Nybörjare - Utrustning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nybörjare - Utrustning

Inlägg av nergal »

Tänkte om jag kunde få lite feedback på min rigg som jag har pjåtat ihop. Har aldrig bryggt än och tänkte att det vore bra att undvika misstag innan första försöket :)

Som kastrull har jag en Biltema 25L som jag modifierat med rör/kulventil samt skapat en egen bazookascreen av ytterhöljet på en bensinslang (biltema). Har isolerat grytan med ett liggunderlag. Provat att värma 3½L vatten till 75 grader och det höll tempen till 65 grader under 1H, så mer vätska bör hålla värmen bra för mäskning, eller vad anser ni?

https://www.dropbox.com/sh/r6uwnjbhz195 ... 222413.jpg
https://www.dropbox.com/sh/r6uwnjbhz195 ... 194454.jpg

Har sedan skapat en egen kylare av kopparrör och trädgårdsslang ansluten till den.
https://www.dropbox.com/sh/r6uwnjbhz195 ... 201029.jpg

Kommer koka på en biltema 1500W kokplatta, förkokar vatten på vanliga induktionshällen för mäskning då plattan är aningen seg.

Funderingar:
- Kan man koka upp vörten med lock tills det kokar? (för att få det att koka fortare då plattan är en aning för svag)
- Min tanke är att mäska i samma gryta som vörtkoket (den på bilden ovan). Så efter lakningen så sköljer jag snabbt ur grytan medan vörten är i en ren jäshink. Sedan fyller jag grytan med vörten och kokar upp. Dumt förfarande?
- Kommer bazookascreenen täppas igen?

Tacksam för all feedback jag kan få!
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Nybörjare - Utrustning

Inlägg av Brewsnail »

- Kan man koka upp vörten med lock tills det kokar? (för att få det att koka fortare då plattan är en aning för svag)
Ja, men var försiktig så att det inte kokar över. Enligt min glastermometer så kokar vörten vid precis under 103°C, så har du en digital stektermometer kan du sätta den på larm på 100°C för lite extra säkerhet.

- Min tanke är att mäska i samma gryta som vörtkoket (den på bilden ovan). Så efter lakningen så sköljer jag snabbt ur grytan medan vörten är i en ren jäshink. Sedan fyller jag grytan med vörten och kokar upp. Dumt förfarande?
Det kommer antagligen funka bra, själv kör jag BIAB (Brew In A Bag), så jag mäskar och kokar i samma gryta utan att behöva hälla runt vörten.

- Kommer bazookascreenen täppas igen?
Det beror på hur bra filterbädd du får till och det beror till stor del på hur krossad malten är, du vill ha så stora skalbitar som möjligt medans innehållet ska gå i några mindre bitar.
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Brewsnail skrev:- Kan man koka upp vörten med lock tills det kokar? (för att få det att koka fortare då plattan är en aning för svag)
Ja, men var försiktig så att det inte kokar över. Enligt min glastermometer så kokar vörten vid precis under 103°C, så har du en digital stektermometer kan du sätta den på larm på 100°C för lite extra säkerhet.
Bra att veta!
Brewsnail skrev: - Min tanke är att mäska i samma gryta som vörtkoket (den på bilden ovan). Så efter lakningen så sköljer jag snabbt ur grytan medan vörten är i en ren jäshink. Sedan fyller jag grytan med vörten och kokar upp. Dumt förfarande?
Det kommer antagligen funka bra, själv kör jag BIAB (Brew In A Bag), så jag mäskar och kokar i samma gryta utan att behöva hälla runt vörten.
Jo jag har läst en del om BIAB, men tänkte börja med utan att köra så och se hur det går. Kanske går jag över till BIAB beroende på resultat :)
Brewsnail skrev: - Kommer bazookascreenen täppas igen?
Det beror på hur bra filterbädd du får till och det beror till stor del på hur krossad malten är, du vill ha så stora skalbitar som möjligt medans innehållet ska gå i några mindre bitar.
Jag köpte till ett "stekskydd" från IKEA som jag funderade på att ha över filtret så det blir ett extrafilter. Har beställt krossad malt från maltmagnus.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Din bazookascreen är rätt lång, så jag skulle nog köra utan stekskyddet första gången, blir det riktigt illa så får du väl helt enkelt gräva ur och lägga i stekskyddet. Fast stekskyddet är väldigt finmaskigt och det kan göra det svårare med avrinning, för det krävs så lite för att det ska sätta igen.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag lakar i biltema 25l+ikea stänkskydd. Funkar kanon och har aldrig blivit igensatt, t.o.m. veteöl med 60% vetemalt går galant att laka ur.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Tänk på att kokpunkten varierar med lufttrycket. Om kokpunkten för vörten uppmätes vid högtryck och du kokar vid lågtryck
så kommer du att få lägre kokpunkt, tar man dessutom hänsyn till noggranhet på termometrarna så skulle jag lägga larmet någon
eller ett par grader under 100 grader för att vara säker på att undvika att vörten kokar över.

/Anders
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

För mig så har det varit i princip exakt samma temperatur alla gånger under mer än ett år.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

hur gick det med din första bryggning ?
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Smancho skrev:hur gick det med din första bryggning ?
Det gick riktigt bra! Fick inte ut något grums alls vid lakningen (inte ens första skvättarna!). När jag silade ut vörten fick jag ut lite humlerester, men jag filtrerade dels via en sil och en silduk direkt under.

Just nu har det jäst klart och står på kallkrasch med gelatin i kylen. Imorgon har jag nog tänkt att dekantera :)

Har skrivit en liten bloggpost om detta: http://blog.nergal.se/?p=133

Tänkte även dra lite mer info på bloggen av resultatet och själva bryggandet frampå.
danielsaaf
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av danielsaaf »

Fin modifiering utav biltema-kastrullen. Har använt standardkranen och den tröttnar man ju ganska snabbt på..
Inte så haj på det där med de olika kopplingar så du skulle inte kunna skriva ner mer exakt vilka kopplingar och brickor du köpte för att få dit kulkranen och bazooka-filtret?
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

danielsaaf skrev:Fin modifiering utav biltema-kastrullen. Har använt standardkranen och den tröttnar man ju ganska snabbt på..
Inte så haj på det där med de olika kopplingar så du skulle inte kunna skriva ner mer exakt vilka kopplingar och brickor du köpte för att få dit kulkranen och bazooka-filtret?
Skarvnippel M3/8" - M3/8" (artikel# 15422)
Slangnippel F3/8" - Slang 12mm (artikel# 17252)
Slangnippel 3/8"x1/2" (artikel# 254353)
Kulventil 3/8" (R10) Inv. gängning (artikel# 866131)
Slangklämmor 13-16mm (artikel# 61850)

Sedan fick jag köpa till någon bricka för att få det lite tätare och så klippte jag ut lite liggunderlag som packning. Bazookafiltret är en bränseslang från biltema där jag dragit ur själva slangen och fått kvar metallhöljet.
danielsaaf
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av danielsaaf »

Tack!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Nybörjare - Utrustning

Inlägg av dernebo »

Bra sammanställning där Nergal. Har just satt ihop en likadan kastrull enligt din beskrivning. Ser riktigt bra ut tycker jag. Väntar bara på lite detaljer till, samt tid, då blir min första helmalts-bryggning av. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar