Nybörjaröl
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Nybörjaröl
Hej!
Har tänkt börja brygga. Jag hade tänkt mig helmaltbyggning. Kan någon ge mig ett bra första bryggnings recept? Jag hade tänkt köpa från http://shop.humle.se/ vad skall jag köpa?
Tacksam för snabba svar...
Har tänkt börja brygga. Jag hade tänkt mig helmaltbyggning. Kan någon ge mig ett bra första bryggnings recept? Jag hade tänkt köpa från http://shop.humle.se/ vad skall jag köpa?
Tacksam för snabba svar...
Re: Nybörjar öl
Ett tips är att börja enkelt, och då är följande pale ale-recept för 20 liter en bra utgångspunkt:
5 kg pale ale-malt
Enkel infusionsmäskning vid ungefär 67 C i en timma
Vörtkok i drygt 60 minuter
10 g humle i 60 minuter
20 g humle i 20 minuter
30 g humle vid eller strax innan kokslut
40 g humle som torrhumling
Som humle, använd någon aromatisk högalfasort såsom amarillo, citra, galaxy eller liknande.
Jäsning med US-05 i två veckor, torrhumla andra veckan.
Kommer bli gott till kanongott beroende på utförandet.
5 kg pale ale-malt
10 g humle i 60 minuter
20 g humle i 20 minuter
Som humle, använd någon aromatisk högalfasort såsom amarillo, citra, galaxy eller liknande.
http://shop.humle.se/Humlegardens%20Eko-Lager
Kan det vara ett bra nybörjar öl?
- t_m_jansson
- Torrhumlare

Eko-Lagern är ju en lager och blir ju lite krångligare och längre jäsning.
PaleAle'n kan jäsa vid låg rumstemperatur så det är ju både enklare och snabbare,
PaleAle'n kan jäsa vid låg rumstemperatur så det är ju både enklare och snabbare,
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Om du har ett rum/utrymme där du kan hålla runt 10 grader i flera veckor i sträck.jensa1977 skrev:http://shop.humle.se/Humlegardens%20Eko-Lager
Om du, som jag, bara har jämn temperatur inomhus och då rumstemperatur så är du hänvisad till att brygga ale vilket å andra sidan mest är en fördel.
Hur stora batcher vill du brygga? Själv brygger jag i en tiolitersgryta från IKEA och jäser i 10-litershinkar som alltså har samma storlek som en skurhink.
Många andra brygger betydligt större batcher på 20-50L vilket kräver mer utrymme och lite mer av plånboken när det gäller utrustningen även om "literpriset" blir lite lägre..
Retsticka men ingen taskvört
Re: Nybörjaröl
Ja jag vet inte hur stort kok jag skall göra första gången men kanske 15-20 l skulle kunna passa.
Kan någon här skicka de länkar till de produkter som finns i receptet ovanför. Jag har tänkt att köpa från: http://shop.humle.seekstedt skrev:Ett tips är att börja enkelt, och då är följande pale ale-recept för 20 liter en bra utgångspunkt:
5 kg pale ale-malt
10 g humle i 60 minuter
20 g humle i 20 minuter
Alltså vilken malt jag skall köpa, hur mycket, humle, och hur mycket! Tacksam för all hjälp, jag känner mig både dryg men väldigt okunnig i detta ämnet, men ser framemot att lära mig brygga.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Har du köpt på dig tillräckligt stor gryta, jäshink för det? Dessutom kan det vara bra att dubbelkolla så spisen orkar driva ett rullande kok på 20 liter.jensa1977 skrev:Ja jag vet inte hur stort kok jag skall göra första gången men kanske 15-20 l skulle kunna passa.
Många verkar investera i extra induktionshällar när de skalar upp till större grytor och större mängd öl.
Tack för de tipsen. Gryta skall jag låna av svärmor, jäshink skall jag köpa från ÖoB.
När det gäller spisen så får jag leva på hoppet.
Jag gjorde Drakens IPA som första recept och skalade ner till 1/3. Receptet är 63 liter så 1/3 blir smidiga 21 liter.
Man behöver ganska mycket saker om man ska vara helt komplett och man märker vartefter vad man behöver, tex bra slangbitar, krankopplingar för vatten så man slipper måtta 1 liter i taget kan vara behändigt osv.
I slutändan blev det utrustning för ca 3000 komplett med vörtkylare osv som vi gjorde själv.
25l kastrull Biltema
5m "labbslang" 14mm Jula för tex påfyllning av vatten och en bit för tömning av vörten från biltema kastrullen
Minst 3st 30l jäskärl
1 tappkran till ett av kärlen
Jäsrör
Ett för sil hink-i-hink, 1 med kran för lakningen med silhinken i samt en för jäsning. Fler om man vill ha fler satser igång samtidigt.
Liggunderlag för att isolera mäsktunna samt kastrullen
En bra termometer
Saftsil med extra duk
PBW
Star-san
protafloc
Engångshandskar kör vi
Sprayflaska för star-san
Diskborste, flaskborste
Litermått
Slev
Prisolrör 10mmx5m som vörtkyl
Slang och koppling till kranen för detta
Hydrometer
Flaskor
Autohävert
flaskfyllare
kapsyler
Sen är det säkert lite till som jag glömt av nu men det är ungefär det som vi skaffade oss med lite modifikation. Att hitta allt kan du göra själv på humleshopen, biltema, jula osv då det är enkelt att hitta. Bara gå in på tex basmalt, välja någon pale ale malt och köpa den mängd du vill ha.
Mängder och sort står ju i receptet som ekstedt skrev. Pale ale malt 5kg (jag brukar köra 6kg till 20liters sats då jag vill ha IPA runt 7%), Amarillo och nån av de andra sorterna, 1 packet av varje med pellets. Det är 100g i varje påse.
Men testa nåt färdigt recept från databasen annars.
Man behöver ganska mycket saker om man ska vara helt komplett och man märker vartefter vad man behöver, tex bra slangbitar, krankopplingar för vatten så man slipper måtta 1 liter i taget kan vara behändigt osv.
I slutändan blev det utrustning för ca 3000 komplett med vörtkylare osv som vi gjorde själv.
25l kastrull Biltema
5m "labbslang" 14mm Jula för tex påfyllning av vatten och en bit för tömning av vörten från biltema kastrullen
Minst 3st 30l jäskärl
Jäsrör
Ett för sil hink-i-hink, 1 med kran för lakningen med silhinken i samt en för jäsning. Fler om man vill ha fler satser igång samtidigt.
En bra termometer
Saftsil med extra duk
PBW
Star-san
protafloc
Engångshandskar kör vi
Sprayflaska för star-san
Diskborste, flaskborste
Litermått
Slev
Hydrometer
Flaskor
Autohävert
flaskfyllare
kapsyler
Sen är det säkert lite till som jag glömt av nu men det är ungefär det som vi skaffade oss med lite modifikation. Att hitta allt kan du göra själv på humleshopen, biltema, jula osv då det är enkelt att hitta. Bara gå in på tex basmalt, välja någon pale ale malt och köpa den mängd du vill ha.
Mängder och sort står ju i receptet som ekstedt skrev. Pale ale malt 5kg (jag brukar köra 6kg till 20liters sats då jag vill ha IPA runt 7%), Amarillo och nån av de andra sorterna, 1 packet av varje med pellets. Det är 100g i varje påse.
Fan vad grymt! Nu har jag koll! Då skall det beställas i helgen!Schiznit skrev:Jag gjorde Drakens IPA som första recept och skalade ner till 1/3. Receptet är 63 liter så 1/3 blir smidiga 21 liter.
25l kastrull Biltema
Minst 3st 30l jäskärl
Jäsrör
En bra termometer
Saftsil med extra duk
PBW
Star-san
protafloc
Engångshandskar kör vi
Sprayflaska för star-san
Diskborste, flaskborste
Litermått
Slev
Hydrometer
Flaskor
Autohävert
flaskfyllare
kapsyler
Tack än en gång för hjälpen!
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag vill oxå ha en 20-litersgryta av svärmor.jensa1977 skrev:Tack för de tipsen. Gryta skall jag låna av svärmor, jäshink skall jag köpa från ÖoB.
Hur stora hinkar säljer de på ÖoB?
Jula har billiga 15L-hinkar. http://www.jula.se/hink-15l-164010
Tänk på att det kan skumma upp en del under jäsning. För mig har den ena hinken som står nu skummat ca 3 liter så man kan inte fylla till toppen och tro att det kommer funka, då kommer det skumma upp ur jäsröret och börja strula.Radhusgrillen skrev:
Jag vill oxå ha en 20-litersgryta av svärmor.
Hur stora hinkar säljer de på ÖoB?
Jula har billiga 15L-hinkar. http://www.jula.se/hink-15l-164010
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Så sant, har han 20L+ kastrull bör större hink användas, Julahinken var mer ett tips om han som jag har en gryta på runt 10L...Schiznit skrev:
Tänk på att det kan skumma upp en del under jäsning. För mig har den ena hinken som står nu skummat ca 3 liter så man kan inte fylla till toppen och tro att det kommer funka, då kommer det skumma upp ur jäsröret och börja strula.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Men att fylla ica 11-12l på julas 15 l jäshink, bör väl fungera eller? Räknar ni med att man behöver ca 3 l jäsutrymme?
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Skickat från min LT26i via Tapatalk