Vörttemp vid pitchning av jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Vörttemp vid pitchning av jäst

Inlägg av wessman »

Vet att vörten och jästen ska ha samma temperatur vid pitch, men hur farligt är det om jag t.ex. får ner jäst och vört till ca 22 c och pitchar och rehydrerar, och sen ställer allt i ett kylskåp dör jag tar ner allt till 17 c (eller ännu lägre om jag ska göra en lager)? Bör jag få ner jäst och vört till jästemperatur innan jag pitchar, rehydrerar osv?
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Vörttemp vid pitchning av jäst

Inlägg av Brewsnail »

Det finns olika tankar om det, speciellt gällande lager. Pitchar man varmt (strax över 20) så kommer jästen igång fortare, men man riskerar att jästen ger mer smaker som man antagligen inte vill ha i en lager. Jag har en ale på gång, som jag jäser vid 15°C, pitchades vid 20°C och sattes direkt in i kylen, jag hade nog kunnat vänta några timmar med att sätta på kylen, så att jästen skulle kommit igång lite fortare.

Ska du göra lager så ska temperaturen ner till ca 12°C (tänk på att det är vörtens temperatur, inte kylskåpets).
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Vörttemp vid pitchning av jäst

Inlägg av wessman »

Ok! Får helt enkelt ställa in jäskärlet i kylen innan jag pitchar om jag ska brygga lager då :)
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Skriv svar