :) bara att vänta och se nu då, ska bli spännande.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Hur har det gått?

Sent from my iPhone using Tapatalk
FarbrorMelker
Satsbryggare
Satsbryggare

Det har gått, vet inte hur bra dock :) smakade på en i går, smaken var ganska neutral, blaskig och lite jästig. Inte så mycket kolsyra heller. Var osäker på mängden socker jag skulle ha, körde på 5g per liter vatten.

Min sambo gillade ölen, en av de godaste hon druckit. Det hör till att hon avskyr öl, och det var avsaknaden av ölsmak som gjorde den god enligt henne :)

Lite besviken är jag. Men eftersom det var första gången, och det stora målet var att få en slutprodukt som inte var infekterad och inte smakade allt för mycket skit så förbereder jag mig just nu för rond 2. Ge upp är alltså inte ett alternativ. Måste även bevisa för grabbarna på jobbet, som envisas med att få mig på andra tankar. Dem är av uppfattningen att det inte går att brygga öl hemma, som smakar såpass gott att den går att dricka upp.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Bra at du inte ger upp =)

Vad tror du att du behöver ändra för att få batch två att bli bättre?
Skriv svar