kontrollbox för trefas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

kontrollbox för trefas

Inlägg av Hasse Basse »

hej nu är snart sommarens brygguppehåll över, så jag tänkte uppdatera bryggverket till 40 Liter
kommer bli en 50 liter HLT från storagrytor.se med elpatron, nu till min fundering.
skulle den här eldragningen funka. huvudbrytare, jordfelsbrytare och tre srr relä. ett till varje fas? vill gärna köra på trefas
Bilagor
bryggverk trefas.png
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: kontrollbox för trefas

Inlägg av svensson.lu »

Nja inte med en hankoppling på utsidan iaf ;) men annars ser det bra ut. Det fins 3-fas SSR också om du vill göra det slimmare.
Jag har ett tips till elpatronen om du kan tiga fast en koppling. Kolla på eBay efter DN40 eller DN50 kopplingar på tri clamp. Dessa gängar du
elementet på och sedan kopplar den till en 2 eller 2.5" stos som du svetsar i grytan. På sätt kan du enkelt lossa elementet för rengöring.
http://m.ebay.com/itm/281295800623?nav=SEARCH
Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hasse Basse »

så lite ändringar gjorts. men om man skulle ta ett trefas relä hur skulle det kopplas så här?
Bilagor
bryggverk trefas - kopia.png
Hawelka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hawelka »

Svensson.
Har du någon bild på detta?
Vilka elpatroner andvänder du?
Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hasse Basse »

köpte två av dom här som jag hade tänkt använda en till HLT och en till boil
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=11&t=8956
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Hawelka skrev:Svensson.
Har du någon bild på detta?
Vilka elpatroner andvänder du?
Jag har själv för tillfället tvättmaskinselement iom att de kostade gratis: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5722
Men jag kommer nog att bygga nytt den dagen jag har 3-fas i huset.

Annars är ju dessa från Rinkaby inte så dyra:
http://www.rinkabyror.se/artikel/elslin ... -0-kw-r32/
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

De har även fler sorter och kåpor
http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme ... tillbehor/
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

svensson.lu skrev: Kolla på eBay efter DN40 eller DN50 kopplingar på tri clamp. Dessa gängar du
elementet på
Är det inte amerikanska gängor här som också kräver element med amerikanska d:o (NPS)?
Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det talas om trefas här men man kan ju använda de tre faser man har tillgång till på vardera 230V på olika sätt. Om man har en ett elpatronelement med tre "rör" och kopplar in så att respektive fas matar resp. rör var för sig så har man ju i praktiken tre element som var för sig matas med 230V. Men en i trefaskoppling är väl alla rören ihopkopplade på så sätt så de matas tillsammans med 400V och det ger väl också en annan effekt. En elektriker kan kanske förklara det här bättre.
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:Det talas om trefas här men man kan ju använda de tre faser man har tillgång till på vardera 230V på olika sätt. Om man har en ett elpatronelement med tre "rör" och kopplar in så att respektive fas matar resp. rör var för sig så har man ju i praktiken tre element som var för sig matas med 230V. Men en i trefaskoppling är väl alla rören ihopkopplade på så sätt så de matas tillsammans med 400V och det ger väl också en annan effekt. En elektriker kan kanske förklara det här bättre.
När man D-kopplar ihop 3-fas så får man roten ur 3*400V som blir ca 690V. Effekten som man kan utnyttja blir då 690*A, dvs. den avsäkrade strömmen. Detta gäller iallafall 3-fas motorer, tror det samma gäller värmeelement också.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Mäter man mellan faserna i det allmänna nätet så är det 400V där och 230V mellan fas och nolla.
Björn Petersson
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

kontrollbox för trefas

Inlägg av svensson.lu »

assistredo skrev: Är det inte amerikanska gängor här som också kräver element med amerikanska d:o (NPS)?
Sorry, jag var kanske lite snabb där och länkade till fel auktion. Men man kan också få bspt om man skriver det.
Pipe Thread: NPT (if you need BSPT, please leave a note, we will ship BSPT instead of NPT)
Eller så söker man direkt på "tri clamp bspt"
:)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av svensson.lu den tisdag 2014-08-19 15:46, redigerad totalt 1 gång.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:Mäter man mellan faserna i det allmänna nätet så är det 400V där och 230V mellan fas och nolla.
Är det någon som påstått något annat?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

niklas_n skrev:
Är det någon som påstått något annat?
Nä, ursäkta min okunnighet, det blev lite dumt och rumphugget, jag hade tänkt säga lite mer men blev avbruten.

Det verkar som man använder s.k. Y-koppling ofta till elpatronerna för att tydligen även kunna använda enstaka faser med 230V ibland och patronerna är märkta 230/400V. Har jag fattat rätt?
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:
Nä, ursäkta min okunnighet, det blev lite dumt och rumphugget, jag hade tänkt säga lite mer men blev avbruten.
Inga problem. Det är precis som du säger 230V fasspänning och 400V huvudspänning i elsystemet.
Jag pratade med en elektriker idag som sa att det endast är motorer som uppnår 690V om det är reaktiv (?) last, en värmare/elpatron är resistiv och kan därför bara uppnå 400V.

Såvitt jag förstår det så är D- eller deltakoppling att man kopplar in en fas i varje ända på elementet och får således 400V, kopplar man in fas och nolla blir det 230V.

Jag reserverar mig för att jag kan ha blandat ihop begreppen litegrann, jag har bara läst ett par kurser i ellära, det var dock ett par år sedan.
Skriv svar