Ny trycksättning av corneliusfat??
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Skärlöta Bryggeri
- Delmäskare

Ny trycksättning av corneliusfat??
Hallå.
Hoppas någon kan svara på min fråga??
Har bryggt en lager för första gången,är väldigt färsk på det här!
Jag har problem med corneliusfaten och kolsyran,det skummar väldigt mycket,har laborerat med serveringstrycket men jag upplever att kolsyran försvinner väldigt snabbt,känns som att trycksättningsfasen inte har fungerat ordentligt.
Rätta en novis,men kan man göra om processen med ett högre tryck vid rullningen av fatet och sen sänka vid servering?? Vill ha mer bubblor i glaset??
Hoppas någon kan svara på min fråga??
Har bryggt en lager för första gången,är väldigt färsk på det här!
Jag har problem med corneliusfaten och kolsyran,det skummar väldigt mycket,har laborerat med serveringstrycket men jag upplever att kolsyran försvinner väldigt snabbt,känns som att trycksättningsfasen inte har fungerat ordentligt.
Rätta en novis,men kan man göra om processen med ett högre tryck vid rullningen av fatet och sen sänka vid servering?? Vill ha mer bubblor i glaset??
Om bananen i ölen upplevs trevlig, gör det mig till en APA?
Re: Ny trycksättning av corneliusfat??
Sänkt temperaturen på ölet. Kolsyra läser sig bäst vid låga temperaturer.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
- Skärlöta Bryggeri
- Delmäskare

Det är ju det som är konstigt,när trycksättningen gjordes så va tempen två grader,efter ett par dagar höjdes den till åtta grader. Tycker det borde funka..
Kyl och sätt den på tryck tills du blir nöjd. 6c och 1,5 bar och ta ett glas om dagen. Eller så ringer du in mig (såg att du bor i Norrköping) så kan jag slå en gom erthhm jag menar getöga på ölet 
- Skärlöta Bryggeri
- Delmäskare

Har sänkt tempen i kylrummet och tryckt i 1,5 bar,nu ska jag göra ett seriöst försök och vänta ett par dagar. Är ju så ivrig,vill ju bara lukta,snurra,smaka och njuta av mitt försökLindh skrev:Kyl och sätt den på tryck tills du blir nöjd. 6c och 1,5 bar och ta ett glas om dagen. Eller så ringer du in mig (såg att du bor i Norrköping) så kan jag slå en gom erthhm jag menar getöga på ölet
- Weinkeller
- Maltrostare

Hur ser din serveringsutrustning ut? Sytråd på ca 2m är en god idé.
- Skärlöta Bryggeri
- Delmäskare

Har uppmärksammat det,kommer fixa sytråd snarast...Weinkeller skrev:Hur ser din serveringsutrustning ut? Sytråd på ca 2m är en god idé.
2 m ? Det tyckte jag verkade långt... är det verkligen det optimala?Weinkeller skrev:Hur ser din serveringsutrustning ut? Sytråd på ca 2m är en god idé.
// Jonas
Jag har en meter (det var det väl i ditt kitt också Henrik?) och det fungerar utmärkt. Kan slarva med serveringstryck med utmärkt resultat.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag har en längre också Gustav, gillar den bättre, fungerar även bättre ihop med "Gettofyllaren".
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
2m här med.
Jag har en på 1m och den andra är runt 1,5. Märker ingen skillnad alls med ghettofyllaren. Min gissning är att storleken på hålet i korken gör en stor skillnad. Trycker jag i korken kraftigt i flaskan så är flödet väldigt långsamt och inget skum bildas alls. Lite skum vill man ju ha för cap-on-foam så jag får lyfta korken lite, typ vicka ur den, så jag får lite på slutet. Brukar ändå få knacka-upp lite skum till kapsyleringen. Det är ju inget roligt alls med flaskning. Borde gå att leja ut och dra på rut-avdraget eller något i den stilen. Flaskare-utan-gränser kanske?
Nej, flaskning är verkligen ett rövsmör. Jag häller ibland ut öl som egentligen inte är något fel på bara för att få plats med ny i faten. Det enda rimliga vore ju egentligen att flaska den.. Men när man har tapp hemma - inte springer man och öppnar flaskor sedan heller.
På tal om det så låg jag på humle.se innan att ta in de här isolerade growlerserna som jänkarna talar så lyriskt om, men det verkar inte ha blivit något med det. Kanske ska man ta och beställa från ebay ändå.
På tal om det så låg jag på humle.se innan att ta in de här isolerade growlerserna som jänkarna talar så lyriskt om, men det verkar inte ha blivit något med det. Kanske ska man ta och beställa från ebay ändå.
- Weinkeller
- Maltrostare

Flaska på 1,5l PET då era latmaskar!