När tittar er humle upp ur jorden?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
När tittar er humle upp ur jorden?
Hej!
Bara lite nyfiken för hur det går för er andra som odlar humle. Än har inget tittat upp ur jorden hos mig (Göteborg). Hur går det för er andra?
Bara lite nyfiken för hur det går för er andra som odlar humle. Än har inget tittat upp ur jorden hos mig (Göteborg). Hur går det för er andra?
Re: När tittar er humle upp ur jorden?
Jag har planterat 4 rhizomer (2 cascade och 2 northern brewer) en av varje har kikat upp ur jorden, NB har tre skott och Cascade två, de är ca 12cm höga nu.. De andra två
har jag inte sett något av ännu tyvärr.. (Karlstad)
har jag inte sett något av ännu tyvärr.. (Karlstad)
Mina tettnanger, NB, Cascade har decimeterlånga skott och magnumen är ca 3 cm. Min fuggle verkar död och saazen har ett litet skott på någon centimeter.
(edit: Bor i södra roslagen)
(edit: Bor i södra roslagen)
- Weinkeller
- Maltrostare

I Linköping trakten är de runt 30cm. Tyska sorter fjärde året.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Växjö här - de tyska (hallertau & tettnanger) är väl sisådär 20 cm komna, Cascaden kanske hälften så mycket.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Ojdå, nu blir jag orolig. Planterade min i mitten på förra sommaren, som ett litet skott inkl. rötter. Förra året blev den kanske 40cm hög. Hoppas den lever...Det är en Mount Hood.
Satte rhizomerna i mars. En NB (i marken) och en Cascade (i kruka). På NB har det kommit 2 eller 3 skott. På Cascaden 5-6 skott. ~ 1-10 cm höga.
Det mesta har hänt senaste 2 veckorna.
I Malmö
Det mesta har hänt senaste 2 veckorna.
I Malmö
Mina var ca 40-50 cm igår och dags att börja träna runt stören, men det är en väletablerad "krona" i marken och det är en svensk lantsort, så den är alltid tidig. Den ger vanligen tidig och riklig skörd också, i slutet av augusti. (växtplats: västra Mölndal: hyfsat vindskyddat och soligt läge, fet lerjord).
Jag planterade rhizom från samma planta i lerjord uppe vid bryggeriet i Landvetter (15 km inåt land) förra året, men dessa är knappa decimetern, så mycket beror uppenbart även på hur etablerat rotsystemet är och den lokala växtzonen.
/CalleT
Jag planterade rhizom från samma planta i lerjord uppe vid bryggeriet i Landvetter (15 km inåt land) förra året, men dessa är knappa decimetern, så mycket beror uppenbart även på hur etablerat rotsystemet är och den lokala växtzonen.
/CalleT
Re: Sv: När tittar er humle upp ur jorden?
Fredrik Nivert skrev:Ojdå, nu blir jag orolig. Planterade min i mitten på förra sommaren, som ett litet skott inkl. rötter. Förra året blev den kanske 40cm hög. Hoppas den lever...Det är en Mount Hood.
Det låter onekligen oroande.
Mina två sticklingar från Eickelmann, (drivna från sidoskott av en moderplanta), blev 3 meter.Dom planterades i början av juli. Saazen gav t o m 20 kottar skörd. ^_^
Mina ettåringar är runt 20cm och ser ut som rödrosa sparrisar i tjocklek. Mina två nollor fick börja om från noll då jag odlade upp dom för hårt inne innan de åkte ut, alla blad dog. Men det verkar komma nya doningar från roten. Vi får se...
- Weinkeller
- Maltrostare

Ett tips är att gallra skotten. Det räcker med tre stycken. De är goda att steka på i smör någon minut, använd som sparrissubstitut.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Måste ut och kolla om jag kan se något liv...
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Hmm, verkar dött. För kanske 2 veckor sedan tänkte jag snygga till runt humlen, och krafsade bort allt gräs. Inga skott syntes då. Kan jag kanske varit för hård så eventuella skott strök med?
Mina är meterlånga redan. Planterades förra våren i en 50 liters kruka på balkongen. Har klippt ner till tre skott och tränar dem runt en ställning jag gjort då jag inte har så högt växtutrymme.