Införskaffande av CO2
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Införskaffande av CO2
Jag skulle vilja införskaffa koldioxid för att minimera oxidation vid flaskfyllningen. Planerar även att införskaffa en pin (alt. firkin) och cask breather framöver och köra min beer engine med.
Blir lite förvirrad av trapetz typ 2 och typ 2.1. Är den ena bättre än den andra? Passar de till olika flaskor?
Vilken typ av regulator borde jag införskaffa?
Rekommendationer mottages varmt.
Blir lite förvirrad av trapetz typ 2 och typ 2.1. Är den ena bättre än den andra? Passar de till olika flaskor?
Re: Införskaffande av CO2
Snabbt svar... denna
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... syrepatron
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... syrepatron
// Jonas
Jag har en kolsyrepatron för soda streamer, med regulator och blåspistol för det
- assistredo
- Maltrostare

För att kanske minska förvirringen något:
1. Det är samma gänga, man använder samma typ av regulator samt samma kolsyreflaskor till båda adaptrarna
2. Typ 2.1 är justerbar och det är inte samma risk att sabba packningen med den som med typ 2. Det är kanske därför Humlegården har extra packningar till typ 2.
1. Det är samma gänga, man använder samma typ av regulator samt samma kolsyreflaskor till båda adaptrarna
2. Typ 2.1 är justerbar och det är inte samma risk att sabba packningen med den som med typ 2. Det är kanske därför Humlegården har extra packningar till typ 2.
Björn Petersson
Jag har en 2.1, den funkar bra
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Vad är en blåspistol?Brewsnail skrev:Jag har en kolsyrepatron för soda streamer, med regulator och blåspistol för det
Vilken regulator rekommenderas? Det finns två prismodeller på humle.se. Jag brukar prioritera att köpa det bättre alternativet direkt, om det kommer finnas anledning till att ångra sig senare. Däremot vill jag inte spendera mer pengar om det verkligen inte är någon skillnad.
Jag antar att han menar en vanlig renblåsningspistol typ denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -cm-17363/
en sån här: http://www.jula.se/blaspistol-air-boy-079039
Då kan man avbryta utan att behöva skruva på regulatorn.
Då kan man avbryta utan att behöva skruva på regulatorn.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tittat på maltmagnus nu också, finns ju en utbyggbar regulator för strax över 800kr där.
Omöjligt att veta för och nackdelar för mig. Ingen som har bra tips inför regulatorköp?
Omöjligt att veta för och nackdelar för mig. Ingen som har bra tips inför regulatorköp?
Billigaste regulatorn???
http://m.aliexpress.com/item/1716149862.html
http://m.aliexpress.com/item/1716149862.html
Nybörjare och första gången jag skriver, så ha överseende
du vill ha en regulator enbart för att blåsa i co2 i flaskorna innan tappning om jag förstått dig rätt? Kika lite på ebay mm efter co2 regulator för akvariebruk. Jag har köpt flera från tiden då jag höll på med växtakvarium. Av någon anledning verkar samma prylar kosta olika beroende på vilket syfte de säljs för så att säga.. Här använder jag tex en dito vid omtappning av min första brygd 
Den billigaste jag köpt tror ja gick på ca 100 sek med frakt.. Minimal pjäs dock utan justering av arbetstryck.. Enbart en nålventil för att ställa flöde, vilket kanske räcker i ditt fall?
Med vänlig hälsning, niklas

Den billigaste jag köpt tror ja gick på ca 100 sek med frakt.. Minimal pjäs dock utan justering av arbetstryck.. Enbart en nålventil för att ställa flöde, vilket kanske räcker i ditt fall?
Med vänlig hälsning, niklas
Re: Sv: Införskaffande av CO2
Om du bara vill lägga till steget att spruta CO2 i flaskan innan tappning kan du lika gärna köpa en sodastream/wassermax och en slang. Koppla slangen på "gasnålen", stoppa slangen i flaskan och tryck på gasknappen. Mycket billigare, dessutom kan man göra läsk/bubbelvatten med den.Grindcrusher skrev:Jag skulle vilja införskaffa koldioxid för att minimera oxidation vid flaskfyllningen. Planerar även att införskaffa en pin (alt. firkin) och cask breather framöver och köra min beer engine med.
Personligen tycker jag att proceduren är en onödig ritual som tar extra tid och inte ger någon effekt. Men det är min åsikt.
Jag märker skillnad med och utan CO2 fyllda flaskor, främst på ljusa öl, men jag verkar vara väldigt känslig för oxiadationssmaker.
Visst säger man att jästen ska ta hand om det syret som blandas in vid omtappning, men jag är tveksam till det. Jästen tar upp mycket syre under sin tillväxtfas, men är inte i en tillväxtfas vid omtappning. Flaskningssocker borde inte heller vara tillräckligt för att starta en ny tillväxtfas.
Visst säger man att jästen ska ta hand om det syret som blandas in vid omtappning, men jag är tveksam till det. Jästen tar upp mycket syre under sin tillväxtfas, men är inte i en tillväxtfas vid omtappning. Flaskningssocker borde inte heller vara tillräckligt för att starta en ny tillväxtfas.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag vill framförallt säkra hållbarheten på mina öl. Minimera oxidation vid flaskning + kallare lagring tänkte jag som åtgärd.
Tack för tipset med slangen Bee, men jag har ändå för avsikt att skaffa cask breather och fat, så en regulator vore bra att ha.
Tack för tipset med slangen Bee, men jag har ändå för avsikt att skaffa cask breather och fat, så en regulator vore bra att ha.
Tack även för detta. Jag tror jag vill köpa en bra modell - dels eftersom jag även skall införskaffa cask breather, och dels för att jag i framtiden kanske kommer vilja köra "vanliga" fat.Najjklas skrev:Kika lite på ebay mm efter co2 regulator för akvariebruk. Jag har köpt flera från tiden då jag höll på med växtakvarium. Av någon anledning verkar samma prylar kosta olika beroende på vilket syfte de säljs för så att säga..
Tänk på att kolla vilken gängning det är på regulatorerna, om du tittar på ebay (eller andra ickesvenska sajter). Kan du leva med amerikansk gängning så har jag både flaska och regulator stående. Men det är lite meckigt att få dem fyllda i sverige (beroende på om man skaffar adapter eller har någon fyllare med adapter i närheten eller inte)