Tappkran till Better Bottle

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Tappkran till Better Bottle

Inlägg av st1 »

Jag är sugen på att testa Better Bottle som jäskärl, till stor del för att deras tappkran verkar väldigt smidig. Problemet är att just tappkranen (Carboy Racking Adapter + SimpleFlo-kran) är slut hos Humlegården och det verkar inte som att de kommer få in fler förrän i slutet av september. Är det någon som vet var man kan få tag på en? Jag har lagt ner en hel del tid på att hitta någon som skickar till Sverige, dock utan framgång.

Tacksam för svar.
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tappkran till Better Bottle

Inlägg av simont »

http://www.amazon.com/gp/product/B0064O ... ZXNM4Q71FY

Bör nämnas att frakten för en är 590 kronor, när själva kranen kostar 117, men frakten när du köper två blir bara 21 kronor extra. Rekommenderar att köpa mycket annat på hemsidan om det är så att du vill tjäna något, då de tar en avgift på 570 kronor i standard för att skicka till Sverige.

exempelvist http://www.amazon.com/gp/product/B0064O ... ZXNM4Q71FY är ganska prisvärd
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Man behöver väl en "racking adapter" också det där är inte en komplett tappkran.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

simont skrev:http://www.amazon.com/gp/product/B0064O ... ZXNM4Q71FY

Bör nämnas att frakten för en är 590 kronor, när själva kranen kostar 117, men frakten när du köper två blir bara 21 kronor extra. Rekommenderar att köpa mycket annat på hemsidan om det är så att du vill tjäna något, då de tar en avgift på 570 kronor i standard för att skicka till Sverige.

exempelvist http://www.amazon.com/gp/product/B0064O ... ZXNM4Q71FY är ganska prisvärd
Tack! Ska plocka ihop lite grejer jag behöver och räkna på om det är värt det med fraktavgiften.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag tycker personligen att den där kranen är allt annat än smidig, och väljer numer att häverta även från min enda BB med tappkran.

Den är framförallt väldigt trög, såväl att öppna som försluta, och det brukar alltid bli spill.

Kanske är det jag som använder den inkompetent, eller så fick jag ett måndagsexemplar, eller så är den helt enkelt så kass.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

ekstedt skrev:Jag tycker personligen att den där kranen är allt annat än smidig, och väljer numer att häverta även från min enda BB med tappkran.

Den är framförallt väldigt trög, såväl att öppna som försluta, och det brukar alltid bli spill.

Kanske är det jag som använder den inkompetent, eller så fick jag ett måndagsexemplar, eller så är den helt enkelt så kass.
Intressant. Jag tänker att det verkar väldigt smidigt att kunna justera nivån på inloppsröret till kranen för att undvika att få med jäst/humle/etc till flaskningskärlet? Det funkar inte speciellt bra alltså? Jag försöker förenkla min process lite och tänkte att det vore skönt att slippa slabba med en hävert i tid och otid.

Vad tycker du om Better Bottle i övrigt?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Den ska vara tätare än en vanlig jäshink vilket är bra vid längre jäsning. För öl kanske inte så ofta man har det behovet men jag tyckte det är bra när jag gör cider.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Patrik-b skrev:Den ska vara tätare än en vanlig jäshink vilket är bra vid längre jäsning. För öl kanske inte så ofta man har det behovet men jag tyckte det är bra när jag gör cider.
Precis, den är ett bra alternativ till glasdamejeanne för längre jäsningar, i mitt fall för p-lambik. För vanliga öl ser jag ingen anledning att använda den. Den är ju ganska dyr också.
cosmos
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av cosmos »

Skriv svar