"Smakar lite jäst"

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
eliastelias
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

"Smakar lite jäst"

Inlägg av eliastelias »

Så var utlåtandet från en ärlig bekant igår och inte förens dess hade jag inte riktigt lagt märke till det.
Jag bryggde en halv sats av StPeters India Pale Ale. Halverade allt så gott jag kunde.
Fick jäsa i 12 dagar istället för 4-6.
Kan jag ha gjort fel i uppmätning av jästen eller kommer jag till bukt med problemet?

Skickat från min HTC One SV via Tapatalk
Using Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re:

Inlägg av bryggapa »

För en lyckad jäsning, så är tillräcklig mängd frisk jäst, syresättning och kontrollerad jästemperatur viktig (och renlighet förstås). Sedan är rätt jäst också viktigt naturligtvis.
Bismaker (som kan uppfattas som jästsmak) kommer sannorlikt av stressad jäst.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re:

Inlägg av mattias hellstrom »

US-05?

Kallkrasha jäskärlet (för att jästen skall sjunka) har du inte kylskåp kan det räcka att ställa ut över natten, jag rekommenderar även gelatin (för att det skall klistra lite bättre mot botten och sidor på jäskärlet) men det är ju inte Reinheitsgebot.
Öl med riktigt dåligt flockande jäst tappar vi om till ny tunna och kallkrashar där, det ger betydligt tunnare bottensats på flaskorna.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re:

Inlägg av Getingen »

Lite mer bakgrundsinformation hade varit trevligt.

Halvsats St Peters IPA säger mig inte ett smack. Är det ditt eget recept eller en färdig ölsats? Vilken jäst använde du och i vilken temperatur jäste du? Hur mycket jäst använde du till vilken volym?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: "Smakar lite jäst"

Inlägg av Bee »

Jag håller med bryggapa, jag har en känsla av att när folk säger att det smakar jäst, menar dom egentligen inte just jäst. Det är något annat som dom kopplar samman med jäst-smak. Min fru brukade ibland säga att hon tyckte det smakade jäst, ända tills dess att hon fick smaka på ren slurry.

Jag tycker det behövs rejält mycket jäst i suspension för att få jäst-smak.

Om man är oförsiktig vid omtappning inför flaskning så kan man få mer jäst än nödvändigt vid kolsyrejäsning, men det är ändå inte en enorm mängd jäst. Då brukar en längre stund kallförvaring och försiktig upphällning lösa problemet.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re:

Inlägg av ekstedt »

Jag misstänker att det delvis kan vara en psykologisk/visuell effekt också; ölen ser grumlig ut vilket man inte är van vid, och då tolkar man in oväntade smaker som jästiga.
eliastelias
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Re: "Smakar lite jäst"

Inlägg av eliastelias »

Tack alla, jag ska tänka på de grejer som kommit upp.

Getingen. En enkel sats, bara halverad. Hör av mig igen med mer detaljer om det inte verkar lösa sig. Tack så länge

Skickat från min HTC One SV via Tapatalk
Using Tapatalk
Skriv svar