Använda tappkran på jäskärl för att bli av med druv

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Använda tappkran på jäskärl för att bli av med druv

Inlägg av cheroba »

Jag har precis fått överta två stycken jäshinkar (standard 30L i plast) med tappkran som jag nu provar att jäsa i för första gången. Tidigare har jag använt jäskärl utan tappkran och varit nöjd med det, men har givetvis grämt mig över svårigheten att ta jäsprov eftersom det kräver att man öppnar locket och riskerar oxidering.

Nu råkade det sig som så att jag vid helgens bryggning använde en stor mängd humlepellets vid koket utan att använda bomullspåsar, vilket medförde att jag fick problem att tappa ur vörten efter koket eftersom humlen täppte igen den bazooka screen som sitter i kitteln. Medelst ett ganska våldsamt skakande fick jag i alla fall ner vörten i jäskärlet tillsammans med närmare 3 liter humledruv, vilket inte var planerat. Tyvärr åkte även proteinerna med eftersom fysikens lagar inte gör skillnad på humle och proteiner :wink: Då slog det mig att om man lutar jäskärlet så borde det eventuellt kunna gå att använda tappkranen för att bli av med druvet som ju nu har lagt sig fint i botten, är det någon som har gjort något liknande någon gång? Det enda jag är rädd för är att druvet ska täppa till kranen så att det sedan inte går att ta något jäsprov.

Jag skulle gärna bli av med åtminstone proteinerna eftersom de påverkar stabiliteten negativt, men de går ju förvisso att kallkrasha bort efter jäsning.

(Tanken slog mig också att man borde kunna använda samma teknik för att bli av med jästen om man inte använder en alltför hårt flockulerande jäst, men det är inte att tänka på för den här batchen eftersom jästen ifråga är Mangrove Jack's M44 som enligt uppgift skall bilda en mycket kompakt kaka)
suurholma
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Använda tappkran på jäskärl för att bli av med druv

Inlägg av suurholma »

Är väl prty much så dom gör på bryggerier fast ist för att luta så har dom koniska cylindrar, om det täpper igen går det bara att gissa sig till:) försök å rapportera vetja!
Skriv svar