Braumeister eller Camurri??
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Braumeister eller Camurri??
Hej alla glada bryggare!!!
Jag börjar bli sugen på ett bryggverk, å det finns två
som jag har fastnat för, Braumeister (50 liters) eller Camurri.
Vad skulle ni ha valt? Och varför?
Mvh.
Per J
Jag börjar bli sugen på ett bryggverk, å det finns två
som jag har fastnat för, Braumeister (50 liters) eller Camurri.
Vad skulle ni ha valt? Och varför?
Mvh.
Per J
Re: Braumeister eller Camurri??
Jag upplever Braumeister mer överskådlig så jag hade gått på den (det grundar jag endast på tyckande efter Youtube)
http://youtu.be/aRazNwUqnhg
Jag tycker Camurrin har en ganska liten och plottrig manöverpanel.
http://youtu.be/_ySpa0ugfos
Hur vida bryggningen blir någon av dem har jag ingen aning om... jag tror olika tester har gjorts på dessa men ingen Braumeister vs. Camurri vad jag vet. Kanske något för tidningen hembryggaren att göra ett reportage om för jag tror det finns några att låna hos respektive generalagent.
http://youtu.be/aRazNwUqnhg
Jag tycker Camurrin har en ganska liten och plottrig manöverpanel.
http://youtu.be/_ySpa0ugfos
Hur vida bryggningen blir någon av dem har jag ingen aning om... jag tror olika tester har gjorts på dessa men ingen Braumeister vs. Camurri vad jag vet. Kanske något för tidningen hembryggaren att göra ett reportage om för jag tror det finns några att låna hos respektive generalagent.
// Jonas
Har tänkt på samma frågeställning som du då jag går i liknande tankar.
Det som talar för Camurrin är att den har en omrörare samt en mindre känslig pump (vad jag läst mig till, behöver inte stämma)
Det som talar för Braumeistern är att den är välkänd i Sverige, Stor forums tråd på humle. Bra service om något skulle hända. Billigare tillbehör. Större effekt (200) , Tydlig display.
Det som talar för Camurrin är att den har en omrörare samt en mindre känslig pump (vad jag läst mig till, behöver inte stämma)
Det som talar för Braumeistern är att den är välkänd i Sverige, Stor forums tråd på humle. Bra service om något skulle hända. Billigare tillbehör. Större effekt (200) , Tydlig display.
Vi har camurrin och jag har inte provat braumeister. Camurrin är lite enklare , ingen pump och mer som en stor gryta med omrörare, för vår del så passade det fint , inte så mycket som kan krångla på ett järnspett-principen.
Vi tyckte kapacitet kontra pris avgjorde för vår del, plus att vi inte var sugna på att bli vansinniga på pumpar som strular..
Och absolut , den italienska logiken och den lilla displayen tar en liten stund att vänja sig vid.
Vi tyckte kapacitet kontra pris avgjorde för vår del, plus att vi inte var sugna på att bli vansinniga på pumpar som strular..
Och absolut , den italienska logiken och den lilla displayen tar en liten stund att vänja sig vid.
Mmmmm..... Jag har samma funderingar över pumpen på braumeistern, när ska den börja krångla med igensatta rör. Och hur lätt är den att göra ren?? Fast jag gillar menyn på den, samt storleken.
Någon mer som kan väga nack/fördelar??
Jag håller med om att det skulle vara riktigt trevligt om någon kunde testa produkterna mot varandra
Tack för alla svar!!
Någon mer som kan väga nack/fördelar??
Jag håller med om att det skulle vara riktigt trevligt om någon kunde testa produkterna mot varandra
Tack för alla svar!!
-
OAKBAY BREWERY
- Satsbryggare

Har en BM 20 , efter 36 bryggningar har pumpen aldrig krånglat.
Följer man rådet att rengöra pumpen efter varje bryggning tror jag inte
det kommer bli något krångel.
Har hänt att jag bara spolar ren sug/trycksida med slang och lite vattentryck , funkar det också.
Följer man rådet att rengöra pumpen efter varje bryggning tror jag inte
det kommer bli något krångel.
Har hänt att jag bara spolar ren sug/trycksida med slang och lite vattentryck , funkar det också.
Anyone that found a video or could share/make a video on the Camurri? Curious to see the difference with BM and how the Camurri is working 
Skippar man lakningen med BM ?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix , det kan man göra.. Jag har gjort både och, nu senast mäskade jag med vatten över maltpipan och 75% effektivitet, har lite till att göra med min vattenbehandling och träffa pH rätt..
Jättenöjd med min braumeister, väldigt smidig, tysk kvalitet och pumpen funkar som den ska inga problem alls. Rengöring är lätt och går snabbt, rengör pumpen efter varje gång 20sek tar det
Sent from my D6503 using Tapatalk
Jättenöjd med min braumeister, väldigt smidig, tysk kvalitet och pumpen funkar som den ska inga problem alls. Rengöring är lätt och går snabbt, rengör pumpen efter varje gång 20sek tar det
Sent from my D6503 using Tapatalk
Hejsan!!!
Det blev en Braumeister 50 liter med en 25 liters insats, hade premiär idag med den.
Ruggigt bra maskin, lätt att använda och rengöra.
Det blev en Braumeister 50 liter med en 25 liters insats, hade premiär idag med den.
Ruggigt bra maskin, lätt att använda och rengöra.
Nu verkar alla köpt en men jag lyfte fram till Hembryggaren att göra ett reportage om dessa, Camurri vs. Braumeistern. Men enl. uppgift så får man gärna komma och testa en hos Malt Magnus då de gärna inte lånar ut någon men jag vet inte om man får låna en Braumeistern av Humlegården så det blir väl att sträcka ut handen till de som har en. Så finns det någon som har en Camurri och någon som har en Braumeistern och bor i Stockholm (eller vart som egentligen) så hör av er till Hembryggaren så kanske man kan få till en test, Camurri vs. Braumeistern.
Tror det skulle vara ett uppskattat reportage
Tror det skulle vara ett uppskattat reportage
// Jonas