Kolsyreproblem i fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
martin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kolsyreproblem i fat

Inlägg av martin »

Hej
Har tappat på corneliusfat i många år och alltid kolsyresatt med patron. Nu har jag en svag apa som inte vill ta till sig kolsyran :( .
Den har varit på fat sen den 1/7 och jag har skakat och hållit ett högt tryck samt haft fatet i ett kallt kylskåp men det enda som kommer ut är skum och avslagen öl. Jag har tre meter sytråd och vanlig picknickkran, har även provat med vanlig slag. Det är inget fel på ölen förutom att den känns avslagen.
Kan det bero på ölen att den inte tar till sig kolsyran eller kan det vara fel på kolsyrepatronen? Jag fattar inte vad som hänt, hade sett fram mot ett antal goda mellanöl i värmen.
Tur fast trist att bolaget ligger 800 meter bort.
En öl i hemmet är bättre än tio på krogen
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Kolsyreproblem i fat

Inlägg av Bee »

Det är inte så att fysikens lagar har upphört. Ölet absorberar koldioxiden. Felet måste vara någon annanstans. Har du fått öl i regulatorn så den visar fel?
Användarens profilbild
martin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Kolsyreproblem i fat

Inlägg av martin »

Har ingen regulator, sitter en på fatet som mäter trycket över ölen. Använder gamla grå patroner som min lokala malthandlare fyller med koloxid. Har alltid fungerat förut så jag är ganska förvånad. Har i alla fall nu i em provat att tömma ut allt tryck och tagit en ny patron för att kolla om det kan ha varit något med CO2 i den gamla.
Alla åsikter mottages tacksamt och jag återkommer om det blir någon skillnad med nya patronen.
En öl i hemmet är bättre än tio på krogen
Skriv svar