PID funderingar för HERMS setup
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
PID funderingar för HERMS setup
Hej,
jag håller på att bygga mig en kontrollbox för min HERMS. Har hållit på ett tag och lärt mig under resans gång och har nu kommit på att jag kanske behöver tänka om avseende PID valet. Är osäker hur jag skall göra, skulle därför uppskatta er input.
Beställde för en tid sedan en väldigt billig PID med en typ K sensor (K-type thermocouple) och ett SSR relä.
Nu när jag kommit lite längre i bygget och mina tankar känns den typen av sensor för yxig (inte tillräckligt exakt) för styrning av mäsk temp i HLT/MLT.
Lutar därför åt PT100/RTD (typ dessa http://www.aliexpress.com/item/beer-bre ... 84894.html)
Det kräver dock att jag byter PID och det är där mina frågor kommer in;
- Är det värt att börja med den PID (och sensor) jag har idag eller är det lika bra att byta ut det på en gång? (kan ju fortfarande nyttja SSR och heatsink från det första "PID paketet") Ytterligare en anleding till att jag är lite tveksam att börja med den jag har är att den PID jag har skulle ta onödigt stor, ¼ DIN (96x96 mm) plats på min panel, och om jag ändå så småningom byter så blir det till en mindre. Vill helst undvika att lappa panelen helt enkelt.
- Om jag byter tanker jag gå på lite bättre kvalitet än den jag har idag, Auber Intrument (http://www.auberins.com/) verkar poppis och bra. Någon som köpt därifrån och kan dela med sig om intryck av deras PID's och om hur lång tid deras leverans tar? Eller har ni tips på något annat ställe?
MVH
Ceder
jag håller på att bygga mig en kontrollbox för min HERMS. Har hållit på ett tag och lärt mig under resans gång och har nu kommit på att jag kanske behöver tänka om avseende PID valet. Är osäker hur jag skall göra, skulle därför uppskatta er input.
Beställde för en tid sedan en väldigt billig PID med en typ K sensor (K-type thermocouple) och ett SSR relä.
Nu när jag kommit lite längre i bygget och mina tankar känns den typen av sensor för yxig (inte tillräckligt exakt) för styrning av mäsk temp i HLT/MLT.
Lutar därför åt PT100/RTD (typ dessa http://www.aliexpress.com/item/beer-bre ... 84894.html)
Det kräver dock att jag byter PID och det är där mina frågor kommer in;
- Är det värt att börja med den PID (och sensor) jag har idag eller är det lika bra att byta ut det på en gång? (kan ju fortfarande nyttja SSR och heatsink från det första "PID paketet") Ytterligare en anleding till att jag är lite tveksam att börja med den jag har är att den PID jag har skulle ta onödigt stor, ¼ DIN (96x96 mm) plats på min panel, och om jag ändå så småningom byter så blir det till en mindre. Vill helst undvika att lappa panelen helt enkelt.
- Om jag byter tanker jag gå på lite bättre kvalitet än den jag har idag, Auber Intrument (http://www.auberins.com/) verkar poppis och bra. Någon som köpt därifrån och kan dela med sig om intryck av deras PID's och om hur lång tid deras leverans tar? Eller har ni tips på något annat ställe?
MVH
Ceder
Re: PID funderingar för HERMS setup
Hur menar du nu?Ceder skrev: Nu när jag kommit lite längre i bygget och mina tankar känns den typen av sensor för yxig (inte tillräckligt exakt) för styrning av mäsk temp i HLT/MLT.
Är upplösningen på K sensorn så dålig att du inte kan få 1C noggranhet?
Det är inte så troligt att din mäsk kommer ge en fantastisk skillnad mellan 67.5C och 67.8C
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hur ser din typ k givare ut? Har den också 1/2" gänga och hur ska du ansluta den till pidn genom boxen?
Jag har själv handlat från Auber några gånger och de skickar med USPS vilket tar en vecka eller så att komma fram. Har haft ett reklamationsärende med dem som de hanterade ok tycker jag. Om du kollar i min tråd om uppdatering av bryggverk så har jag deras pid och givare (som förmodligen är samma som du länkade till)
Skickas från min iPad via Tapatalk
Jag har själv handlat från Auber några gånger och de skickar med USPS vilket tar en vecka eller så att komma fram. Har haft ett reklamationsärende med dem som de hanterade ok tycker jag. Om du kollar i min tråd om uppdatering av bryggverk så har jag deras pid och givare (som förmodligen är samma som du länkade till)
Skickas från min iPad via Tapatalk
Kanske är helt ute och trampar här..
Har för för mig att den jag har nu (Thermocouple K type) ligger på +/- 1,5grad och att en RTD ligger på +/- 0,3% (typ) men jag kan komma ihåg helt fel såklart.
Skall göra ett praktiskt prov med kokande vatten min PID samt en kalibererad thermometer tror jag
EDIT: såhär ser min probe ut (den jag har idag)

Har för för mig att den jag har nu (Thermocouple K type) ligger på +/- 1,5grad och att en RTD ligger på +/- 0,3% (typ) men jag kan komma ihåg helt fel såklart.
Skall göra ett praktiskt prov med kokande vatten min PID samt en kalibererad thermometer tror jag

Insett att jag tycks ha ett mer grundläggande problem med min billiga kina-PID
Det tycks inte går att ställa in att den visar decimal... Den tycks bara klara av att visa hela grader. Surt sa räven. Felmarginalen blir då ännu större då jag inte vet om PID läser av ex. 66,51 eller 67,49 (då den bara kommer visa 67)
Darn it..
Det tycks inte går att ställa in att den visar decimal... Den tycks bara klara av att visa hela grader. Surt sa räven. Felmarginalen blir då ännu större då jag inte vet om PID läser av ex. 66,51 eller 67,49 (då den bara kommer visa 67)
Darn it..
Se det positivt. Du behöver inte köpa ett nytt SSR iallafall. Men se till att ha kylning på det... Jag brände mitt första då jag inte tänkte mig för. :-\
Jag hade satsat på en Pt100/Pt1000 lösning.
Finns stort utbud av både billiga lågpris och fina proffs apparater till dessa. Används mycket både inom industrin och fastighetsautomation samt att de flesta tillämpningarna ligger inom temp.området för ölbryggning.
Personligen hade jag köpt en liten logikmodul/micro PLC, t.ex. den som sitter på Camurri.
Kostar kanske 2-3000, men då har du möjlighet att styra bra mycket och dom är förvånansvärt lätta att komma överens med.
Kort sagt, Pt100/Pt1000 ger dig bra möjligheter till utveckling.
Finns stort utbud av både billiga lågpris och fina proffs apparater till dessa. Används mycket både inom industrin och fastighetsautomation samt att de flesta tillämpningarna ligger inom temp.området för ölbryggning.
Personligen hade jag köpt en liten logikmodul/micro PLC, t.ex. den som sitter på Camurri.
Kostar kanske 2-3000, men då har du möjlighet att styra bra mycket och dom är förvånansvärt lätta att komma överens med.
Kort sagt, Pt100/Pt1000 ger dig bra möjligheter till utveckling.
Fullständigt felaktig post från mig (byter ut den mot denna text) läste och tänkte på STC100/1000 ta ingen hänsyn till det som stog i denna post tidigare 
Tjena. det ser ut som samma som jag fick med vid köp av pid på bilden. Den är inte vattentät och sitter inte fast mellan gängan och själva proben.Ceder skrev:Kanske är helt ute och trampar här..![]()
Har gått ganska lång väg till "rätt" probe. Beställde samma som dig och fick sedan byta till vattentät som skulle vara rostfri men rostade i fogen mellan proben och gängan. Tröttnade och beställade från auber som fungerat bra i HLT och MLT.
Håller nu på att uppgradera till HERMS liknande samma som the electric brewery och beställd ½ gängad PT100 från Auber för att mäta i flödet med T-kors som sitter efter kulventilen och pumpen.
Min pid jag beställde var en kopia av auber som heter sestos. Där kan man ändra vilken typ av sensor man kör. Är du säker på att du inte kan ändra?
Som sagt K-sensor är tillräckligt exakt i mätning men att den inte är vattentät om du nu har samma som jag fick med..
Hälsningar
/Andreas
Ps. Några öl intagna ikväll så ev. redigering sker imorgon.
Du kanske har koll men att tänka på gällande ssr är att det finns 2typer där styrspänningen Dc eller ac.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Vad tror ni om dessa prober ihop med en Auber Pid?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja en tretråds pr100 funkar absolut, men varför inte beställa givare från Auber, om du ändå ska beställa därifrån? Fundera lite på var du ska mäta och hur du lättast monterar
Sent from my iPhone using Tapatalk
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Glömde bort att den låg på humle...svensson.lu skrev:Om du kollar i min tråd om uppdatering av bryggverk så har jag deras pid och givare (som förmodligen är samma som du länkade till
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5722
Jo, du har en poäng. Tycker bara att de givare som jag kollade på hos Auber var lite dyra, men å andra sidan (med tanke på min nuvarande PID) så kanske merkosrnaden är en billig försäkring för att få något som är bra. Nu tycker jag visserligen inte att Aliexpress och Ebay och är skit, jag har beställt flera prylar/komponenter därifrån och med undantag från min PID (som saknade jord, alarm2 och decimaler...) har jag alltid varit nöjd.svensson.lu skrev:Ja en tretråds pr100 funkar absolut, men varför inte beställa givare från Auber, om du ändå ska beställa därifrån? Fundera lite på var du ska mäta och hur du lättast monterar
Angående givere och vad jag skall mäta så har jag en fundering som du gärna får kommentera;
Jag hade tänkt att styra mäsktemp med en givare placerad vid MLT utkastet ("2" i bilden nedan) men när jag lakar ut skulle jag villja kunna styra på vattentempen i MLT också. Kan såklart ha två PID men det känns lite overkill... Undrar därför om det går (utan att det påverkar exaktheten så mycket) att att sätta en switch och växla mellan två givare till en och samma PID? Eller är det två PID's som gäller?

- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jo det går att sätta en switch om man vill eller sätter du bara en kontakt som du byter (3pol XLR kontakter är stabila och billiga). Du får dock ha o åtanke att det är ett ganska trögt system att värma i HLT och mäta i MLTn. Själv mäter jag i HLTn och sätter upp tempen 1 grad.