Refraktometer, veta när ölet jäst ut?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Hobgobbler
- Delmäskare

Refraktometer, veta när ölet jäst ut?
Har nyligen bryggt en lager, använt tillräckligt med jäst enligt MrMalty men enligt refraktometern har det inte jäst ut. Började på ett sockevärde på 1.051 och skall sluta på ca 1.012, dock får jag inte ner det längre än 1.025. Har nu läst mig till att refraktometer inte kan användas för att mäta sockervärde på utjäst öl - någon som vet hur jag konverterar/mäter för att veta att ölet jäst som det skall?
Re: Refraktometer, veta när ölet jäst ut?
Köp en hydrometer för 30 spänn på närmaste citygross!
Det går, men man måste använda lite matte, eller folk som använt matte redan
http://www.petedrinks.com/refractometer-abv-calculator/
http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/
(denna säger att du är nere på 1,009)
Tack Brewsnail! Det gjorde bryggarlivet enklare.
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Jag har testat kalkylatorn på Pete Drinks, men det funkar inte. OG på min mörka lager var 1052. Nu är SG 1020 enl. hydrometern, vilket ger en alkoholhalt på 4,2 vol%. Refraktometern visar 1030, vilket enl. kalkylatorn är 4,85 vol%.Brewsnail skrev:Det går, men man måste använda lite matte, eller folk som använt matte redan
Den andra kalkylatorn fattar jag inte, det verkar att den bara räknar om från Brix till Öchsle, och inte tvärtom, eller?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det här är lite som att avgöra hur fort en bil kör genom att slicka på fingret och känna efter hur kallt det blir i vinddraget.
I det här läget fins det inte många nackdelar med en hydrometer.
Skickas från min iPad via Tapatalk
I det här läget fins det inte många nackdelar med en hydrometer.
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Hahaha, jättebra liknelse!svensson.lu skrev:Det här är lite som att avgöra hur fort en bil kör genom att slicka på fingret och känna efter hur kallt det blir i vinddraget.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ja det kanske var lite att ta i, man kan ju iaf få ut ett riktvärde. Jag tänkte mest på att det fins olika kalkylatorer som ger olika svar.
Jag har gjort en kalibreringskurva för min refraktometer. Det vanligaste för refraktometrar är att de är gjorda för att mäta koncentrationen av glukos (%Brix), men min ska vara kalibrerad för vört, det är den knappast. Jag har under en hel del bryggningar mätt både med hydrometer och refraktometer, så nu har jag en bra kurva (vilket ger en ekvation: verklig SG = 0,5544*[refraktometer SG]^1,175) så att jag får ett vettigt värde gällande vört. Jag har också testat med andra monosocker (xylos) och sett skillnader, men inte särskilt stora. Jag skulle däremot chansa på att större sockerarter ger mer skillnad (kanske borde försöka köpa in ren maltos och testa lite mer).
Problemet med hydrometern jag har är att man ska läsa av den på toppen av menisken, vilket ger en de problem:
-det spelar roll om man doppat hydrometern förbi slutvärdet eller ej (man kommer få ett lägre värde om man inte har det)
-Ytspänningen spelar roll, så spår av tensider (t.ex. Star San eller diskmedel) kommer ge ett högre värde eftersom det sänker ytspänningen). Saltkoncentrationen påverkar också ytspänningen
-temperaturberoende
På all annan utrustning där man ska läsa av en menisk så brukar det vara vid vätskeytan, just för att få bort en massa felkällor.
Men helt seriöst så tycker jag inte att det spelar så stor roll, den utrustning de flesta av oss har är inte så himla exakt, ska man ha det exakt så kostar det sjukt mycket pengar (köpte precis in några vågar på jobbet, den bästa av dem kostade strax över 40 000, med en rejäl rabatt och det är långt ifrån det "värsta" man kan ha). Har man bra precision på sin hydrometer kommer man antagligen ha ett konstant fel mot det riktiga värdet, även om den ger 0 på vatten (avjonat eller ej verkar inte spela nån roll då Svenskt kranvatten i allmänhet har väldigt låg jonstyrka), sen så kommer fler felkällor in som små temperaturvariationer =)
Ligger jag på +/- 2 på SG mot vad jag siktar på så anser jag att det är en fullträff. Det gäller snarare att vara noga där det är riktigt viktigt, som på renlighet
Problemet med hydrometern jag har är att man ska läsa av den på toppen av menisken, vilket ger en de problem:
-det spelar roll om man doppat hydrometern förbi slutvärdet eller ej (man kommer få ett lägre värde om man inte har det)
-Ytspänningen spelar roll, så spår av tensider (t.ex. Star San eller diskmedel) kommer ge ett högre värde eftersom det sänker ytspänningen). Saltkoncentrationen påverkar också ytspänningen
-temperaturberoende
På all annan utrustning där man ska läsa av en menisk så brukar det vara vid vätskeytan, just för att få bort en massa felkällor.
Men helt seriöst så tycker jag inte att det spelar så stor roll, den utrustning de flesta av oss har är inte så himla exakt, ska man ha det exakt så kostar det sjukt mycket pengar (köpte precis in några vågar på jobbet, den bästa av dem kostade strax över 40 000, med en rejäl rabatt och det är långt ifrån det "värsta" man kan ha). Har man bra precision på sin hydrometer kommer man antagligen ha ett konstant fel mot det riktiga värdet, även om den ger 0 på vatten (avjonat eller ej verkar inte spela nån roll då Svenskt kranvatten i allmänhet har väldigt låg jonstyrka), sen så kommer fler felkällor in som små temperaturvariationer =)
Ligger jag på +/- 2 på SG mot vad jag siktar på så anser jag att det är en fullträff. Det gäller snarare att vara noga där det är riktigt viktigt, som på renlighet
TAck Brewsnail!
Du bekräftade en misstanke som jag inte orkat utreda. Forum är lösningen på mången bekymmer.
Du bekräftade en misstanke som jag inte orkat utreda. Forum är lösningen på mången bekymmer.