Primning och jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Primning och jäsning

Inlägg av Knastigern »

Hej,

Bryggde en sats den 5/4, missberäkning i receptet gjorde att og blev betydligt högre (1080, skulle vara 1060)än receptet..nu funderar jag på om jag kan prima och buteljerna ölen på fredag, ölen jäser lite fortfarande (dock inte så kraftigt)..,receptet var en apa.

Tänkte prima ca 5g/l, finns det risk att flaskorna kan sprängas om de inte jäst färdigt? Enligt receptet skulle fg bli 1016, hur vet jag om min öl jäst klart. Ska fg vara 1016 trots att og blev betydligt högre...?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Primning och jäsning

Inlägg av bryggapa »

Knastigern skrev:Självklart är det inte min mening att skapa flera trådar om Samma bryggning, gick bara lite fort ibland...

Tack för din synpunkt
Och sen skapar du en till...

Ha inte så bråttom. Låt ölen jäsa ut ordentligt innan flaskning. En vecka extra på hink skadar inte.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

bryggapa skrev: Och sen skapar du en till...

Ha inte så bråttom. Låt ölen jäsa ut ordentligt innan flaskning. En vecka extra på hink skadar inte.
Särskilt inte om det är en starkare öl. Och ja FG kommer att vara högre, skulle tippa på runt 1,020 men det finns mycket osäkerhet här. Lyssna på föregående talare och låt det stå en vecka till så kommer du få ett bättre resultat i slutändan.
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Ölen jäser lite, ett plupp varannan minut. Körde us-05, ett helt paket i 12 l öl, har jäst i 20-22 grader nu exakt i 2 veckor. Tilläggas är att det skapats ca 0,5 cm jästkaka på botten och ölen ser väldigt klar ut i jäskärlet...Tror ni att jag kan tappa den imorgon? Har nämligen ölen hos mor o far o är på besök här nu över påsken. Ni rekommenderar ju att den skulle stå ytterligare en vecka, varför? Är det mest för smaken eller?
Skriv svar