Hjälp! Mögel i flaskan?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hjälp! Mögel i flaskan?

Inlägg av Triton »

Hej.

Vi, Thomas och Mattias helt nya på forumet och är glada amatörbryggare som precis kommit igång och bryggt 2 batcher.
Vi brygger ca 10 liter, helmalt, kör hink i hink när vi lakar, allt enligt böcker vi läst samt info vi samlat från forumet.
Vi använder Starsan för sterilisering där våra nya flaskor badandes i Starsan innan tappning.
Våran första Batch var en Single Hops Pale Ale med en Og på 1.040 ( borde varit 1.050 enligt receptet) med torr jäst.
Efter 3 veckors jäsning( där jäsningen avtog helt efter 3 dagars intensivt bublande) tappade vi i våra nya starsanade flaskor. Vi tillförde sockerlag för att bilda kolsyra genom att använda oss av lika delar socker som vatten (7g/liter öl).
Det har nu gått 2 veckor och vi skall i dagarna öppna och provsmaka. Men nu kommer problemet! Längst upp på ölen i flaskorna, så finns det små prickar/klumpar av något! (mögel?)
När man rör på flaskan så sjunker prickarna/klumparna till botten.
Har någon råkat ut för detta?
Med vänlig hälsning
Thomas
Bilagor
33.jpg
33.jpg (54.12 KiB) Visad 6439 gånger
32.jpg
32.jpg (54.72 KiB) Visad 6439 gånger
30.jpg
30.jpg (43.44 KiB) Visad 6439 gånger
26.jpg
26.jpg (51.1 KiB) Visad 6439 gånger
25.jpg
25.jpg (38.63 KiB) Visad 6439 gånger
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Hjälp! Mögel i flaskan?

Inlägg av martinb »

Snabba frågor!
1. Gäller det alla flaskor eller bara enstaka?
2. Var flaskorna rengjorda (t.ex. varmtvatten och maskindiskmedel, PBW) innan de StarSanades?
3. Desinficerades kapsylerna, via t.ex. kokning?
4. Lät ni sockerlagen koka upp ordentligt innan den blandades med ölet?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

Hej Martin, här kommer svaren på dina frågor.

1. Gäller det alla flaskor eller bara enstaka?
Ja, alla flaskor har det mer eller mindre.
2. Var flaskorna rengjorda (t.ex. varmtvatten och maskindiskmedel, PBW) innan de StarSanades?
De var nya så vi körde Starsan direkt.
3. Desinficerades kapsylerna, via t.ex. kokning?
Kapsylerna lades i Starsan i ca 40min.
4. Lät ni sockerlagen koka upp ordentligt innan den blandades med ölet?
Ja sockerlagen kokade ca 30sec till 1 minut.

Öppnade en flaska och den luktade ok samt att smaken var bra..ingen konstig smak på något sätt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Triton skrev: Öppnade en flaska och den luktade ok samt att smaken var bra..ingen konstig smak på något sätt.
Då är det nog inte mögel i alla fall.

Det är svårt och se från bilderna, med det är nog bara jäst som lägger sig på ytan. I värsta fall är det begynnande en infektion av någon vildjäst, men då är det inte ohälsosamt att dricka i alla fall. Övervaka kolsyrenivån för säkerhets skull genom att öppna en flaska i veckan eller så.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Som Ekstedt säger, nog inte mögel då. Det märks rätt direkt på doft och smak! Antingen jäst eller som sagt, worst case lite Brett :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Triton skrev: 2. Var flaskorna rengjorda (t.ex. varmtvatten och maskindiskmedel, PBW) innan de StarSanades?
De var nya så vi körde Starsan direkt.
Att flaskan är ny betyder tyvärr inte att den är ren
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

Tack för alla svar! Vi kommer att tappa upp vår batch nr 2 till helgen och skall försöka ta dessa tips i åtanke.

Vad tycker ni mer är bra att tänka på när man skall tappa ölen?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Renlighet är väl A och O vid tappning. Har i för sig bara gjort 8-9 batcher öl, men än så länge har jag inte en endaste infektion vad jag har märkt! (Kanske dåliga smaklökar..) ;)

Jag låter i alla fall allt jag ska använda (tapprör, kapsyler, skedar, kranar osv) bada i en hink med starsan medan jag gör i ordning köket för flaskningen. Brukar spraya starsan på ytorna i köket också faktiskt.

Flaskorna är redan klara och har rengjorts och steriliserats i ugn långt innan tappningsdagen så här:

1."Nya" flaskor (alltså från öl köpta på systemet tex) rengör jag ORDENTLIGT med PBW och ställer undan. Mina egna flaskor som redan gått igenom den processen sköljer jag faktiskt bara ur och ställer undan. Funkar fint:)

2. Steriliserar 30 flaskor/gång i ugn med aluminiumfolie för flasköppningen någon annan dag innan tappningen. Då håller dom sig steriliserade fram tills tappningsdagen och man slipper allt slabbande och sölande. Kanon! :)

3. När det är dags att tappa tar jag av folien precis innan tappning av respektive flaska så är kontakten med luft minimal.

Sockerlagen kokar jag i princip bara upp, och det har också funkat fint för mig!

Är allt väl rent och fint är grundtipsen att:

- Inte slabba och skvätta utan föra över ölen lugnt och försiktigt mellan kärlen.
- För gärna över ölen från jäshink till en "flaskningshink" så att så mycket av jästen stannar där den hör hemma - i jäshinken och inte i flaskorna.
- Kränga på kapsylen direkt så infektionsrisken blir minimal.

Lycka till!
Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Triton »

Tack för all info Ecmik,
Imorgon tappar vi på flaska den 2a batchen samt bryggning av 3a.
Hoppas det går bättre denna gång.

Nu efter att det har gått ett litet tag så har vi märkt att det luktar lite jäst av ölen.
Har någon något tipps om det har med det som fanns flytande i flaskan ( antagligen jäst som de flesta sade) eller om det brukar vara lite mer jäst lukt än kommersiell öl

Tacksam för alla svar och tipps som ges!
vugge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av vugge »

martinb skrev:2. Var flaskorna rengjorda (t.ex. varmtvatten och maskindiskmedel, PBW) innan de StarSanades?
vad är PBW???
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Skriv svar